ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میشل عون: حمله اسرائیل به لبنان بی‌پاسخ نمی‌ماند

وزیر خارجه آمریکا به لبنان هشدار داد که اگر کارخانه موشکی حزب‌الله تعطیل نشود، اسرائیل آن را منهدم می‌کند. رئیس جمهوری لبنان بر حق این کشور در دفاع از خود تأکید کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به لبنان هشدار داد که اگر کارخانه موشکی حزب‌الله در دره بقاع تعطیل نشود، اسرائیل آن را منهدم می‌کند. رئیس جمهوری لبنان، بعد از دیدار و گفت‌وگو با نماینده آمریکا بر حق این کشور در دفاع از خود تأکید کرد.

تصویری از میشل عون
میشل عون، رئیس جمهوری لبنان

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان جمعه ۱۵ شهریور/ ۶ اوت به اسرائیل هشدار داد که حمله نظامی این کشور به لبنان بدون پاسخ نخواهد ماند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر رئیس جمهوری لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«هرگونه حمله به استقلال و تمامیت ارضی لبنان، دفاع مشروع ما را در پی خواهد داشت و اسرائیل هم ناگزیر خواهد بود پیامدهای آن را تحمل کند.»

این بیانیه بعد از دیدار و گفت‌وگوی یان کوبیس، فرستاده ویژه آمریکا در امور لبنان با میشل عون منتشر شد.

شرق‌الاوسط به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به میشل عون هشدار داد که لبنان می‌بایست کارخانه موشک‌سازی حزب‌الله در دره بقاع را تعطیل کند، در غیر این‌صورت اسرائیل این کارخانه را طی چند روز آینده بمباران و منهدم خواهد کرد.

دره بقاع در شرق لبنان در ۳۰ کیلومتری بیروت، پایتخت این کشور قرار دارد.

به گزارش شرق‌الاوسط پمپئو این نامه را از طریق مسیر دیپلماتیک رسمی توسط سفارت آمریکا در بیروت به دست میشل عون نرسانده بلکه مستقیماً به جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تحویل داده که روابط نزدیکی با سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان دارد.

پمپئو در این نامه به باسیل اطلاع داد که بنا بر اطلاعاتی که اسرائیل به دست آورده حزب‌الله  لبنان با کمک ایران در حال احداث یک کارخانه دوم برای تولید موشک‌های پیشرفته نقطه‌زن در دره بقاع است.

بنا بر همین گزارش، احداث کارخانه تولید موشک در دره بقاع در دیدار و گفت‌وگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در لندن نیز به بحث گذاشته شد.

هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام رسمی که نامش فاش نشده بود اعلام کرد که کارخانه تولید موشک در بقاع عملیاتی ا‌ست، اما تجهیزات کلیدی و مهمی در اختیار ندارد.

ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود به زبان فارسی در توئیتر نقشه هوایی از محل این کارخانه را منتشر کرده بود. ظاهراً حزب‌الله لبان قصد دارد در این کارخانه موشک‌هایی تولید کند که برد آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سپس با انتشار پیامی در توییتر ادعا کرد که هدف موشک‌های حزب‌الله شهر حیفا است:

«ارتش اسرائیل یک سایت دیگر موشک‌های دقیق در لبنان را فاش ساخت. هدف مستقیم این موشک‌های دقیق، حومه شهر حیفا است. نباید به آن‌ها این اجازه را داد. به ارتش دستور دادم: به دشمنانمان امکان مجهز شدن به موشک‌های دقیق را نمی‌دهیم، و ما بی‌وقفه در این راه اقدام می‌کنیم.»

ارتش اسرائیل ۴ شهریور/ ۲۶ اوت به دره بقاع با پهپاد حمله هوایی کرد. سپس ارتش اسرائیل یک هفته بعد (۱۰ شهریور، یکم سپتامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد چند موشک ضد تانک از خاک لبنان به سمت یک پایگاه نظامی در اسرائیل شلیک شده و «به چند هدف» اصابت کرده است. برخی از خبرگزاری‌ها این اهداف را یک پایگاه نظامی و چند خودروی نظامی در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین افیفیم در شمال اراضی اشغالی عنوان کرده‌ بودند. در پی تبادل آتش بین اسرائیل و لبنان، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از آمریکا و فرانسه خواست در این بحران مداخله کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    بخاطر همین در جنگ قبلی به التماس افتاده بود. ما کند زهنیم که یاد من میره زود

  • عبود

    اسراعییل بلده از خودش دفاع کنه. لبنان جرات همچین کاری نداره. چون اسراعییل لبنان با خاک یکسان میکنه و جمهوری اسلامی هم پول نداره بده برا بازسازیش

  • غاشیه و جراره

    حکایت پناه بردن امروز مسیحیان به زیر بیرق حرب اله مثل، از ترس عقرب جراره به مار غاشیه پناه میبرد. فقط مانده امثال میشل از مسیحیان بخواهند به اسلام ناب یعنی شیعه ولای بگرویند. این نتیجه اجازه دادن جهان سکولار و کشورهای قدرتمند مسخحی است که مسیحیان لبنان به چنین حقراتی اندازه که حفاظت جانی شان از تررویسهای شیعی میخواهند تامین کند. میشل مسیحی، بجای این کارها حرب اله تررویست از کشورت اخراج کن و بگذار ایران از الودکگی تروریستهای ج.ا پاک شود و سپس با اسرائیل راوبط دیپلماتیک و حسنه برقرار کن. و ا مزیای دوستی با ملت اسرائیل سود ببرد لبنان با اکثریت مسیحی و غیر شیعی. شیعی ولاای، برنامه نهایی نابودی همه عقاید غیر خودی است از جمله نابودی مسیحیت و یهودیت و غیره!