ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقتدی صدر در مراسم محرم در قم: سفر «غافلگیرکننده» روحانی پرنفوذ عراقی به ایران

مقتدی صدر، رهبر بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمانی این کشور در سفری اعلام‌نشده به ایران رفته و در مراسم محرم در قم شرکت کرده است. او منتقد نفوذ جمهوری اسلامی در حکومت عراق است.

مقتدی صدر، روحانی شیعه پرنفوذ عراقی و رهبر بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمانی این کشور در سفری اعلام‌نشده به ایران رفته و در مراسم محرم در قم شرکت کرده است. او منتقد نفوذ جمهوری اسلامی در حکومت عراق است.

مقتدی صدر در مراسم محرم در قم ــ عکس: فرارو

وب‌سایت خبری عربی «موازین‌نیوز» جمعه ششم سپتامبر از سفر «عاقلگیرکننده» مقتدی صدر به ایران خبر داد. پس از آن رسانه‌های ایرانی نیز به نقل از شبکه خبری سومریه عراق سفر رهبر ائتلاف سائرون در پارلمان عراق را پوشش دادند.

دفتر مطبوعاتی صدر در بیانیه‌ای که موازین نیوز منتشر کرد، حضور او در «شهر مقدس قم» برای شرکت در عزاداری محرم را تأیید کرد.

برنامه این سفر از پیش اعلام نشده بود. دفتر صدر درباره اهداف احتمالی این سفر جزئیاتی ارائه نداده است.

ائتلاف سائرون ائتلاف غیرمنتظره‌ای از حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه با نیروهای کمونیست و سکولار عراق بود که با شعار مبارزه با فساد و نفوذ دولت‌های خارجی به ویژه ایران در سیاست عراق به پیروزی رسید.

صدر عضو یک خانواده پرنفوذ از روحانیان شیعه است. پدر او سید محمد صدر، مرجع تقلید شیعه بود و پسر عموی سید محمد باقر صدر، یک مجتهد سرشناس دیگر که هر دو علیه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق مبارزه می‌کردند و تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار داشتند.

محمد صدر ۱۳۷۷ همراه با دو پسر دیگرش ترور شد. محمد باقر صدر نیز فروردین ۵۹ کشته شد.

مقتدی صدر خود نیز در ایران زندگی کرده است. او اما در سال‌های اخیر به روحانی منتقد نفوذ تهران شهره است.

مقتدی صدر با بالاگرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا،‌ اول خرداد سال جاری گفته بود که هر حزب سیاسی‌ای که عراق را در جنگ ایران و آمریکا دخالت دهد،«دشمن مردم عراق» است.

صدر پنجم سپتامبر نیز در توئیتی در واکنش به خبر راه‌اندازی واحد هوایی برای حشد الشعبی نوشت که «این پایان حکومت عراق است».

او ۱۱ تیر سال جاری در پی فرمان عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور برای تعطیلی همه دفاتر و شعبه‌های حشدالشعبی، با انتشار پیامی در توئیتر دستور داد تمام مقرهای نیروهای «سرایا السلام» تعطیل و عنوان این گروه نیز لغو شود.

صدر از دیگر نیروهای شبه‌نظامی خواست که از دولت تمکین کنند. نیروهای سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر عراق با حشد الشعبی همکاری داشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.