ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازی سرکوب و ترحم: دستور رئیسی برای تجدیدنظر در حکم بازداشتی‌های هفت‌تپه

حکومت از گسترش اعتراضات کارگری هراس دارد و می‌خواهد سرکوب را به شیوه دیگری پیش ببرد؛ سرکوبگرانِ مهربانی که مطالبات کارگران را پیگیری می‌کنند.

دادگاه انقلاب تهران یک روز قبل اسماعیل بخشی و محمد خنیفر دو کارگر مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را همراه با سایر بازداشت شدگان این پرونده به بیش از یک قرن زندان محکوم کرد. علاوه بر این ۱۰ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز در دادگاه شوش به حبس تعلیقی و شلاق محکوم شده‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما جمهوری اسلامی، به نقل از یک منبع آگاه از دستور ویژه رئیس قوه قضاییه برای تجدیدنظر در احکام صادر شده خبر داده است. ابراهیم رئیسی که پیش از این کارگران را به مقابله با همکاران معترض خود فراخوانده بود، حالا می‌خواهد نقش «بخشنده» را ایفاء کند.

عکس از آرشیو- اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

اسماعیل بخشی که پس از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در سال گذشته بازداشت و شکنجه شد از دی سال گذشته در زندان نگهداری می‌شود. دادگاه انقلاب تهران او را به ۱۴ سال حبس محکوم کرده است. محمد خنیفر یکی دیگر از کارگران این واحد تولیدی هم به شش سال زندان محکوم شده است.

علاوه بر این ده تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز در شوش محاکمه و به هشت ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

سپیده قلیان که به دلیل شرکت در اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه دستگیر، شکنجه و محاکمه شد هم به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

دادگاه انقلاب امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اله‌یاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی، چهار عضو هیئت تحریریه نشریه گام، را هم در مجموع به ۷۲ سال زندان محکوم کرد که سهم هر یک از آنان ۱۸ سال خواهد بود.

دو روز پیش از اعلام حکم این زندانیان، منابع خبری از احضار ۴۱ تن از کارگران فولاد اهواز به دادگاه خبر دادند. شماری از این افراد سال گذشته همزمان با اعتراضات یک ماهه  کارگران فولاد بازداشت و سپس به قید وثیقه آزاد شدند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران چهارم شهریور در حالیکه به آنچه که «وضعیت نابسامان» واحدهای تولیدی خواند، اذعان کرد، اما کارگران معترض را به «دنبال کردن اهداف دیگری در پوشش اعتراضات» متهم کرد و از آنها خواست در مقابل کسانی که به گفته او «فضای اعتراضات را آلوده می‌کنند»، بایستند.

رئیسی اما آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش کرد، حالا پس از صدور حکم بازداشت شدگان هفت‌تپه، دستور داده است به سرعت به این پرونده «رسیدگی منصفانه» و «تجدید نظر» شود. مسئولیت این رسیدگی هم به رئیس کل دادگستری استان تهران سپرده شده است.

تلاش برای «کنترل» اعتراض‌های کارگری

دستور رئیس قوه قضاییه برای «تجدیدنظر» در رای بازداشت شدگان نیشکر هفت‌تپه را باید ادامه تلاش مقام‌های حکومتی برای کنترل اعتراض‌های کارگری دانست.

همان راهی که نماینده علی خامنه‌ای در اراک که شاهد دور تازه اعتراضات کارگران هپکو و آذرآب است، به «هیئت‌های مذهبی» پیشنهاد کرده بود.

رضا تاج‌آبادی ۱۴ شهریور نسبت به افزایش اعتراض‌های کارگری و تکرار دی ۱۳۹۶ هشدار داده و گفته بود: «اکنون با توجه به شرایط فعلی در جامعه کارگری درنظر داریم در یک سطح بالاتر و با محوریت کمک به جامعه صنعتی و کارگری جریان‌سازی کنیم».

جریان دانشجویی موسوم به «عدالتخواهان» یکی از جریان‌های حکومتی است که طی سال‌های گذشته تلاش کرده به کارگران معترض نزدیک و اعتراض‌های کارگری را «هدایت» کند.

شوراهای اسلامی کار، وابسته به خانه کارگر پیش از این وظیفه «هدایت» اعتراض‌های کارگری را عهده‌دار بودند اما کاهش اعتبار این شوراها طی سال‌های اخیر و همزمان با آن گسترش اعتراضات کارگری، جمهوری اسلامی را بر آن داشته تا مسیر دیگری برای اعتراض‌های کارگری در پیش بگیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.