ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دختر آبی»: انتقاد شدید نماینده مجلس از سکوت جامعه مدنی

پروانه سلحشوری ماجرای دختر آبی را با خودسوزی دستفروش تونسی مقایسه کرد و از مردم خواست برای حل مشکلات معیشتی و اجتماعی، «دست به دست هم» بدهند و با هم فریاد بزنند.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی تند با اشاره به خودسوزی یک زن جوان پس از تعویق دادگاه از افزایش فشارها بر زنان در جمهوری اسلامی ایران و سکوت جامعه مدنی و مسئولان در قبال آن انتقاد کرد. همزمان معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان نیز از مکاتبه با رئیس قوه قضائیه درباره «دختر آبی» خبر داد.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

پروانه سلحشوری یکشنبه ۱۷ شهریور در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «آزادی» در واکنش به خودسوزی یک زن جوان پس از دریافت حکم به دلیل حضور در ورزشگاه فوتبال خواهان حرکتی عمومی برای مقابله با این مشکل شد و از سکوت جامعه مدنی گلایه کرد:

« شاید دست اندرکاران کشور ما به عنوان تنها کشور دنیا و البته تنها کشور مسلمان دنیا این ویژگی‌ها را درباره زنان داشته باشد اما مردم را چه شده است؟ از خودم می‌پرسم آیا همین فوتبالیست‌ها نمی‌توانند یک مقاومتی کنند و مثلا بگویند که ما بازی نمی‌کنیم. نمی‌دانم می‌شود این کار را کرد یا خیر اما بالاخره وجود یک حرکت‌هایی از جانب مردم لازم است. به نظرم من حداقل مادامی که واکنش مردم به این مقولات جدی نشود، این رویه ادامه پیدا می‌کند.»

زنی ۲۹ ساله که به دلیل طرفداری از باشگاه استقلال تهران به «دختر آبی» مشهور شده است،‌ اسفند ۹۷ به ورزشگاه آزادی رفته بود اما هنگام ورود به ورزشگاه ماموران او را بازداشت کردند.

او دوشنبه هفته جاری برای نخستین جلسه رسیدگی به دادگاه مراجعه کرد، اما با توجه به اینکه در زمان مراجعه او، رئیس دادگاه در مرخصی بود، زمان دیگری برای رسیدگی به پرونده او تعیین شد. «دختر آبی» اما در اعتراض به این موضوع و هراس از صدور حکم شش ماه زندان، پس از خروج از دادگاه با بنزینی که از قبل تهیه کرده بود، خودش را آتش زد.

او پس از سوختگی شدید ۹۰ درصدی اکنون در بیمارستان مطهری تهران بستری است.

سلحشوری سکوت جامعه مدنی دراین‌باره را به درگیری مردم با «مشکلات بسیار جدی اقتصادی و معیشتی» مربوط دانست:

«زندگی برای خیلی از مردم به طور ملموس سخت شده و شاید در این شرایط طرح کردن این مسائل لوکس و فراتر از زندگی معمول به نظر برسد. وقتی این حرف‌ها را می‌زنیم، مردم می‌گویند ما کم بدبختی داریم، این‌ها چه می‌گویند.»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت مشکلات اقتصادی تأکید کرد اما گفت که «حتی درباره همین مشکلات معیشتی مردم هم همه با هم فریاد نمی‌زنیم و مطالبه نمی‌کنیم».

به باور سلحشوری، «دچار بی‌تفاوتی و کرختی اجتماعی هستیم». او دست آخر از مردم خواست که برای حل مشکلات معیشتی و اجتماعی «دست به دست هم دهند»:

«مگر سوختن یک دکه‌دار در تونس منجر به انقلاب نشد؟ پس چرا ما اینقدر نسبت به هم بی‌تفاوت هستیم؟ چرا وقتی این همه زنان را تحت فشار قرار می‌دهند، ساکت هستیم و کسی حرفی نمی‌زند؟»

پروانه سلحشوری یک روز پیش از آن نیز در واکنش به صدور حکم‌های سنگین علیه هفت متهم پرونده هفت‌تپه گفته بود که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه «بسیار خشن‌تر از اسلافش است»

خودسوزی دختر آبی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت.

شماری از بازیکنان کنونی و پیشین فوتبال ملی و باشگاهی ایران نیز همچون وریا غفوری، مسعود شجاعی، رضا حسن‌زاده، محمد تقوی، مرتضی تبریزی، حنیف عمران‌زاده، میلاد میداوودی، خسرو حیدری، پژمان منتظری، رشید مظاهری، مرتضی پورعلی‌گنجی، علیرضا جهانبخش و احسان حاج‌صفی، فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، میلاد زکیپور، محمد دانشگر، میثم تیموری، بهشاد یاورزاده، حامد فلاح، مریم ایراندوست، الهام فرهمند و شماری دیگر نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.

همزمان معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در پیامی توئیتری از مکاتبه خود با رئیس قوه قضائیه درباره دختر آبی خبر داد تا به گفته او،‌ چنین اتفاقی دیگر تکرار نشود.

معصومه ابتکار در توئیت خود گفته است که «معاونت زنان و خانواده پیگیر وضع این دختر در بیمارستان بود».

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) هشدار داده است که اگر ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه یابد، فوتبال ایران تعلیق می شود. اما فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که زنان فقط می‌توانند در بازی‌های ملی به ورزشگاه بیایند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمهوری قلی هایِ هم پرونده۰

    ننگ بر تو که از قربانی خودسوزی هم امتياز انتخاباتی ميگيری،***۰

  • ali

    ایران سرزمین مردگان زنده است . اینجا همه مرده اند و فقط مترسک وار گاهی باد تکانشان میدهد و فکر میکنند که زنده اند . مردگان را انتظاری جز مرگ نیست مردگان را جای بردن جز قبر نیست

  • کارو

    خانم سلحشوری، شما خودتان وقتی این همه ظلم به مردم را می بینید، وقتی گرسنگی و فقر و فلاکت را میبینید، وقتی شکنجه و شلاق را می بینید، وقتی اعدام و کشتار جمعی را میبینید، وقتی سرکوب سییستماتیک ملیت ها و اقلیت ها را میبینید، وقتی نابرابری طبقاتی وحشتناک و سرکوب کارگران را میبینید، وقتی از تاریخ جمهوری اسلامی آگاهی دارید و میدانید که این هیولاها چگونه به قدرت رسیدند، وقتی هزاران چیز دیگر را هم میبینید و خبر دارید که ما عوام الناس از آن بی خبریم، پس چرا به ودتان نمی آیید و موقع انتخابات نمی گویید «من بازی نمیکنم»؟؟؟ شما خودتان بازی میکنید و در نقش همان بازیکنی هستید که حاضر نیست موقعیتش را به خطر انداخته و از حقیقت دفاع کند. اکنون هم زیر این همه فشار و سرکوب و تزریق بی عملی و انفعال به جنبش توده ای مردم به صرافت افتاده اید تا با بزرگ کردن یک ماجرایی که نتیجۀ عملکرد رژیم خودتان است، موج خبری ایجاد کنید و طوری صحبت میکنید که انگار فقط در همین یک مورد به زنان ظلم می شود. نه خانم عزیز، حنای شما رنگی ندارد، شما یک نمایندۀ مجلس رژیم سرمایه داری اسلامی هستید و آگاه باشید که همین برای شناختن ذات شما کافیست.

  • نامه سرگشاده ۹ وکیل شریف ایرانی

    ما جمعی از وکلای دادگستری، امضاکنندگان ذیل این بیانیه، بدینوسیله اعلام می‌داریم که رژیم جمهوری اسلامی فاقد هرگونه وجاهت قانونی بوده و دستگاه قضایی آن که تنها به سرکوب و خفقان با پوشش نمایشی حفظ و برقراری امنیت ملی مشغول است، نیز مشروعیت نداشته و ضمن محکوم کردن کلیه دستگیری‌ها و احکام زندان و اعدام‌های صادره، خاصه دستگیری اشخاص مرتبط با نامه‌های موسوم به ۱۴ امضاء، از جمله همکار شریف‌مان وکیل بانو گیتی پورفاضل، به صرف اعلام درخواستی قانونی و از طریقی دموکراتیک و صلح‌آمیز، خواستار برکناری غاصبان و اشغالگران کشورمان می‌باشیم که صرفاً گورستان‌ها و زندان‌های ما را آباد کرده و کاخ‌های خود را بر پیکر بی‌جان و خون ایرانیان بنا نهاده‌اند و بدون هیچ علقه‌ای نسبت به ایران، دست به بخشش خاک و ناموس ایران و ایرانی برای حفظ بقای خود زده‌اند. اینجانبان ضمن نامشروع خواندن قانون اساسی جمهوری اسلامی که امروز مورد مخالفت اکثریت جامعه قرار دارد، انتصاب آقای خامنه‌ای، شخصی که از روز نخست فاقد صلاحیت اداره کشور بوده، و تمام انتصابات او وفق اصل ۱۱۰ قانون اساسی خود نوشته‌شان و کلیت رژیم ولی‌فقیه و ارگان‌های وابسته به آن از جمله سپاه را غیرقانونی دانسته و خواستار شنیده شدن صدای ملت پیش از آن‌که بیش از این دیر شود و بازگرداندن کشور به مردم ایران هستیم تا خود ایشان با خیالی آسوده و زیر نظر نهادهای بین المللی در رفراندومی آزاد سرنوشت خود را تعیین کنند. پاینده ایران و ایرانی زنده باد آزادی ۱- مهرانگیز کار، ۲- مهدی هوشمند رحیمی، ۳- دانیال راستین، ۴- حسین احمدی‌نیاز، ۵- محمد مصطفایی، ۶- مسعود اخترانی تهرانی، ۷- احسان حسین‌زاده، ۸- سهیلا رحیمی جوکندان، ۹- مجتبی حسینی.

  • نامه سرگشاده ۹ وکیل شریف ایرانی:

    نامه سرگشاده ۹ وکیل شریف ایرانی: «خامنه‌ای» از ابتدا برای اداره کشور صلاحیت نداشته است و ما خواستار برکناری او و انحلال قانون اساسی هستیم. ملت شریف ایران! ما جمعی از وکلای دادگستری، با تکیه بر سوگند خود دال بر مد نظر قرار دادن حق و عدالت در همه جوانب زندگی، و شرافت‌مان که وثیقه سوگندمان است، به سمع و نظر شما می‌رسانیم که نظام قضایی هر کشوری، آیینه‌ای تمام عیار از نوع رژیمی که بر آن کشور حاکم است، می‌باشد. ما به عنوان وکلای دادگستری، همواره شاهد بی‌عدالتی‌هایی که توسط قضات سرسپرده رژیم جمهوری اسلامی نسبت به هم‌میهنان آزادی‌خواه و دگراندیش صورت گرفته است، بوده‌ایم و با تمام توان و قدرت خود سعی در ایستادگی در برابر این فساد داشته‌ایم، چه این‌که قضات به جای سوگند بر نگاهبانی از حق و عدالت، سوگند یاد می‌کنند تا «با تلاش پیگیر در مسند قضا، در تحكیم مبانی جمهوری اسلامی و حمایت از مقام رهبری، دین خود را به انقلاب اسلامی ادا» نمایند. هم میهنان! آن‌چه در چهل سال گذشته بر مام میهن و فرزندان ایران زمین گذشته، فقط تکرار قصه ضحاک ماردوش است که زندگی او وابسته به خون و مغز جوانان است تا جمعیت عزادار و گرفتار نتوانند علیه او بخروشند. گرچه وکلا ملتزم هستند به احترام به قانون، اما گاهی در طول تاریخ، شکستن قانون بد و بی‌اعتبار خواندن آن بر اساس مقتضیات زمانی لازم بوده است، تا بتوان تغییری را ایجاد کرد؛ همانطور که نلسون ماندلا، روزا پارکس، جان لوییس، ماهاتما گاندی و بسیاری دیگر کردند.

  • حقیقتگو

    انکار که مردم ایران دستی ندارند که به همدیگربدهند زیرا که دست ها به پیکرهائی متصل است که این پیکرها درباتلاق های خودتحریمی و بی احساسی و بی مسئولیتی و مطیع گری و قوم و قبیله گرائی و مهملات خرافاتی و مذهب وارانه ومنافع پرستی درپایمال شدن حق و حقوق دیگران و زجروفقرپرستی خداخواسته فرو رفته است..اگرچنین باتلاق های وجود نداشت کشوری پهناور با منابع و معادن فوق العاده غنی با موجودیت بیش ازهشتاد میلیون نفر توانائی همچون کشور کره جنوبی را داشت...هزاران جوان درزندان ها و هزاران بیکاره و هزاران خانه بدوش و حیران و یلان و قشون بیشماری ازساسیون و تحصیل کرده گان و وکلا و مهندسان درزندان ..بله قشون عظیمی ازاکثریت مردم می گویند هرچه خدا بخوهد و حکومت اخوندی و روزگار بخواهد ما هنوز سالم هستیم شکرگذاریم ...در خانه بسیاری از ممکلت نشینان بجزکتب مدرسه ای کتابی وکتاب قرآن و فلان مفاتیح کتاب تاریخ و ادبیات که دال بر هویت ملی مردمان ایران وجود ندارد و هرآنچه آخوند ها وصدا وسیمای اخوندی بگوید برایشان کافی است..

  • farid

    - با رهبران طالبان در هتلهای قطر در تماس هستند تا کارهای تروریستی وبمب گذاری حتی در مراسم عروسی! در افغانستان را افزایش دهند. - بی بی سی یا راز بقا پخش میکنند و یا ساعتها مقاله های دروغ و فحاشی به دیگران را از روزی نامه های حکومت اسلامی را بازخوانی میکند ویا ساعتها میزگرد درباره برجام مرده میزگردبا استمرارطلبان میگذارند! - دختران وارد شده به استادیوم فوتبال را دستگیر و روانه زندان جهنمی قرچک میکنند!تا به خودسوزی ناچارشان کنند. - مخفیانه همچنان مشغول فعالیتهای بمب سازی و صدور موشک و برنامه پرتاب موشک هستند. - به هرکس در خیابان های یمن کلاشینکف و آرپی جی داده اند تا مثل طالبان والشعدعراق و داعش منطقه را در تنش و خرابی نگاهدارند. - آنقدر دزدی شده و میشود که حساب از دستشان در رفته و بعضی از مدیران دستگیر شده سفارشی را هم فراری میدهند! -کشتی با میلیونها بشکه نفت متعلق به مردم ایران مثل روح سرگردان در دریاها میگردانند تا به اسد جانی و تروریستهای حزب اله هدیه دهند. - سرهنگ روحانی ساعتها با ماکرون در تماس است تا برجام را زنده کند! تا نفت در ازای اعتبارهای گرفته شده (و بباد داده )از بانکهای فرانسوی و کارخانه های ور شکسته رنو و پژوتحویل دهند!