ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز گشت زمینی مشترک آمریکا و ترکیه در شمال سوریه

کاروانی از چندین خودروی زرهی ارتش ترکیه از مرز سوریه عبور کرد تا همراه با خودروهای زرهی ارتش آمریکا، به اجرای طرح «منطقه امن» در مناطق مرزی شمال سوریه بپردازند.

سربازان ترکیه‌ای و آمریکایی نخستین گشت زمینی مشترک‌شان را در شمال سوریه انجام دادند. هدف دو کشور اجرای طرح موسوم به «منطقه امن» در مناطق مرزی سوریه و ترکیه است. جزئیات این طرح هنوز مشخص نشده است.

ورود سربازان ترکیه به خاک سوریه برای انجام گشت زمینی مشترک با آمریکا ــ عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشتیدپرس»، ترکیه و ایالات متحده یکشنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور نخستین گشت زمینی مشترک در شمال سوریه برای اجرای طرح «منطقه امن» را انجام دادند.

گزارشگران آسوشیتدپرس در شهر تل ابیض سوریه، کاروانی از چندین خودروی زرهی ارتش ترکیه را در حال عبور از مرز سوریه مشاهده کردند. خودروهای زرهی آمریکایی به انتظار آنها در آن سوی مرز بودند تا گشت زمینی را آغاز کنند.

وزارت دفاع ترکیه نیز آغاز این عملیات گشت‌زنی را تأیید کرده و گفته که از بالگرد و پهپاد نیز در این گشت‌زنی استفاده می‌شود.

دولت سوریه پیش از این اجرای طرح منطقه امن را تجاوز به حاکمیت ملی این کشور خوانده بود.

چرا ترکیه به دنبال منطقه حائل است؟

ترکیه به دنبال یک منطقه حائل دست‌کم ۳۰ کیلومتری در مرز سوریه است تا با آنچه خود «تهدید» کردهای شمال سوریه می‌خواند، مقابله کند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) را گروهی تروریستی می‌داند درحالی‌که کشورهای دیگر این شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای شمال سوریه را تروریست نمی‌دانند. ی پ گ مهم‌ترین نیروی محلی هم‌پیمان ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در سوریه است.

دولت ترکیه سال‌ها با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) جنگیده است. پ ک ک به تبعیض علیه کردها در ترکیه معترض است. آنکارا اکنون ی پ گ را شاخه‌ای از پ ک ک معرفی می‌کند.

پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، سربازان دولت مرکزی دمشق حضور نظامی در مرزهای شمال سوریه را رها کردند. کردهای شمال سوریه توانستند با سازماندهی محلی منطقه‌ای خودمختار متشکل از سه کانتون کوبانی، جزیره و عفرین تشکیل دهند. دفاع آنها از شهر کوبانی در برابر حمله داعش در ۲۰۱۴ ستایش جامعه بین‌المللی را برانگیخت.

نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری ی پ گ سپس به همکاری با ائتلاف بین‌المللی ضدداعش پرداختند و با حمایت هوایی ائتلاف، علیه داعش در رقه، پایتخت خودخوانده آن و نیز در استان دیرالزور در شرق سوریه به نبرد مشغول شدند.

ترکیه سال گذشته بارها تهدید کرد که به شمال سوریه حمله خواهد کرد. این کشور مارس گذشته با کمک اسلام‌گرایان سوری در «ارتش آزاد»، کانتون عفرین را اشغال کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از اشغال عفرین تهدید کرد که «به سمت منبج، عین العرب (کوبانی)،‌ تل ابیض، رأس العین (سری‌کانی در حسکه) و قامشلی خواهیم رفت و این باریکه ترور را به طور کلی [از ی پ گ] پاکسازی خواهیم کرد.»

آنکارا مسأله بازگشت مهاجران سوری را نیز مطرح کرده و گفته که اجرای طرح منطقه امن را برای بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان لازم دارد.

ایالات متحده که از کردها حمایت می‌کند، ۱۶ مرداد / ۷ اوت برای جلوگیری از حمله ترکیه به توافق با این کشور دست یافت.

جزئیات منطقه امن هنوز مشخص نیست

ایالات متحده و کردها این طرح را طرحی برای تشکیل یک «منطقه امن» نمی‌خوانند. آنها این طرح را «سازوکاری امنیتی» معرفی کرده اند که برای کاهش تنش‌ها در شمال سوریه در حال اجراست.

توافق بین آمریکا و ترکیه توافقی مقدماتی بود. جزئیات آن هنوز تدقیق نشده است. کردها و ترکیه به گزارش آسوشیتدپرس در مذاکراتی در سوریه در حال تدوین این جزئیات هستند.

به گزارش وب‌سایت خبری «فرات‌نیوز»، نزدیک به ی پ گ، نمایندگان نیروهای سوریه دموکراتیک شنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر در برلین، پایتخت آلمان گرد آمدند تا روند انجام طرح منطقه امن را بررسی کنند. آنها خواستار تشکیل یک کنگره برای مدیریت خودگردان مناطق تحت کنترل و مشارکت «تمامی نیروهای دموکراتیک سوریه» شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است شهرهای تل ابیض و‌ رأس العین و چندین روستا با جمعیت غالباً عرب در منطقه امن قرار داشته باشند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.