ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«چین ۲۸۰ میلیارد دلار در صنایع تحریم‌شده ایران سرمایه‌گذاری می‌کند»

سرمایه‌گذاری چین به فرار جمهوری اسلامی از تحریم‌ها کمک می‌کند. اما پکن از تخفیفی ۳۲ درصدی در خرید محصولات نفت،‌ گاز و پتروشیمی برخوردار می‌شود و پنج‌هزار نیروی امنیتی به ایران خواهد فرستاد.

بر اساس توافق استراتژیک تهران و پکن، چین ۲۸۰ میلیارد دلار در صنایع گاز،‌ نفت و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. بسیاری از جزئیات این توافق عمومی نشده است. حوزه‌های صنعتی‌ای که هدف سرمایه‌گذاری چین هستند، از سوی آمریکا تحریم شده‌اند. در عوض، پکن با تخفیفی قابل توجه قادر به خرید محصولات نفت، گاز و پتروشیمی ایران خواهد بود. واشنگتن احتمال صدور معافیت نفتی برای مشتریان ایران را رد کرده است.

دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با وانگ یی، همتاری چینی‌اش در پکن ــ عکس: AFP

یک منبع ارشد نزدیک به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با نشریه «پترولیوم اکونومیست» ــ نشریه‌ای در حوزه انرژی ــ خبر سرمایه‌گذاری چین در صنعت‌های تحریمی ایران را داده است.

به گفته او، بسیاری از ویژگی‌های کلیدی قرارداد ۲۵ ساله سرمایه‌گذاری استراتژیک چین و ایران به صورت عمومی منتشر نخواهد شد. این منبع توافق پکن و تهران را عامل تغییری بالقوه در تعادل جهانی بخش گاز و نفت توصیف کرده است.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه جمهوری اسلامی اواخر اوت سال جاری به چین رفت. هدف او ارائه نقشه راهی برای اجرایی کردن طرح شراکت جامع استراتژیک چین و ایران بود که در ۲۰۱۶ به امضای طرفین رسید.

به گفته منبع نشریه پترولیوم اکونومیست، توافق جدید دو کشور نسخه به‌روز‌شده‌ای از توافق ۲۰۱۶ است. ۲۸۰ میلیارد دلاری که چین در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری خواهد کرد، در دوره‌ای پنج‌ساله هزینه می‌شود. در هر دوره پنج‌ساله، سرمایه‌گذاری جدیدی بسته به توافق طرفین انجام خواهد شد.

امتیازهای اعطاشده به چین

بر اساس گزارش پترولیوم اکونومیست، چین با این توافق از امتیازهای ویژه‌ای در بازار پیمانکاری صنایع ایران برخوردار خواهد شد.

شرکت‌های چینی برای هر پروژه جدید، متوقف‌شده یا ناکامل نفتی از حق تقدم موسوم به «right of first refusal» برخوردار خواهند بود. بر این اساس،‌ ایران باید پیش از واگذارکردن این پروژه‌ها به طرف ثالث،‌ آنها را به شرکت‌های چینی پیشنهاد دهد.

شرکت‌های چینی همین حق را درباره پروژه‌های پتروشیمی ایران از جمله در تأمین پرسونل مورد نیاز دارند.

به گفته منبع ایرانی پترولیوم اکونومیست،‌ «این قرارداد شامل پنج هزار پرسونل امنیتی چین در ایران برای محافظت از پروژه‌های چینی خواهد بود و ایران نیز شرایط و پرسونل مورد نیاز برای حافظت از انتقال تدریجی نفت، گاز و مواد پتروشیمی به چین را تأمین خواهد کرد که می‌تواند از طریق خلیج فارس بگذرد.»

چین از تخفیفی ۱۲ درصدی نسبت به قیمت بازار این محصولات برخوردار خواهد شد و از جهت تنظیم ریسک معاملات نیز تخفیف ۶ تا ۸ درصدی دیگری خواهد گرفت.

چین به علاوه می‌تواند پرداخت هزینه محصولات ایران را تا دو سال به تعویق بیندازد و این هزینه‌ها را با ارزهای خارجی نرم که از تجارت در آفریقا یا شرق اروپا به دست می‌آورد،‌ پرداخت کند.

ارز نرم به نرخ رایج کشوری می‌گویند که به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی یا سیاسی، ارزش آن ثابت نیست. ارز سخت یا ارز احتیاطی به ارز کشورهایی می‌گویند که ثبات اقتصادی و سیاسی دارند (مثل دلار).

با توجه به مفاد قرارداد ایران و چین، دلار از چرخه شراکت این دو دور خواهد ماند، اما ایران باید برای این کار نیز هزینه‌ای بپردازد. به گفته منبع ایرانی،‌

«با در نظرگرفتن نرخ مبادله ارز در تغییر ارزهای نرم به ارزهای احتیاطی که ایران می‌تواند از بانک‌های غربی دوست [در آلمان و اتریش و ترکیه] تهیه کند،‌ چین به دنبال تخفیف ۸ تا ۱۲ درصدی دیگری است که در نهایت میزان تخفیف به چین در خرید محصولات نفت و گاز و پتروشیمی را به ۳۲ درصد می‌رساند.»

چین در زیرساخت حمل و نقل ایران نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها با چشم‌انداز اقتصادی چین در پروژه جاه‌طلبانه «راه ابریشم جدید» (یک کمربند، یک جاده) سازگار است.

مزایای توافق برای ایران

منبع ایرانی یکی از مزیت‌های این توافق برای ایران را شراکت با یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل دانسته است. اعضای دائم حق وتو دارند. روسیه، یک عضو دائم دیگر نیز شراکت اندکی در توافق ایران و چین خواهد داشت.

دیدار میائو وی، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین از نمایندگی یک شرکت چینی در تهران، بهمن ۱۳۹۴

بنابراین جمهوری اسلامی می‌تواند از فشار تحریم‌های ایالات متحده بکاهد و از تصویب تحریم‌های بیشتر در شورای امنیت جلوگیری کند.

مزیت بعدی افزایش تولید گاز و نفت از سه میدان بزرگ ایران است. چین با افزایش سرعت پروژه‌ها در فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی موافقت کرده است. این کشور همچنین قرار است تولید میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران را افزایش دهد و تا پایان ۲۰۲۰ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز برساند. این میدان‌ها با عراق مشترک هستند.

سومین مزیت برای ایران افزایش صادرات است. چین پذیرفته که واردات نفت از ایران را علی‌رغم تحریم‌های نفتی آمریکا افزایش دهد.

بنا به آمار ماه اوت «اداره گمرک چین»، این کشور ژوئیه امسال بیش از ۹۲۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به ماه پیش از آن ۴,۷ درصد افزایش داشت.

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران ۱۴ آبان ۱۳۹۷ بازگشت. آمریکا گفته‌بود هدفش رساندن صادرات نفت ایران به صفر است. اما پس از اجرای تحریم‌ها، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان به طور موقت از این تحریم‌ها معاف شدند.

اما آمریکا آوریل سال جاری این معافیت‌ها را لغو کرد. سیگنال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده یکشنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر تأکید کرد که آمریکا معافیت مشتری‌های نفتی ایران را تمدید نمی‌کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز یکشنبه در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز از ادامه کارزار فشار حداکثری علیه ایران گفت.

ایران سومین مرحله کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرده و شرط بازگشت به اجرای کامل تعهدات را فروش نفت‌اش قرار داده است. اروپا مخاطب اصلی تهران برای فراهم‌کردن این شرایط است.

فرانسه پیشنهادی ۱۵ میلیارد دلاری برای عملیاتی‌کردن ساز و کار ویژه «اینستکس» جهت مبادلات مالی و نفتی با ایران داد اما با مخالفت آمریکا مواجه شد. این پیشنهاد به علاوه مشروط به پیوستن تهران به گروه ویژه اقدام مالی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی آن را به لغو تحریم‌ها منوط کرده است.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • فرید

      وقتی‌ با وقاحت اختلاس و دزدی میکنند، کاخ‌هایی‌ میسازند که در هیچ رویایی تصور نمیشود و کسی نه محاکمه میشود و پولی‌ از آنها پس گرفته نمیشه، نباید شک کنیم که قرداد‌هایی‌ به مراتب بدتر از ترکمنچای برای بقای خودشان نوشته بشه و آن روزی که از دست این شیاطین خلاص بشویم تازه عمق فاجعه آشکار میشود که چه خرابه‌ای برایمان به ارث گذاشتند. نه خیر حقیقت گو... خمینی در قبر از این پهلو به آن پهلو نمیکند بلکه دارد بشکن میزند و بابا کرم میرقصه، آن رضا شاه هست که حتی در قبر هم آرامش ندارد و دیدیم که سر از خاک در آورد که به این امید که مردم یک تکانی بخورند که چه بلائی دارد سرشان میاید

    • امیر

      قراداد ۱۹۱۹ جدید بسته شده.جای وثوق الدوله هم سیدعلی خامنه ای قرار داره.تنها تفاوتش اینه که دیگه غیرتمندی تو ایران نمونده که مثل قرارداد ۱۹۱۹ اینجا هم معترض بشه!

    • تقیه میکنند؟

      با توجه طی 40 سال اعلام رسمی و مصرح قانون اساسی ج.ا. و رسائل بنیان گذار و بقیه حاکمان اخوندی ج.ا. ایران که در نهایت بایست همه عقاید غیر از شیعه ولایی نابود شوند از جمله کمونیستها و همه سکولاارها... دو حالت متصر نیست از دوستی چینی ها و امثالهم: 1- یا تمام آنچه ج.ا. ایران اعلام کرده دروغ بوده (بعید است چون در عمل در راستای همان اعلامات ج.ا عمل کرده و به جهان غیر شیعی ولایی تا اکنون ضربات مهلکی زده!) 2- یا حکومتهای کمونیستی و سکولار مثل چین و امثالهم دروغ میگویند و به آیین شیعه ولایی گرویده اند!، و احتمالا تقیه میکنند به حکم اخوندهای شیعه ولایی!

    • ali

      چین حالا آزادانه به چپاول منابع ایران خواهد پرداخت و با وتو کردن بی ارزش یک قطعنامه که آن هم به نفع خودش تمام میشود تمامی صنایع ایران را به تدریج مستعمره خود خواهد کرد .

    • منتظر المهدی!

      خواندن این گزارش مرا به یاد قانون کاپیتولاسیون و دعوای آیه‌الله خمینی با شاه انداخت. آیه‌الله خمینی احتمالا در قبر دارد از این پهلو به آن پهلو می‌چرخد. به قراردادهایی که در دوره قاجار بسته شدند نیز توجه کنید. شباهت‌های غم‌انگیزی خواهید دید. این دشمنی بی معنی با امریکا خسارت‌های استراتژیک بسیاری به ما زده و آن‌چه از شواهد و قراین پیداست همچنان این «نهضت ادامه دارد.»

    • حقیقتگو

      بالخره چین وروسیه به اهدافشان که درقسمت کردن تمامی منابع و معادن ایران باشد رسیدند ...تمامی عناصرخودفروریخته و وطن فروشی همچون علی خامنه ای و اقازاده ها و سپاه پاسداران برطبل تحریم ها و مبارزه با امریکا و غرب می کوبیندند درحقیقت آنچه ازاین اعمال و گستاخی ها و تنش های انوگولک شده اساخته وپرداخته فکارروس ها و چینی ها بود منجر به چپاولگری های استعماروارانه و قاشیستی چین و روسیه شد..آخوندها هم به گرفتن درصددها از چپاولگرهای و تصاحب منابع و معلدن و خشکاندن صنعت و اقتصاد شور رضایت دادند..زیراکه حکایت دفاعی و نظامی از حکومت آخوندی که برپایه سرمایه گذاری ها چین وروسیه است ازگزند حمله غربی ها بدور نگه میدارد...مسلم متن های این تفاوق های نکبت بار و استعمارگرانه هرگز منتشر نخواهد شد..نه ازمردم که تعدادشان بلای هشت میلیون است پرسیدند که آیا به همچون سرمایه گذاری های استعمارگرانه و امپریالیست ورانه موافقند و یانه و حتی لازم ندانستند درمجلس هم دراین مورد متنی ارائه دهند...چینی ها همین سرمایه گذاری را هم درکشورهای افریقائی درجهت تصاحب منابع و معادن کردند که قشون نظامی چینی ها برای حفظ سرمایه گذاری چین دراین کشورها باعث بیرون راندن بسیاری ازمردمان ازدهات ها و شهرها و حتی مناطقی که منابع و معادن دارد شده است...چینی ها با همان پولهای اخوندهای که بانک های چین بلوکه شده است بعنوان منابع مالی چین درایران سرمایه گذاری خواهند کرد...آهای مردم مطیع و بخشنده مهربان ازلطف مرحمت تان و گذشت همه گونه وفرمی تان کشور را فروختند...خنده های ذوق وشوق کرده ظریف خائن همچون کودکی که قاقالی گرفته و ضحاک طمعکارو استعمارگرچینی را دربغل گرفته است جالب است ..