ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان: توقف مذاکرات صلح به ضرر آمریکا تمام می‌شود

طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند با توقف مذاکرات صلح به دستور رئیس جمهوری آمریکا شهروندان آمریکایی بیشتری در جنگ افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند با توقف مذاکرات صلح به دستور رئیس جمهوری آمریکا شهروندان آمریکایی بیشتری در جنگ افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

هیأت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه قطر (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شنبه گذشته با مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر اعلام کرد در پی کشته شدن یک سرباز آمریکایی در انفجار پنجشنبه ۱۴ شهریور/ ۵ سپتامبر در کابل گفت‌وگوهای صلح با طالبان و دیدارهای جداگانه محرمانه با نمایندگان طالبان و دولت اشرف غنی در کمپ‌دیوید را لغو کرده است.

طالبان در واکنش به لغو مذاکرات صلح که در ۹ دور و به مدت تقریباً یک سال در دوحه قطر ادامه یافت، با انتشار بیانیه‌ای نوشت:

«اکنون که رئیس جمهوی آمریکا توقف مذاکرات صلح را اعلام کرد، این امر به هیچ کس جز آمریکایی‌ها صدمه نمی‌زند.»

طالبان در ادامه این بیانیه اعلام کردند که توقف مذاکرات دوحه سبب تلفات بیشتر ارتش آمریکا در افغانستان می‌شود، به «مشروعیت» دولت آمریکا صدمه می‌زند و «دشمنی» آنان را بیشتر آشکار می‌کند:

«نبرد ما در ۱۸ ماه گذشته تا وقتی که نیروهای اشغالگر خارجی افغانستان را ترک نکرده‌اند و افغان‌ها نتوانند به انتخاب خود عمل کنند ادامه پیدا می‌کند.»

طالبان در این بیانیه ادعا کردند که هیأت مذاکره‌کننده آمریکا از روند مذاکرات قطر خشنود بود و مذاکرات در فضایی خوب پیش می‌رفت:

«ما صحبت‌های ثمربخشی انجام دادیم و پیش‌نویس توافق صلح را آماده کردیم و هیأت مذاکره‌کننده از روند مذاکرات راضی بود و خود را برای امضای توافق‌نامه آماده کرده بود.»

طالبان در این بیانیه همچنین ادعا می‌کند که قصد داشت ۲۳ سپتامبر مذاکرات با دولت اشرف غنی (گفت‌وگوهای بین‌افغان) را آغاز کند با این هدف که توافق صلح با آمریکا تا آن تاریخ قطعی شود.

پس از توقف مذاکرات صلح به دستور ترامپ، دفتر رئیس جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توافق صلح واقعی با طالبان هنگامی حاصل می‌شود که این گروه دست از حملات خود بردارد و مستقیماً با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شود. طالبان اما دولت افغانستان را به عنوان دست‌نشانده دولت امریکا تلقی می‌کند و به رسمیت نمی‌شناسد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه ۱۴ شهریور/ ۸ اوت اعلام کرد زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان را برای گفت‌وگو درباره چشم‌انداز آینده به واشنگتن فراخوانده است. وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز درباره دلیل توقف مذاکرات صلح آمریکا با طالبان گفت:

«طالبان جنبه مذاکرات صلح را نداشت و نشان داد که غیر قابل اعتماد است. آن‌ها (طالبان) تلاش کردند با ترور موقعیت بهتری در مذاکرات به دست بیاورند.»

پمپئو در ادامه این گفت‌وگو افزود:

«دولت آمریکا در پی کلمه‌های روی کاغذ نیست. طالبان نشان داد که آمادگی صلح را ندارد. مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود، اگر طالبان رفتار خود را تغییر دهد.»

در حال حاضر ۱۴ هزارسرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند. قرار بود نیمی از آن‌ها بعد از حصول توافق با طالبان از این کشور خارج شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.