ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف مذاکرات آمریکا با طالبان: دور تازه‌ای از خشونت‌ها در انتظار افغان‌ها

به دنبال توقف ناگهانی مذاکرات آمریکا با طالبان که با توییت رئیس جمهوری آمریکا اعلام شد، افغانستان آماده دور جدیدی از خشونت‌ها می‌شود.

به دنبال توقف ناگهانی مذاکرات آمریکا با طالبان که با توییت رئیس جمهوری آمریکا اعلام شد، افغانستان آماده دور جدیدی از خشونت‌ها می‌شود.

سربازان آمریکایی در افغانستان ــ عکس از آرشیو

دونالد ترامپ طی تعطیلات آخرهفته در توییتی اعلام کرد، گفت‌وگوهای صلح با شورشیان طالبان را متوقف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا نوشت قصد داشت یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته، ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرده است.

توقف مذاکرات صلح در زمان بسیارحساسی برای افغانستان صورت می‌گیرد. روز دوشنبه سالگرد کشته شدن احمد شاه مسعود، فرمانده افغان ضد طالبان است. روز سه‌شنبه عاشورا و چهارشنبه هم سالگرد حملات ۱۱سپتامبر به مرکز تجارت جهانی در نیویورک است.

هنوز روشن نیست که آیا مذاکرات آمریکا-طالبان از سر گرفته خواهد شد و چه زمانی ۱۸ سال جنگ خاتمه خواهد یافت.

یک انفجار کنار جاده‌ای دوشنبه ۱۸ شهریور/ ۹ سپتامبر در کابل سه غیر نظامی را زخمی کرد. فردوس فرامرز، سخنگوی پلیس کابل گفت که هدف انفجار مشخص نبوده است و هنوز شخص یا گروهی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته است. گروه‌های محلی طرفدار دولت اسلامی نیز گاهی در کابل دست به حملاتی می‌زنند که هدف آن عمدتاً اقلیت شیعه افغانستان است، اما انفجار دوشنبه در کابل در منطقه عمدتاً شیعه‌نشین اتفاق نیفتاد.

طالبان دست‌کم مسئولیت دو حمله شب گذشته در ولایت تخار واقع در شمال شرقی افغانستان را پذیرفت. این حملات تلفاتی به دنبال نداشت. یک سخنگوی پلیس محلی هم از تبادل سنگین آتش در خواجه غار خبر داد.

اوایل این ماه  و در حالی‌که گفت‌وگوهای صلح با آمریکا در جریان بود، طالبان به سه مرکز ایالتی در افغانستان حمله کرد. طالبان از این حملات دفاع کرده و می‌گوید که هدف از آنها تقویت موضع گروه در مذاکرات بوده است.

بزرگراه اصلی بین کابل و پلخمری ،مرکز ولایت بغلان در حالی‌که یک هفته از حمله طالبان به پلخمری می گذرد، همچنان بسته است و تیراندازی‌های پراکنده نیز ادامه دارد.

خشونت از سوی هر دو طرف در افغانستان طی سال گذشته ادامه داشته است.

در ولایت شمالی سر‌پل، دست‌کم پنج زن در جریان حمله هوایی روز یکشنبه نیروهای افغان زخمی شدند. یکی از این پنج زن حامله بود و فرزندش را از دست داد  و دو زن هم به گفته مقام‌های محلی در شرایط بحرانی به سر می‌برند.

این حمله هوایی پس از آن انجام شد که طالبان دو نیروی طرفدار دولت را کشت و متعاقب آن یک درگیری با نیروهای امنیتی پیش آمد.

طالبان شامگاه گذشته (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توقف مذاکرات صلح به دستور رئیس جمهوری آمریکا شهروندان آمریکایی بیشتری در جنگ افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

طالبان در واکنش به لغو مذاکرات صلح که در ۹ دور و به مدت تقریباً یک سال در دوحه قطر ادامه یافت،اعلام کرد که توقف مذاکرات دوحه سبب تلفات بیشتر ارتش آمریکا در افغانستان می‌شود، به «مشروعیت» دولت آمریکا صدمه می‌زند و «دشمنی» آنان را بیشتر آشکار می‌کند.

طالبان در این بیانیه همچنین ادعا می‌کند که قصد داشت ۲۳ سپتامبر مذاکرات با دولت اشرف غنی (گفت‌وگوهای بین‌افغان) را آغاز کند با این هدف که توافق صلح با آمریکا تا آن تاریخ قطعی شود.

در همین حال دفتر رئیس جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توافق صلح واقعی با طالبان هنگامی حاصل می‌شود که این گروه دست از حملات خود بردارد و مستقیماً با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شود. طالبان اما دولت افغانستان را به عنوان دست‌نشانده دولت امریکا تلقی می‌کند و به رسمیت نمی‌شناسد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز درباره دلیل توقف مذاکرات صلح آمریکا با طالبان گفت: «طالبان جنبه مذاکرات صلح را نداشت و نشان داد که غیر قابل اعتماد است.» وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره درباره چشم‌انداز آینده زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا را به واشنگتن فراخوانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.