ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان برای ششمین بار جانسون را شکست داد

برای برگزاری انتخابات زودهنگام دولت بریتانیا به ۴۳۴ رأی از مجموع ۶۵۰ آرای مجلس عوام نیاز داشت. اما فقط ۲۹۳ رأی آورد.

نخست‌وزیر بریتانیا یک بار دیگر تلاش کرد انتخابات سراسری زودهنگام را به تصویب پارلمان برساند و یک بار دیگر از پارلمان شکست خورد. بحث‌ها تا صبح در پارلمان ادامه داشت و سرانجام صبح سه‌شنبه ۱۹ شهریور/ ۱۰ سپتامبر پارلمان بریتانیا جانسون را برای ششمین بار پیاپی شکست داد و درها را بست و بر اساس فرمان ملکه به مدت یک ماه فعالیتش به تعلیق درآمد. از دهه ۱۹۳۰ تاکنون این اقدام بی‌سابقه است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا

برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام دولت بریتانیا به ۴۳۴ رأی از مجموع ۶۵۰ آرای مجلس عوام نیاز داشت. اما فقط ۲۹۳ نماینده مجلس عوام به طرح دولت برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام رأی دادند.

اخراج ۲۱ نماینده شورشی از حزب محافظه‌کار بریتانیا سبب شد که جانسون اکثریت آرا در پارلمان را از دست دهد. هفته گذشته پارلمان بریتانیا طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن خروج بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا غیر قانونی است. مجلس اعیان «طرح کنترل برگزیت» را تصویب کرد و ملکه الیزابت دوم نیز مصوبه مجلس اعیان را تأیید کرد. با ششمین شکست جانسون در پارلمان، او چهار گزینه در اختیار دارد: مذاکرات مجدد با اتحادیه اروپا، تعویق برگزیت، استعفا از نخست‌وزیری بریتانیا و سرانجام قانون‌شکنی و زندان. عده‌ای اعتقاد دارند که نخست‌وزیر می‌بایست گزینه چهارم را هم لحاظ کند.

شامگاه دوشنبه ساعت ۲۳ پارلمان بحث درباره انتخابات سراسری زودهنگام را آغاز کرد. جانسون در آغاز این بحث یک بار دیگر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر را متهم کرد که نخستین رهبر اپوزیسیون در تاریخ بریتانیاست که با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت می‌کند. کوربین اما این اتهام را نپذیرفت. رهبر حزب کارگر گفت:

«هرچند ما به برگزاری انتخابات زودهنگام علاقه داریم، اما نه تا آن حد که فاجعه برگزیت بدون توافق را به جان بخریم.»

نخست‌وزیر پس از تحمل شکست مجدد در پارلمان اعلام کرد که وظیفه خود می‌داند در هر حال بریتانیا را تا آخر اکتبر سال جاری، در مهلت مقرر از اتحادیه اروپا خارج کند و با این حال بر خود می‌داند که با توجه به منافع ملی این اقدام را در هماهنگی با سایر احزاب به انجام برساند و همزمان، در این مدت باقی‌مانده «مقدمات سفر» را فراهم می‌کند.

بنا به درخواست نخست‌وزیر، ملکه بریتانیا فعالیت مجلس عوام را تا ۱۴ اکتبر به تعلیق درآورده است. این اقدام از سال‌های دهه ۱۹۳۰ تاکنون بی‌سابقه است. با این اقدام پارلمان دیگر نمی‌تواند مانع تازه‌ای بر سر راه جانسون در «سفری» که در پیش گرفته بگذارد.

روز گذشته (دوشنبه) جانسون در یک نشست خبری مشترک با لیو وردکار، نخست وزیر ایرلند در دوبلین اعلام کرد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با توافق در تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری میسر نیست. جانسون گفت: «من خواهان خروج از اتحادیه بدون توافق هستم. طبعاً می‌توانیم به توافق تازه‌ای برسیم اما این به معنای یک شکست است.» جانسون در ادامه سخنانش گفت «به دلایل اقتصادی و برای حفظ منافع کشاورزان و میلیون‌ها شهروند عادی» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق باید انجام شود. نخست‌وزیر بریتانیا از همگان دعوت کرد که در دستیابی به این هدف بکوشند. در بازگشت جانسون از ایرلند، نیجل فاراژ، رهبر حزب راست افراطی بریتانیا حمایت خود از جانسون را پس گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.