ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: مذاکرات با طالبان مُرد

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در هر حال قصد دارد سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج کند. اما به وقت مناسب.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که هرچند مذاکرات با طالبان متوقف شده اما ایالات متحده همچنان قصد دارد تعدادی از نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

ترامپ در کاخ سفید در جمع خبرنگاران (عکس: آرشیو)

رئیس جمهوری آمریکا بامداد سه‌شنبه ۱۹ شهریور/ ۱۰ سپتامبر پیش از آغاز سفرش به کارولینای شمالی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید درباره چشم‌انداز مذاکرات صلح با طالبان گفت:

«مذاکرات مرد. مذاکرات مرد. تا آنجا که به من ربط دارد مذاکرات مرده است.»

دونالد ترامپ طی تعطیلات آخرهفته در توییتی اعلام کرد، گفت‌وگوهای صلح با شورشیان طالبان را متوقف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا نوشت قصد داشت یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته، ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرده است. در این حمله یک سرباز آمریکایی جان خود را از دست داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح دوشنبه در گفت‌وگو با فاکس نیوز درباره دلیل توقف مذاکرات صلح آمریکا با طالبان گفت:

«طالبان جنبه مذاکرات صلح را نداشت و نشان داد که غیر قابل اعتماد است.»

وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره درباره چشم‌انداز آینده مذاکرات با طالبان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا را به واشنگتن فراخوانده است.

بر اساس پیش‌نویس توافق صلح با طالبان قرار بود نیمی از سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شوند. رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید یک بار دیگر یادآوری کرد که آمریکا همچنان خواهان خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان است:

«ما سربازانمان را خارج می‌کنیم. اما نه الان. در یک وقت مناسب.»

پیش از آن ترامپ با انتشار پیامی در توییتر گزارش‌ها مبنی بر مخالفت مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و جان بولتون، مشاور امنیت ملی با برگزاری نشست‌ با طالبان در کمپ دیوید را رد کرد:

«این گزارش‌ها غلط است. من همیشه فکر می‌کنم خوب است بنشینیم و صحبت کنیم. اما در این مورد تصمیمم را گرفتم.»

تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای گفت وگو با طالبان در کمپ دیوید که مصادف می‌شد با سالگرد یازدهم سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلو به عنوان نقطه آغاز جنگ افغانستان سبب انتقاداتی در واشنگتن شده بود.

طالبان در واکنش به لغو مذاکرات صلح که در ۹ دور و به مدت تقریباً یک سال در دوحه قطر ادامه یافت،اعلام کرد که توقف مذاکرات دوحه سبب تلفات بیشتر ارتش آمریکا در افغانستان می‌شود، به «مشروعیت» دولت آمریکا صدمه می‌زند و «دشمنی» آنان را بیشتر آشکار می‌کند و علاه بر این ممکن است سربازان آمریکایی بیشتری کشته شوند. طالبان در این بیانیه همچنین ادعا می‌کند که قصد داشت ۲۳ سپتامبر مذاکرات با دولت اشرف غنی (گفت‌وگوهای بین‌افغان) را آغاز کند با این هدف که توافق صلح با آمریکا تا آن تاریخ قطعی شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دوشنبه ۱۸ شهریور در سخنانی که در جمع گروهی از فرماندهان نظامی افغانستان ایراد کرد، خواهان گفت وگو با طالبان شد اما برای این گفت‌وگوها شرطی هم تعیین کرد:

«صلح بدون آتش‌بس میسر نیست.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.