ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاومت عراق در برابر فشار آمریکا برای قطع واردات انرژی از ایران

وزیر برق عراق می‌گوید اگر این کشور در سه تا چهار سال آینده از گاز طبیعی ایران استفاده نکند در تولید کافی برق با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

فشار آمریکا برای قطع واردات انرژی عراق از ایران ادامه دارد و بغداد همچنان مقاومت می‌کند. وزیر برق عراق می‌گوید اگر این کشور تا سه چهار سال آینده به واردات گاز طبیعی ایران ادامه ندهد در تولید کافی برق با مشکل مواجه خواهد شد.

ایران برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق به اندازه کافی گاز به عراق صادر می‌کند و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق مستقیم در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

صادرات نفت ایران در سال جاری با تحریم‌های دوباره آمریکا سقوط کرده است و واشنگتن به دنبال منزوی کردن هر چه بیشتر جمهوری اسلامی است.

عراق خواهان معافیت آمریكا در زمینه واردات انرژی از ایران است اما واشنگتن از بغداد می‌خواهد که به مرور واردات انرژی از ایران را متوقف کند.

لوی الخطیب، وزیر برق عراق، سه‌شنبه ۱۹ شهریور / ۱۰ سپتامبر در حاشیه کنگره جهانی انرژی در ابوظبی گفت: «موضوع برق مرتباً در عراق به یک مسئله سیاسی تبدیل می‌شود.»

قطع مداوم برق در عراق اغلب منجر به اعتراضات مردمی علیه مقام‌ای دولتی شده است. ایران برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق به اندازه کافی گاز به این کشور صادر می‌کند و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق مستقیم در اختیار عراق قرار می‌دهد.

به‌گفته وزیر برق عراق، این کشور اکنون ظرفیت ۱۸ هزار مگاوات برق دارد در حالی که سال گذشته این ظرفیت ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار مگاوات بود. اما این هنوز پایین‌تر از سطح اوج تقاضا است که می‌تواند به حدود ۲۵ هزار مگاوات برسد و هر ساله نیز این میزان افزایش می‌یابد.

صادرات گاز به عراق و صادرات محصولات پالایشی به بازارهای جهانی منبع مهم درآمد برای ایران است.

لوی الخطیب در پاسخ به پرسشی درباره افزایش فشار آمریکا در مورد استفاده از منابع انرژی ایران گفت: «ما با همه روابط متعادلی داریم و همه باید به آن احترام بگذارند.»

وزیر برق عراق همچنین افزود برای به‌روز کردن شبکه‌های برق این کشور که ۵۰ سال قدمت دارد و به دلیل حملات گروه «دولت اسلامی» (داعش) ۲۵ درصد از ظرفیت خود را از دست داد، دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

الخطیب همچنین گفت عراق هزینه گاز ایران را براساس فرمول متوسط ۱۱ درصد از قیمت نفت خام برنت یا حدود ۶ دلار در هر میلیون واحد بریتانیایی حرارت (BTU) پرداخت می‌کند. این، در مقایسه با ۲ تا ۳ دلار در هر میلیون واحد بریتانیایی حرارت در بازار بزرگ آمریکاست.

اگر عراق بیشتر از ذخایر گازی خود به‌جای شعله‌ور شدن آن استفاده کند یا هنگام استخراج نفت گازهای تولیدشده ناشی از آن را هدر ندهد و نسوزاند، واردات گاز این کشور از ایران می‌تواند کاهش یابد.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق اعلام کرده است که چهار پروژه برای کمک به تبدیل ۱،۲میلیارد فوت مکعب گاز به مایع و کاهش قابل توجه شعله‌ور شدن آن در دست اقدام است.

گاز طبیعی ایران، مهم‌ترین واردات انرژی عراق است، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند خریدها باید پایان یابد زیرا گاز تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

جنگ هشت ساله با ایران و فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق، سبب وابستگی این کشور به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است.

ایران سال گذشته صادرات برق به شهرهای جنوبی عراق را قطع کرد. آن زمان ایران خود با مشکل حاد قطعی برق در برخی مناطق کشور روبه‌رو شده بود. این مسأله اما به تنش بین دو کشور انجامید و شعله اعتراض‌های بصره را افروخته‌تر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.