ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: صلح در افغانستان باید چندجانبه باشد

تادامیچی یاماموتو در سخنانی در شورای امنیت اعلام کرد که طالبان و دولت غنی باید وارد گفت‌وگو شوند. طالبان در پاسخ به سفارت آمریکا در کابل حمله کرد.

تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرد که دولت اشرف غنی و طالبان می‌بایست بی‌هیچ تردیدی با هم وارد گفت‌وگو شوند. یاماموتو از طالبان خواست از تهدید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دست بردارد. ساعتی بعد در بامداد یازدهم سپتامبر، سالروز حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک که سرآغاز جنگ افغانستان به شمار می‌آید، یک راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در کابل اصابت کرد.

تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان

دونالد ترامپ طی تعطیلات آخرهفته در توییتی اعلام کرد، گفت‌وگوهای صلح با شورشیان طالبان را متوقف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا نوشت قصد داشت یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته، ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرده است. در این حمله یک سرباز آمریکایی جان خود را از دست داد. سه روز بعد تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در سخنانی که در شورای امنیت سازمان ملل با توجه به تحولات اخیر در افغانستان ایراد کرد، با اشاره به افزایش تعداد حملات طالبان خواهان یافتن یک راهکار سیاسی برای حل بحران افغانستان شد.

یاماموتو گفت مذاکرات صلح با طالبان امیدبخش بود اما در همان حال سبب ترس و وحشت بسیاری از افغان‌ها شد. به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت‌وگوها در دوحه قطر نشان داد که بدون در نظر داشتن همه لایه‌های سیاسی و اجتماعی و سیاسی در افغانستان نمی‌توان به صلحی پایدار رسید:

«به همین سبب لازم است که هر چه سریع‌تر مذاکرات مستقیم بین طالبان و دولت افغانستان آغاز شود.»

طالبان در واکنش به لغو مذاکرات صلح که در ۹ دور و به مدت تقریباً یک سال در دوحه قطر ادامه یافت،اعلام کرد که توقف مذاکرات دوحه سبب تلفات بیشتر ارتش آمریکا در افغانستان می‌شود، به «مشروعیت» دولت آمریکا صدمه می‌زند و «دشمنی» آنان را بیشتر آشکار می‌کند و علاوه بر این ممکن است سربازان آمریکایی بیشتری کشته شوند. طالبان در این بیانیه همچنین ادعا کرد که قصد داشت ۲۳ سپتامبر مذاکرات با دولت اشرف غنی (گفت‌وگوهای بین‌افغان) را آغاز کند با این هدف که توافق صلح با آمریکا تا آن تاریخ قطعی شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دوشنبه ۱۸ شهریور در سخنانی که در جمع گروهی از فرماندهان نظامی افغانستان ایراد کرد، خواهان گفت وگو با طالبان شد اما برای این گفت‌وگوها شرطی هم تعیین کرد:

«صلح بدون آتش‌بس میسر نیست.»

 طالبان با حمله به سفارت آمریکا در افغانستان به این درخواست‌ها پاسخ داد: بامداد یازدهم سپتامبر، در سالگرد حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک و سرآغاز جنگ هجده ساله  یک راکت به دیوار ساختمان سفارتخانه آمریکا در کابل اصابت کرد. این نخستین حمله طالبان به آمریکا بعد از توقف مذاکرات صلح است. کسی در این حمله اسیب ندید. ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان مستقرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.