ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر آموزش و پرورش: تحصیل دانش‌آموزانی که ادیان غیر رسمی را تبلیغ کنند، ممنوع است‎

محسن حاجی میرزایی گفته اگر دانش آموزان اظهار کنند که پیروان ادیان دیگری به جز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آن‌ها به نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آن‌ها در مدارس ممنوع است.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران روز چهارشنبه ۲۰ شهریور، در حاشیه جلسه هیئت وزیران گفته:‌ «اگر دانش آموزان اظهار کنند که پیروان ادیان دیگری به جز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آن‌ها به نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آن‌ها در مدارس ممنوع است.»

بر اساس سه اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف دولت فراهم آوردن امکان آموزش و پرورش برای تمامی شهروندان در تمامی سطوح است تا با اجرای این وظیفه به‌عنوان یکی از وظایف ۱۶ گانه دولت، اهداف مندرج در اصل دو قانون اساسی محقق شوند. در اصل ۳۰ قانون اساسی نیز آمده است: «دولت موظف است وسايل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم آورد...»

اما بر اساس مصوبه شورای عالی انقاب فرهنگی در ایران، تنها افرادی صلاحیت حضور در دانشگاه‌های کشور را دارند که به دین اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی کشور (زرتشتی، کلیمی و مسیحی) معتقد و معترف باشند.

با این تعریف و بنا بر اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش، سایر ادیان غیر از زرتشتی، یهود و مسیحیت در صورت بیان دین خود از تحصیل محروم خواهند شد.

بهائیان ایران بر همین مبنا از تحصیلات دانشگاهی محروم هستند و هر سال گزارش‌های زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. به علاوه گزارش‌های زیادی از اخراج دانش‌آموزان بهائی از مدارس و آزار و اذیت آنها منتشر شده است.

پانویس:

تیتر این خبر بعد از انتشار تغییر کرد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    ادیان غیررسمی در ایران فقط به بهاییت محدود نمی شود. دین یارسان بزرگترین اقلیت دینی غیررسمی در ایران است و پیروان دین مندایی نیز جمعیت قابل توجهی را تشکیل می دهند. افزون بر این ها دراویش گنابادی، ذکری های بلوچستان، سیک های پنجابی ساکن تهران، بودایی های سیستان و خراسان، هندوهای بلوچ و حتی مسیحیان نوکیش ایرانی از دیگر گروه های دینی غیررسمی در ایران هستند که با این تفاصیل از تحصیل عمومی منع می شوند.

  • اهورا

    آقایون اصلاح طلب لال شدن؟ کسی نیست به این وزیر بی غیرت و خائن تذکر قانون اساسی بده؟ مردم ایران دیگه هیچی براشون مهم نیست؟ هر کی دهن کثیفش رو باز کرد و هر فکر مریض و هر لجنی از دهنش بیرون اومد رو هیچکی نیست بهش جواب بده؟ اینه غیرت و مردانگی ایرانی که توی داستانها نوشتن؟ متاسفانه ایران و ایرانی در حال از بین رفتن و انحطاط هست و هیچ باعیرتی هم پیدا نمیشه که نجاتش بده.

  • بابک

    بچه که بودیم، آخوندها در سر کلاس (بعنوان معلم دینی یا عربی) همواره شاهان و گذشتگان را لعنت می‌کردند، به این دلیل که حق تحصیل را از بعضی مردم عادی می گرفتند! در حالیکه از دوره ناصرالدین شاه ما در تاریخ شاهد چنین مسئله‌ای نبودیم . پس از انقلاب 57، مسئولان وزارت علوم، در مصاحبه‌های شفاهی در دوره دکتری، بهترینهای جوانان کُرد را از ادامه تحصیل منع کرده‌اند و آنها به ناچار راهی کشورهای دیگر شده و دچار تبعیدی اجباری شده‌اند. رژیم به این هم راضی نیست، جری‌تر شده است و درجه وقاحت را به حدی رسانده که دانش آموزان سایر ادیان را هم از تحصیل باز می دارد! این درجه از کینه توزی و فاشیسم هرگز در ایران ما سابقه نداشته است!