ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده ایران در آژانس: دسیسه‌ای در کار است

کاظم غریب‌آبادی هدف از اقدامات سه روز اخیر آمریکا و اسرائیل برای اعمال فشار به آژانس را نابودی برجام و ایجاد انحراف در افکار عمومی دانست.   

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در اجلاس شورای حکام هدف اقدامات سه روز اخیر آمریکا و اسرائیل برای اعمال فشار به آژانس را نابودی برجام به عنوان «نماد چندجانبه‌گرایی» و «ایجاد انحراف در افکار عمومی» دانست. کاظم غریب‌آبادی اعلام کرد ایران تحت تأثیر این فضاسازی‌ها قرار نمی‌گیرد و کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای را در هر ۶۰ روز دنبال می‌کند.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق‌نامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ از اختیارات کافی برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نام آن‌ها را اعلام نکرده گزارش داده بود که ظاهراً بازرسان بین‌المللی در انبار تورقوزآباد آثار اورانیوم یافته‌اند. بنیامین نتانیاهو دو روز قبل، بلافاصله بعد از سفر کرنل فروتا، سرپرست موقت آژانس به تهران  این ادعا را مطرح کرد که ایران در آباده در استان فارس یک تأسیسات هسته‌ای دایر کرده بود اما پس از آنکه پی برد اسرائیل از وجود این تأسیسات آگاه است آن را منهدم کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید نیز به فروتا هشدار داده بود که ممکن است ایران «مواد رادیواکتیو» یا فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه داشته باشد.

 کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در اجلاس شورای حکام با اشاره به سخنان نتانیاهو و بولتون گفت:

«این اقدامات نمایشی با هدف اعمال فشار به آژانس، وارد کردن آخرین ضربات به برجام به عنوان نماد چندجانبه‌گرایی، و ارائه داده‌های انحرافی به کشورها و افکار عمومی صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران ارزشی برای این نمایش‌ها قائل نیست و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، گام‌های تعیین شده برای کاهش تعهدات برجامی را در دوره‌های ۶۰ روزه با جدیت دنبال می‌نماید و تحت تأثیر این فضاسازی‌ها قرار نمی‌گیرد.»

جمهوری اسلامی در واکنش به عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در قبال برجام در چارچوب اینستکس برای مبادلات بانکی و نفتی با ایران، از ۱۸ اردیبهشت سال جاری تاکنون در سه گام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام متشرک را کاهش داده است، با این حال، بر اساس گزارش‌های آژانس هنوز برجام را نقض نکرده است. بر اساس توافق هسته‌ای تا ۱۴ ماه آینده تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. از هم‌اکنون مذاکراتی بین ایران با چین و روسیه برای خرید تسلیحات در جریان است.

یوکیا آمانو، دبیرکل فقید آژانس اعلام کرده بود که برنامه هسته‌ای ایران تحت دقیق‌ترین نظارت‌های بین‌المللی قرار دارد. غریب‌آبادی با اشاره به این گزارش گفت:

« در سال ۲۰۱۸، از ۴۲۱ بازرسی انجام شده در ۵۰ کشور که موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند، ۳۵۸ مورد (معادل ۸۵ درصد) از ایران انجام شده است. در همین سال، ۱۰۰۰ نفر- روز بازرسی، معادل ۸۸ درصد بازرسی‌ها بر اساس نفر-روز در این گروه نیز از ایران انجام شده است.»

نماینده ایران سپس از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست بر برنامه هسته‌ای عربستان سعودی نیز مانند ایران نظارت کند:

« علی‌رغم اینکه عربستان عضو ان پی تی می‌باشد و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجرا با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز "پروتکل مقادیر کوچک" را در حال اجرا دارد که این کشور را از تعهد پذیرش بازرسی های پادمانی آژانس، استثناء می‌کند. دولت‌ها بایستی این را برای عربستان سعودی شفاف کنند که جامعه بین‌المللی هرگونه انحراف از یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز قبول نخواهند کرد.»

شاهزاده ‌عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان دو روز قبل (۱۸ شهریور) اعلام کرد کشورش قصد دارد در آینده نزدیک نسبت به غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند.  ریک پری، وزیر انرژی آمریکا فروردین سال جاری تأیید کرد که ایالات متحده شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده تا بتوانند فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.