ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: در سوریه همه طرف‌ها مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

سازمان ملل نیروهای آمریكایی و سوری را به جنایت جنگی در سوریه متهم کرد. حملات هوایی ائتلاف جهانی و نیروهای دولتی سوریه غیرنظامیان بسیاری را کشته و زخمی کرده است.

بازرسان سازمان ملل هم دولت سوریه و پشتیبان‌های روس آن و هم ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا را به کشتار غیرنظامیان و جنایت جنگی در جنگ سوریه متهم کرد. نیروهای تندرو جهادی نیز مرتکب چنین جنایت‌هایی شده‌اند.

سازمان ملل (عکس از آرشیو)

کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در مورد جنگ سوریه چهارشنبه ۲۰ شهریور / ۱۱ سپتامبر گزارش خود را ارائه داد.

در این گزارش گفته شده که حملات هوایی ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا بسیاری از غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده و این نشان می‌دهد که اقدامات احتیاطی لازم نادیده گرفته شده است و ممکن است جنایت جنگی صورت گرفته باشد.

در گزارش کمیسیون تحقیقات سازمان ملل آمده است که دولت سوریه و هواپیماهای جنگی متحدان روسی آن نیز دست به عملیات مرگبار زده‌اند و تجهیزات پزشکی، مدارس، بازارها و زمین‌های كشاورزی را هدف قرار داده‌اند که این نیز می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

بازرسان سازمان ملل همچنین گروه هیئت تحریر الشام را متهم کرده‌اند که با شلیک موشک غیرنظامیان را کشته‌اند. هیئت تحریر الشام ائتلافی از نیروهای تندرو جهادی است که در گذشته با نام جبهه النصره شناخته می‌شد و در ادلب سوریه قدرت اصلی را دارد.

جنگ هشت ساله سوریه تاکنون به بهای جان صدها هزار نفر و آوارگی ۱۳ میلیون نفر تمام شده است. نیمی از آوارگان کشور خود را ترک کرده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها که آمریکا با هدف ساقط کردن گروه «دولت اسلامی» (داعش) از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در پایان ماه دسامبر گذشته، هجین، آخرین سنگر این گروه در شرق سوریه را آزاد کردند.

بنا به گزارش سازمان ملل، عملیات طوفان الجزیره‌ی این ائتلاف شمار زیادی تلفات غیرنظامی داشته است به‌ویژه در حملات سوم ژانویه در الشعفه، واقع در جنوب هجین که در آن ۱۶ غیرنظامی از جمله ۱۲ کودک کشته شدند.

این گزارش آورده است: «شواهد قابل قبولی وجود دارد که نشان می‌دهند نیروهای ائتلاف جهانی ممکن است حملات خود به یک هدف نظامی خاص را هدایت نکرده‌اند یا با احتیاط لازم عملیات خود را انجام نداده‌اند. اجرای حملات کور که منجر به کشته یا زخمی شدن افراد غیرنظامی شود در مواردی که چنین حملاتی بی‌پروا انجام شود به معنای جنایت جنگی است.»

بازرسان گفته‌اند که حملات شبانه نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی بالگردهای جنگی ائتلاف به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در الشحیل و در دیگر نقاط استان دیرالزور منجر شده که این نیز نقض آشکار قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر نیروهای دولتی سوریه نیز در تاریخ ۹ مارس بارها به سراقب، در شمال غرب استان ادلب حمله هوایی کردند و به بیمارستان زنان و کودکان الحیات آسیب رساندند، با وجودی ‌که نیروهای طرفدار دولت از مختصات این بیمارستان آگاه هستند.

گزارش می‌افزاید در روز ۱۴ مه در ادلب «نیروهای طرفدار دولت سوریه به سمت جسرالشغور دو و چهار موشک شلیک کردند که به یک بازار ماهی‌فروشی و یک مدرسه ابتدایی دخترانه اثبات کردند. در این حملات دست‌کم ‌۸ غیرنظامی کشته شدند».

بازرسان می‌گویند: «چنین حملاتی از آن‌جا که حملات عمدی به مناطق محافظت‌شده و پرسنل پزشکی محسوب می‌شود، می‌توانند جنایت جنگی به‌شمار آیند.»

ارتش سوریه حملات به غیرنظامیان را رد می‌کند و می‌گوید نیروهایش تنها گروه‌های بنیادگرا و تندرو وابسته به القاعده را هدف قرار داده‌اند.

گزارش کمیسیون تحقیقات سازمان ملل تا ماه ژوئیه سال جاری را پوشش می‌دهد و بر اساس نزدیک به ۳۰۰ مصاحبه و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌ها و فیلم‌ها نوشته شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.