ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده عربستان در آژانس: بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران ضروری است

نماینده عربستان در سازمان‌های بین‌المللی در وین در اجلاس شورای حکام گفت باید توافق هسته‌ای جدیدی با ایران شکل بگیرد که شامل مکانیسم بازرسی از سایت‌های نظامی باشد.

سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین خواهان توافق تازه‌ای با ایران شد که نظارت بر پایگاه‌های نظامی این کشور هم در آن پیش‌بینی شده باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش شرق‌الاوسط عبدالله بن خالد بن سلطان عبدالعزیز، سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین در سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خواهان یک توافق فراگیرتر از برجام با ایران شد:

«باید یک توافق بین‌المللی فراگیر درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد تا عدم دستیابی این کشور را به هر نوع سلاح هسته‌ای تضمین کند. این اقدام باید با هدف تضمین امنیت و صلح بین‌المللی انجام شود.»

عبد‌الله بن خالد در ادامه سخنانش گفت توافق مورد نظر پادشاهی سعودی می‌بایست    شامل «ساز و کار بازرسی ویژه، دقیق و همیشگی از همه سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» به همراه سازوکاری برای بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق توسط ایران باشد.

نماینده دائم عربستان در سازمان‌های بین‌المللی در وین ایران را متهم کرد که درآمدهای حاصل از رفع تحریم‌ها را به تنش‌آفرینی و گسترش نفوذ خود در کشورهای خاورمیانه اختصاص می‌دهد:

«رفتار تهاجمی ایران طی ۴۰ سال گذشته نمایانگر نیت‌های این کشور در منطقه است. آخرین گزارش آژانس ویژه نقض توافق هسته‌ای توسط ایران بر این موضوع تأکید دارد.»

عبد الله بن خالد در ادامه سخنانش ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت گزارش‌های آژانس شامل تلاش ایران برای توسعه «سیستم‌های پیشران هسته‌ای دریایی» نیست و باید هدف از این موضوع توضیح داده شود به ویژه آنکه باید در نظر داشت که از این فن‌آوری بیشتر در زمینه‌های نظامی استفاده می‌شود.

یوکیا آمانو، دبیرکل فقید آژانس اعلام کرده بود که برنامه هسته‌ای ایران تحت دقیق‌ترین نظارت‌های بین‌المللی قرار دارد. روز گذشته کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این گزارش گفته بود که بیش از ۸۰ درصد بازرسی‌های آژانس به بازرسی تأسیسات هسته‌ای ایران اختصاص داشت. غریب‌آبادی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست بر برنامه هسته‌ای عربستان سعودی نیز مانند ایران نظارت کند.

شاهزاده ‌عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان دو روز قبل (۱۸ شهریور) اعلام کرد کشورش قصد دارد در آینده نزدیک نسبت به غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند.  ریک پری، وزیر انرژی آمریکا فروردین سال جاری تأیید کرد که ایالات متحده شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده تا بتوانند فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.