ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی مرگ «دختر آبی» مسئولان فیفا به ایران می‌روند

فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید مقامات این نهاد به ایران می‌روند تا قبل از مسابقه مقدماتی جام جهانی بین ایران و کامبوج در تهران حضور زنان در ورزشگاه را مورد بحث قرار دهند.

در پی خودسوزی سحر خدایاری در ایران، فدراسیون جهانی فوتبال ضمن ابراز تسلیت به این مناسبت اعلام کرد که در دو هفته آینده هیئتی را به ایران اعزام خواهد کرد تا قبل از برگزاری دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج در تهران، با مقام‌های ایرانی درباره حضور زنان در ورزشگاه گفت‌وگو کنند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پخش مستندی خودسوزی «دختر آبی» به دلیل رأی دادگاه علیه او را «دروغ» نامید.

برخی مسئولان فیفا گفته‌اند جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها مجازات دارد.

حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران و تماشای مسابقات فوتبال با مرگ سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی»، مورد توجه افکار عمومی در سراسر جهان قرار گرفته است.

سحر خدایاری، زن جوانی که به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقه تیم مورد علاقه‌اش بازداشت شده بود، در جریان پیگیری پرونده‌اش، در اعتراض خودسوزی کرد و چند روز پس از آن، در شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور درگذشت.

در پی مرگ سحر خدایاری، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هیئتی را به ایران اعزام خواهد کرد. یک سخنگوی فیفا به رویترز اعلام کرد که دیدار هیئت سه نفره اعزامی از سوی این نهاد با مسئولان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در دو هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد. او گفت این دیدار واکنشی مستقیم به مرگ سحر خدایاری نیست اما فیفا می‌خواهد بداند که تا قبل از دیدار ۱۰ اکتبر بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام جهانی قطر، جمهوری اسلامی آمادگی حضور زنان در ورزشگاه را دارد یا نه.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، پیش از این از مقامات ایرانی خواسته بود تا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها «گام‌های مشخص» بردارند.

فدراسیون جهانی فوتبال روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور / ۱۰ سپتامبر نیز در بیانیه‌ای مرگ «دختر آبی» را تسلیت گفته بود. در این بیانیه آمده بود: «ما مقامات ایرانی را فرامی‌خوانیم تا آزادی و ایمنی همه زنانی که در این مبارزه مشروع برای پایان دادن به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران شرکت دارند را تضمین کنند.»

مرگ سحر خدایاری در ایران و خارج از کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. افزون بر چندین چهره ورزشی و هنری، باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس، دو باشگاه پرطرفدار فوتبال در ایران نیز تسلیت خود را ابراز کردند و تمرینات روز گذشته خود را با یک دقیقه سکوت آغاز کردند.

در سطح جهانی نیز واکنش‌ها متعدد بود و علاوه بر چندین فوتبالیست جهانی، باشگاه‌هایی همچون بارسولونا و رُم ابراز همدردی کردند.

جسپر مولر، رئیس فدراسیون فوتبال دانمارک، عضو کمیته برنامه‌ریزی مسابقات در فیفا و عضو کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به روزنامه دانمارکی «پولیتیکن» گفت که از هیئت حاکمه ایران انتظار عمل دارد. او گفت: «فیفا سیستم انضباطی مستقلی دارد و آن‌ها موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند. به محض صدور حكم ممكن است این پرونده به دادگاه بین‌المللی ورزش (TAS) ارجاع شود. اما این‌که جلوگیری از حضور [زنان] در ورزشگاه مجازات دارد، مشخص است.»

کریگ فاستر، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال استرالیا و فعال حقوق بشر به رویترز گفت که فیفا باید قوانین خود را به‌اجرا گذارد. او گفت: «اساسنامه فیفا می‌گوید كه تبعیض به دلیل جنسیت با تعلیق یا اخراج مجازات می‌شود.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز در یک اطلاعیه مطبوعاتی مرگ «دختر آبی» را نتیجه «بی‌اعتنایی شدید به حقوق زنان» در ایران دانست.

روز گذشته دو تن از  از مقامات دولت ایران، واکنش‌های متضادی به مرگ سحر خدایاری و مطالبه حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها داشتند. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت: «با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نیست.» اما علی ربیعی، سخنگوی دولت در اظهارنظری متفاوت گفت: «دولت به‌طور کلی موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها است و زیرساخت‌های لازم برای ورود زنان به تمام استادیوم‌هایی که بازی‌های ملی و لیگ برگزار می‌شود، فراهم شده است.»

با وجود واکنش‌های گسترده نسبت به مرگ سحر خدایاری، رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی بازتاب آن را نتیجه «توطئه دشمنان» دانستند. شب گذشته، چهارشنبه ۲۰ شهریور صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مستند «۲۰:۳۰» تلاش کرد تا مرگ «دختر آبی» را «فضاسازی رسانه‌های معاند» عنوان کند.

در این مستند سخنان حیدرعلی خدایاری پدر سحر پخش شد که در آن گفته بود دخترش مشکل عصبی داشت و «قربانی» نشده است.او همچنین حکم قضائی برای دخترش را نیز منکر شد.

حیدرخدایاری پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود: «من فدایی نظام هستم و در جنگ تحمیلی هم جانباز شدم، امام را با جان و دل دوست دارم و از این به بعد هم اگر خدایی نکرده برای کشور اتفاقی رخ دهد از پیشتازانی هستم که از نظام دفاع کنم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.