ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوپک کاهش تولید نفت را حفظ می‌کند

اعضای اوپک اعلام کردند که می‌خواهند به تعهدات خود در کاهش تولید نفت برای پایین نگاه داشتن قیمت‌ها در بازار پایبند بمانند. از عراق و نیجریه نیز خواسته شد تا افزایش تولید خود را متوقف کنند.

در نشست کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در ابوظبی اعلام شد که کاهش تولید نفت حفظ خواهد شد و جلسه بعدی اوپک این موضوع را به طور جدی پیگیری خواهد کرد. در این جلسه از عراق و نیجریه نیز خواسته شد تا افزایش تولید نفت خود را متوقف کنند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی، وزنه اصلی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، اعلام کرد که توافق‌نامه کاهش تولید نفت را که در دسامبر سال ۲۰۱۸ اعضای این سازمان و کشورهای غیرعضو آن را تصویب کردند، رعایت کرده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حاشیه نشست پنج‌شنبه ۲۱ شهریور / ۱۲ سپتامبر کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در این‌باره گفت: «پادشاهی سعودی همچنان به کاهش تولید، پایین‌تر از آن‌چه توافق‌نامه اعلام کرده ادامه خواهد داد. این تولید در ماه اکتبر ۹،۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود.»

کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک که وظیفه نظارت بر پیروی از توافق‌نامه را برعهده دارد و تصمیم‌گیری نمی‌کند، توصیه‌هایی را به جلسه وزیران اوپک که قرار است در ماه دسامبر در وین برگزار شود، ارائه داد. از جمله الجزایر پیشنهاد کاهش تولید نفت در ماه دسامبر تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز را مطرح کرد.

قبل از آغاز نشست شاهزاده عبدالعزیز همه کشورها را به «احترام به تعهدات خود» فراخواند و به دیرکرد برخی از كشورها از جمله نیجریه و عراق در این زمینه اشاره كرد.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق در حاشیه نشست گفت: «ما بار دیگر تعهد کامل خود را مبنی بر رعایت این توافق‌نامه اعلام می‌کنیم. صادرات ماه سپتامبر به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از ماه اوت خواهد بود و در ماه اکتبر نیز کاهش بیشتری خواهد داشت.»

عراق در حال حاضر پنجمین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان و دومین تولیدکننده نفت در اوپک پس از عربستان سعودی است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز یکشنبه گذشته با اعلام این‌که اوپک «آن‌چه لازم است» برای تثبیت بازار انجام می‌دهد، گفت کاهش بیشتری در تولید پیش‌بینی می‌شود.

قیمت هر بشکه نفت برنت در حال حاضر حدود ۶۰ دلار است در حالی‌که در سال گذشته پیش از سقوط قیمت‌ها در پایان سال ۲۰۱۸ به ۵۰ دلار، بیش از ۷۵ دلار بود.

امروز (پنج‌شنبه) در فضای احتمال کاهش تنش‌ها میان چین و آمریکا، و ایران و آمریکا، قیمت نفت در مبادلات اروپا روند نزولی داشت.

عبدالعزیز بن سلمان اطمینان داد که اوپک با وجود تحریم‌ها علیه ایران آمادگی حفاظت از بازار را دارد. او روز دوشنبه گفت تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا که ترس از رکود جهانی را برانگیخته، بر بازار نفت تأثیر منفی داشته است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد که تولیدکنندگان اوپک در گذشته در «سازگاری و پاسخ به تغییر شرایط بازار» موفق عمل کرده‌اند.

در بیانیه پایانی نشست، تولیدکنندگان نفت بر احترام به تعهدات، «برابری، عدالت و شفافیت» تأکید کردند.

۲۴ کشور عضو اوپک سال گذشته تصمیم گرفتند که تولید نفت خود را از ژانویه ۲۰۱۹ به ۱،۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این اقدام  برای بالا رفتن قیمت‌ها، پس از سقوط ۴۰ درصدی آن بین ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ انجام شد.

این میزان کاهش تولید تا مارس ۲۰۲۰ تمدید شده اما نتوانسته است قیمت را به بیش از ۷۰ دلار برساند و همین موضوع تردید برخی از تحلیلگران در مورد اثرات استراتژی اوپک را برانگیخته است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر کرده نسبت به «چالش بزرگ» ناشی از افزایش تولید نفت آمریکا برای توازن در بازار نفت هشدار داده و گفته است که با این مسئله و کاهش رونق اقتصادی جهان، قیمت جهانی نفت باز هم کاهش خواهد یافت.

این گزارش گفته است در صورت موفقیت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و کاهش تنش ایران و آمریکا، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ بین ۱,۱ تا ۱,۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

اوپک روز چهارشنبه گفته بود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹، ۱،۰۲میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۰ نیز به همین میزان رشد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.