ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زن بریتانیایی-استرالیایی دستگیر شده در ایران یک دانشگاهی متخصص خاورمیانه است

کیلی مورـ‌گیلبرت، یک دانشگاهی با تخصص سیاست خاورمیانه در دانشگاه ملبورن است. برخی اخبار حاکی از آن است که او دست‌کم یک سال پیش بازداشت و به ۱۰‌سال حبس محکوم شده است.

هویت یک زن بریتانیایی‌ـ‌استرالیایی که در ایران زندانی است مشخص شد: کیلی مورـ‌گیلبرت، یک دانشگاهی با تخصص سیاست خاورمیانه در دانشگاه ملبورن. هفته گذشته خبر بازداشت این زن و دو استرالیایی دیگر در ایران منتشر شد. برخی اخبار حاکی از آن است که مور‌ـ‌گیلبرت دست‌کم یک سال پیش بازداشت و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

کیلی مور‌ـ‌گیلبرت در حال جمع‌آوری کمک برای بیماران سرطانی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، خانواده این چهره دانشگاهی بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از همکاری مستمر دانشگاه و دولت تشکر کرده‌اند.

رسانه‌های بریتانیایی و استرالیایی گزارش داده‌اند که مور‌ـ‌‌گیلبرت به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. او نزدیک به یک سال پیش دستگیر شده اما اخبار مربوط به دستگیری او در روزهای گذشته منتشر شد.

مور‌ـ‌گیلبرت دانش‌آموخته کمبریج است و دکترای خود را در سال ۲۰۱۷ در زمینه سیاست خلیج فارس گرفته است.

او یکی از سه شهروند استرالیایی است که در ایران زندانی شده‌اند. وزیر امورخارجه استرالیا، ماریسه پین، پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر/ ۲۱ شهریور گفت که دولتش بیش از یک هفته است برای «تضمین آزادی این افراد» رایزنی می‌کند.

به گزارش روزنامه تایمز، کیلی مورـ‌گیلبرت در همان بندی زندانی است که نازنین زاغری از سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی در آنجا نگهداری می‌شود.

سه‌شنبه همین هفته وزیر خارجه استرالیا هویت دو زندانی دیگر را نیز فاش کرد: مارک فیرکین استرالیایی و جولی کینگ بریتانیایی‌ـ‌استرالیایی دو زندانی دیگر استرالیایی در ایران هستند.

گفته شده که جولی کینگ یک طراح ساختمان و بلاگ‌نویس است. او با دوست‌پسرش که مدیر شرکت ساختمانی است، سفر می‌کرد. آنها در سال ۲۰۱۷ سفر جهانی خود را آغاز کرده بودند. این دو تصاویر و اخبار مربوط به سفر خود را در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در یوتیوب و اینستاگرام، منتشر می‌کردند.

این دو نفر بر اساس اخبار منتشر شده نزدیک به ۱۰ هفته پیش بازداشت شده‌اند. بر اساس اخبار تایید نشده، آنها به دلیل فیلمبرداری با پهپاد دستگیر شده‌اند.

از دلیل بازداشت و جزییات پرونده این شهروندان استرالیایی در ایران اما اطلاع موثقی در دست نیست.

چندین خارجی که اکثرا دوتابعیتی هستند در حال حاضر در ایران زندانی‌اند. با تیره شدن روابط ایران و کشورهای غربی پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، این بازداشت‌ها ابزاری برای تهران برای فشار آوردن به غرب محسوب می‌شوند.

این بازداشت‌ها در حالی رخ می‌دهند که تنش میان ایران و کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا رو به افزایش بوده است.

ایالات متحده چند هفته پیش از کشورهای غربی خواست که به طرح آمریکا برای تامین امنیت خلیج فارس بپیوندند. گرچه برخی کشورها این درخواست را نپذیرفتند اما دولت استرالیا قبول کرد برخی نیروهای نظامی متخصص خود را برای این عملیات با آمریکا همراه کند.

استرالیا همچنین یک شهروند ایرانی بازداشت شده در این کشور در سال ۲۰۱۷ به نام نگار قدس‌کنی را به آمریکا مسترد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدس‌کنی، زن ۴۰ ساله ایرانی، همراه کسانی دیگر شرکتی صوری را در مالزی تاسیس کرده بودند تا به صورت غیرقانونی فناوری محدود شرکت‌هایی در مینه‌سوتا و ماساچوست را به دست بیاورند و به ایران منتقل کنند.

کیفرخواست علیه قدس‌کنی در سال ۲۰۱۵ در مینه‌سوتا صادر شده بود. او دو سال بعد در استرالیا دستگیر شد و فرایندی طولانی برای استرداد او شکل گرفت. با وجود مقاومت طولانی قدس‌کنی در برابر استرداد، او در نهایت تیر ماه امسال به ایالات متحده منتقل شد و در برابر قاضی مینه‌پولیس اتهامات وارد شده به خود را پذیرفت:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    باید دانست چه تبلیغات انچنانی اینترنتی و سفارتخانه های جمهوری آخوندی درتشویق بی خبران خارجی برای گردش گری درایران برپاست ..و هشداردهندگان به بی خبران خارجی را محکوم می کنند که آنها عوامل استکبارجهانی و اسرائیل هستند و به عکس های آنچنانی ازگردش گری های خارجی درایران استناد می کنند و حتی برای ترقیب خارجی ها قوانین ویزا ومهرورود به ایران را درپاسپورت هایشان تغییر و لازم نمی دانند..عکس های آنچنانی ازآثارتاریخی ایران را همانند طعمه گذاری ارائه میدهند...وخارجی ها خوشخیلانه تصورمی کنند که ؤزیم آخوندی هرچه برمردم روا کرده ومی کند ربطی به گردشکرانی خارجی ندارد وموردی برای ترس و تهدید نیست خودسرانه راهی ایران میشوند...زمانیکه دراسترالیا نمازخوان ها مورد حمله تروریستی افراطی ها قرارگرفتند ؤزیم آخوندی چه اشک ها برای آنها می ریخت که بیگناهان را کشتند..ومسلمانان حق وحقوق بشری شان دراسترالیا پایمال شده است..بایدبدون هیچ شک شبهی دانست که شرورشدن و احساس قدرت نمائی کردن ونتیجه آن گروگان گیری ها وباجگیری رابطه مستقیم درلاس زدن های بی وقفه منافع آورسیاسیون غربی و استرلیائی با حکومت آخوندی است...تازمانیکه برای هرروززندان نشین کردن خارجی ها ودوتابعیتی ها درایران باید مقادیرنجومی ازدارائی های حکومت اخوندی بعنوان خسارت توسط کشورهای درگیرضبط شود و لاس زدن ها را کنارگذاشته و شلاق تحریم و ضبط دارائی ها را بالابرند...حکومت آخوندی همانند اختاپوسی است که ده ها چهره بازوورانه دارد که یکی ظریف دروعگوی خندان است..دیگری روحانی مهمل باف وعوام فریب و دیگرها مقامات وزارات اطلاعات و سپاه و دیگری رئیسی جلاد ودیگری درزندان ها شکنجه میدهد و دیگری مشغول طراح های ترور و گروگان گیری و غیره است..به این اختاپوس نباید تحت هیچ عنوانی اعتماد کرد