ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی طرح نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری به اسرائیل نشست ویژه برگزار می‌کند

بنیامین نتانیاهو گفته است دره اردن و بخش‌های بزرگی از کرانه باختری رود اردن را به خاک اسرائیل الحاق خواهد کرد. کشورهای خاورمیانه و دولت‌های اروپایی از این برنامه اسرائیل نگرانند.

سازمان همکاری اسلامی روز یک‌شنبه ۱۵ سپتامبر/ ۲۴ شهریور، جلسه‌ ویژه‌ای برای بررسی اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو درباره الحاق ساحل غربی رود اردن به خاک اسرائیل تشکیل خواهد داد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفته است کشورهای سازمان همکاری اسلامی در جده به بررسی اظهارات نتانیاهو خواهند پرداخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور، نتانیاهو اعلام کرد که دره اردن و بخش‌های بزرگی از کرانه باختری رود اردن که اسرائیل در ۱۹۶۷ آنها را اشغال کرده است، به خاک این کشور الحاق خواهد کرد. کشورهای خاورمیانه و دولت‌های اروپایی نسبت به این برنامه اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

نخست وزیر اسرائیل در یک نشست خبری در اورشلیم با استناد به یک نقشه که در پشت سر او روی پرده قرار داشت گفت در صورت پیروزی در انتخابات، بلافاصله دره اردن و شمال بحر المیت (دریای مرده) را تحت حاکمیت اسرائیل اعلام می‌کند.

نتانیاهو در نشست خبری سه‌شنبه گذشته ادعا کرد الحاق این سرزمین‌ها به خاک اسرائیل برای تأمین امنیت شهرک‌نشینان ضروری است. او آشکارا تلاش داشت با این وعده حمایت یهودیان تندرو در انتخابات پارلمانی را به دست بیاورد.

وزاری خارجه کشورهای عربی این برنامه را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند این برنامه تمام شانس‌های تحقق صلح با فلسطین را از میان خواهد برد.

نزدیک به ۶۵ هزار فلسطینی و ۱۱ هزار اسرائیلی در دره اردن و شمال بحر المیت زندگی می‌کنند. شهر اصلی فلسطینی در این ناحیه أريحا نام دارد که شامل ۲۸ روستا و جامعه‌های کوچک بدوی است.

برنامه نتانیاهو این است که همه زمین‌های حاصل‌خیز دره اردن به جز شهر أریحا را تصاحب کند. با این اقدام أریحا از سایر نقاط کرانه باختری جدا می‌شود. در حال حاضر منابع آبی کرانه باختری به ویژه در رأس العین تحت کنترل اسرائیل قرار دارد و کشاورزان فلسطینی از نظر آب در مضیقه‌اند تا آن حد که حتی تأمین آب آشامیدنی کافی هم برای آنان دشوار است.

بر اساس گزارش‌های سازمان حقوق بشری، فلسطینی‌های ساکن دره اردن از برق کافی هم برخوردار نیستند و به همین سبب به تدریج زندگی روزانه آن‌ها در این مناطق مختل می‌شود.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.