ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت افغانستان: اول انتخابات، بعد صلح

سخنگوی دولت افغانستان گفته است برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمینه برقرار شدن «صلح مشروع» را در این کشور فراهم خواهد کرد.

به گفته سخنگوی دولت افغانستان، انتخابات ریاست‌جمهوری برای افغانستان اولویت دارد و به همین علت دولت همه تلاش‌های مرتبط با صلح را متوقف و به بعد از برگزاری انتخابات موکول کرده است. صدیق صدیقی همچنین اظهارات جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه افغانستان متشکل از سه کشور است را نادرست خواند و گفت افغانستان حکومت واحد با استقلال سیاسی دارد.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت ناگهانی و به بهانه کشته شدن یک سرباز آمریکایی در حمله انتحاری طالبان گفت‌و‌گوهای صلح با این گروه شورشی را متوقف کرد و با وجود نهایی شدن نسخه اولیه توافق، دعوت از هیأت طالبان به تفرجگاه کمپ‌دیوید را پس گرفت.

دولت افغانستان پیشتر نگران بود توافق طالبان و ایالات متحده به دولت وحدت ملی ضربه بزند و به تاخیر در برگزاری انتخابات و خروج اشرف غنی از قدرت منجر شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، روز شنبه ۱۴ سپتابر/ ۲۳ شهریور در یک نشست خبری گفت که هیچ چیز مانع برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری نخواهد شد.

او گفت که برگزاری انتخابات زمینه برقراری «صلح مشروع» را فراهم خواهد کرد.

صدیقی وعده داد که تا ۱۰ روز دیگر وضعیت امنیتی در سراسر افغانستان تغییر قابل توجهی خواهد کرد و دولت مانع بروز خشونت خواهد شد.

طالبان که دولت افغانستان را دست‌پروده ایالات متحده می‌داند به مردم افغانستان هشدار داده است پای صندوق‌های رای نروند. صندوق‌های رای‌گیری یکی از اهداف حملات این گروه هستند.

صدیقی اما در واکنش به سفر هیأت طلبان به روسیه که چند روز بعد از لغو مذاکرات با آمریکا صورت می‌گیرد، گفت که سفر طالبان به روسیه اعلام رسمی «شکست سیاسی» این گروه است.

به گفته سخنگوی ارگ ریاست جمهوری، گروه طالبان باید به جای مذاکره با قدرت‌های خارجی با خود دولت افغانستان به صورت مستقیم گفت‌وگو می‌کرد.

هیأتی از طالبان روز جمعه به روسیه سفر کرد تا با نماینده این کشور بر سر وضعیت گفت‌وگوهای صلح مذاکره کند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گزارش داد که این دیدار با تاکید بر ضرورت بازگرداندن فرایند صلح به مسیر درست برگزار شده و طرف روس، آمریکا و طالبان را به ادامه گفت‌وگوها تشویق کرده است.

این اولین دیدار بین‌المللی طالبان بعد از شکست مذاکرات با آمریکا بوده. طالبان اما سفرهایی را نیز به چین، ایران و کشورهای آسیای مرکزی برنامه‌ریزی کرده است.

جو بایدن: افغانستان درست‌شدنی نیست

شکست مذاکرات صلح طالبان و آمریکا بار دیگر مسأله صلح در افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به موضوع داغ رقابت گروه‌های سیاسی در آمریکا بدل کرده است.

جو بایدن، یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی درون‌حزبی گفته است در حال حاضر پاکستان سه ولایت شرقی افغانستان را از طریق شبکه حقانی در کنترل خود دارد. بایدن تاکید کرد که در واقع افغانستان متشکل از سه کشور است و با این وضعیت «درست‌شدنی نیست.»

بایدن تنها راه‌حل نجات افغانستان را پیاده شدن نظام فدرالیسم در این کشور دانسته است. او پیشتر نیز طرحی را برای اجرای فدرالیسم در عراق و تقسیم این کشور به سه قلمرو شیعه، سنی و کرد پیشنهاد داده بود که با مخالفت جدی در داخل عراق مواجه شد.

این نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری گفته هدف حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اجرای عملیات ضد شورش نبوده است و بنابراین نیروهای آمریکایی باید از این کشور خارج شوند.

او پیشنهاد داده است که نیروهای آمریکایی به پاکستان منتقل شوند و از آنجا با حمله‌هایی که از داخل افغانستان طراحی می‌شوند و امنیت منافع ایالات متحده را تهدید می‌کنند، مقابله کنند.

صدیق صدیقی اما سخنان بایدن را رد کرده و گفته است که افغانستان کشوری واحد، با حکومتی واحد و دارای استقلال سیاسی است:

«این اظهاراتشان که افغانستان چند کشور است درست نیست، افغانستان کشور واحد بوده و حکومت واحد با استقلال سیاسی دارد. هیچ گوشه‌ا‌ی از کشور ما زیر کنترل پاکستان نیست و آقای بایدن باید این وضاحت را داشته باشد. افغانستان هیچ وقت به چند کشور تجزیه نمی‌شود.»

صدیقی گفته است که تروریسم بین‌المللی بزرگ‌ترین منشأ آسیب‌های افغانستان است و پایگاه این تروریسم در خاک پاکستان قرار دارد.

همزمان الیزابت وارن، نامزد دیگر دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شده است. او گفته است حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نه به نفع امنیت آمریکا و نه به نفع امنیت جهان و نه به نفع امنیت افغانستان است.

وارن گفته است که کشورش باید در عوض نگه داشتن سربازان آمریکایی برای بمباران افغانستان، از ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک برای همکاری با سایر کشورهای جهان استفاده کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.