ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: دنبال جنگ نیستم

رئیس جمهوری آمریکا با اطمینان زیاد ایران را متهم کرد که پشت حمله به تأسیسات نفتی عربستان است اما اطمینان داد که آمریکا خواهان درگیری با ایران نیست.

رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت ظاهراً ایران پشت حمله به تأسیسات نفتی سعودی است اما او می‌خواهد مانع از جنگ بشود. در همان حال برخی سناتورهای آمریکا یادآوری کرده‌اند که آمریکا نسبت به عربستان سعودی هیچگونه تعهد نظامی و دفاعی ندارد.

دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه ۲۶ شهریور/۱۷ سپتامبر بعد از دیدار و گفت‌وگو با سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین

دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه ۲۶ شهریور/۱۷ سپتامبر بعد از دیدار و گفت‌وگو با سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین در پاسخ به خبرنگاران که پرسیدند آیا ایران پشت حمله به تأسیسات عربستان سعودی است گفت: «در این لحظه اینطور به نظر می‌رسد.»

رئیس جمهوری آمریکا بدون آنکه مدرکی ارائه دهد گفت: «ما  تا حدی می‌دانیم که اینطور بود» و «مطمئناً بیشتر از همه اینطور به نظر می‌رسد که ایران بوده است» اما واشنگتن در پی مدارک بیشتری است:

«ما می‌خواهیم با قطعیت بدانیم که چه کسی این کار را انجام داده. در آینده نزدیک با جزئیات به این مسأله پی می‌بریم. ما مختصات دقیق همه چیز را در اختیار داریم. ما به همه چیز و با هر چه که گفته می‌شود می‌خواهیم مانع از جنگ بشویم. من دنبال جنگ با کسی نیستم اما بیشتر از همه برای جنگ آماده‌ایم.»

شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد و فیمت نفت تا ۱۰ درصد افزایش یافت. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در آینده حملات بیشتری در عمق خاک عربستان انجام می‌دهند. تأسیسات نفتی بقیق ۸۰۰ کیلومتر از مرز عربستان با یمن فاصله دارد.

دولت آمریکا با انتشار تصاویری ماهواره‌ای ادعا کرده که از سمت غرب و شمال غربی دست‌کم به ۱۹ نقطه در دو منطقه از تأسیسات نفتی عربستان سعودی حمله شده است.

روز گذشته ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی «خریص» و «بقیق» در خاک عربستان سعودی با سلاح‌های ایرانی انجام شده و شواهد و مدارک نشان می‌دهد که این حملات از خاک یمن هم هدایت نشده است. المالکی گفت در آینده نه چندان دور مکانی که از آنجا به خاک عربستان سعودی حمله شد را اعلام می‌کند.

اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به قضاوت عجولانه درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی هشدار داده‌اند. با این حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با محمد سلمان، ولیعهد سعودی خاطرنشان کرد که ایالات متحده همه گزینه‌ها برای پاسخ به حمله به عربستان سعودی را بررسی می‌کند.

در همان حال نمایندگان کنگره از بروز درگیری بین آمریکا و ایران اظهار نگرانی کرده‌اند. میچ مکانل، سناتور جمهوری‌خواه که رهبری اکثریت سنای ایالات متحده را به عهده دارد خواهان واکنش بین‌المللی به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی شد. کریس مورفی، سناتور دموکرات یادآوری کرده است که آمریکا و عربستان سعودی قرارداد دفاعی مشترک منعقد نکرده‌اند:

«چرا ایالات متحده باید وارد یک درگیری بشود که بیشتر به ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه ربط دارد تا به آمریکا؟»

 بسیاری از نمایندگان کنگره هم می‌گویند رئیس جمهوری آمریکا بدون اجازه کنگره نمی‌تواند با کشوری وارد جنگ شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "...دیگه تمومه ماجرا!"

    "دشمن ما همینجاست, الکی می‌گن آمریکاست!" - شعار کشاورزان ورزنه و خورسگان, اصفهان ۷دی۹۷ "اصلاح‌طلب, اصول‌گرا, دیگه تمومه ماجرا!" مشهد شنبه ۹ دیماه ۹۷. کشاورزان شرق اصفهان آخرین نماز جمعه اصفهان را به آشوب کشیدند. آنها پشت به خطیب نماز جمعه نشستند و فریاد زدند: "رو به میهن، پشت به دشمن."

  • رضا

    اقای ترامپ با این لحنی که داری صحبت میکنی اولا مشخص است که ترسیدی ثانیا با اینگونه صحبتی که داری میکنی یکی مزنی به نعل یکی میزنی به میخ منتظر کادو بعدی ایران به زودی باش در ضمن اینو با قاطعیت بهتون میگم به زودی با این عملکردی که با ایران دارید نابود خواهید شد دلیل بروید تاریخ اسلام را بخوانید ببینید دقیقا تارخ در حال تکرار شدن است