ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای برای مذاکره شرط گذاشت: بازگشت آمریکا به برجام

رهبر جمهوری اسلامی گفت اگر آمریکا توبه کند و به توافق هسته‌ای برگردد، می‌تواند در جمع ۵+۱ شرکت کند.

رهبر جمهوری اسلامی تنها سه روز بعد از حمله به تأسیسات هسته‌ای عربستان و یک هفته قبل از سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای مذاکره با آمریکا شرط تعیین کرد: بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای. پیش از این رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی مکرر گفته بود که اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، مذاکره میسر است. طرح توقف در برابر توقف فرانسه هم ناظر به این معنا بود: توقف بخشی از تحریم‌ها، مذاکره و سپس بازگشت به برجام.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۶ شهریور در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۶ شهریور در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه با اشاره به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران گفت:

«رژیم ایالات متحده به دنبال آن است که هم برای رقبای داخلی خود و هم برای اروپایی‌ها این را به‌عنوان یک سیاست قطعی جا بیندازد که تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری است. هدف آنها از مذاکره این است که به همه ثابت کنند فشار حداکثری جواب داد و مسئولان جمهوری اسلامی بر خلاف آنکه می‌گفتند مذاکره نمی‌کنیم مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند، بنابراین تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری است.»

سپس خامنه‌ای از اینجا خود را درباره مذاکره با آمریکا به یک جمعبند رساند:

 ۱) مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی

۲) مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا.

خامنه‌ای سپس گفت:

«چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.»

هفته آینده (۲۳ سپتامبر) مجمع عمومی سازمان ملل آغاز به کار می‌کند. فرانسه پیشنهاد داده بود که اتحادیه اروپا ۱۵ میلیارد دلار در سه قسط به حساب اینستکس وایز می‌کند و در مقابل انتظار دارد روحانی و ترامپ گام اول برای گفت‌وگو درباره مکمل‌های برجام را بردارند و ایران نیز از برداشتن گام‌های بعدی برای کاهش تعهداتش در برجام صرف‌نظر کند. با حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی احتمال مذاکره رئیسان جمهوری ایران و آمریکا از بین رفت. آمریکا و عربستان سعودی ادعا کرده‌اند که ایران پشت حمله به تأسیسات نفتی «خریص» و «بقیق» است اما هنوز مدرک مستدلی ارائه نداده‌اند.

علی خامنه‌ای قبل از خروج آمریکا از برجام گفته بود:

«برجام به نفع آنها است، هم به نفع اروپایی‌ها است، هم به نفع آمریکا است، طبیعی است که بخواهند پاره نشود؛ ما هم البته گفته‌ایم مادامی‌که طرف پاره نکند، ما هم پاره نمی‌کنیم، اما اگر پاره کرد، ما ریز ریزش می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.