ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیفا: در تلاش هستیم زنان ایران به زودی بتوانند آزادانه در مسابقات فوتبال شرکت کنند

فیفا در پاسخ به نامه دانشگاهیان، نویسندگان و فعالین ایرانی خارج کشور: ما از نزدیک مشغول مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران هستیم. یک هیات متخصص بزودی به تهران سفر خواهد کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به نامه اخیر دانشگاهیان، نویسندگان و فعالین ایرانی خارج کشور پاسخ گفته است.

عکس از آرشیو

در نامه فیفا آمده در رابطه با منع ورود زنان به مسابقات فوتبال آمده است: «ما به شما اطمینان می دهیم که شدیدا در تلاش هستیم تا مطمئن شویم که زنان ایران بزودی بتوانند آزادانه در مسابقات فوتبال شرکت کنند.»

در نامه دانشگاهیان، نویسندگان و فعالین ایرانی خارج کشور خطاب به رئیس فیقا نوشته شده بود:

«پرزیدنت اینفانتینو عزیز، ما امضاء کنندگان زیر، استادان دانشگاه، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شعرا، پزشکان، حقوق دانان، هنرمندان، و فعالین حقوق بشرِ ایرانیِ مقیم خارج از ایران، مایلیم توجه شما را به وضعیت تاسف انگیزِ زنانِ علاقمند به فوتبال در ایران جلب کنیم. همانطور که قطعا مطلع هستید، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در جهان، و تنها عضوِ فیفا است که بر اساس سیاست های واپس گرای خود، زنان را از شرکت در مسابقات ورزشی مردان محروم می سازد. زنان علاقمند به فوتبال که قصد حضور در استادیوم ها را داشته باشند، تحقیر می شوند، کتک می خورند، و زندانی می شوند. همین هفته در یک مورد بسیار تراژیک، سحر خدایاری معروف به دختر آبی – اشاره به رنگ باشگاه فوتبال مورد علاقه اش – خود را آتش زد و بر اثر شدت جراحات درگذشت. به او گفته شده بود که بخاطر آنکه قبلا با لباس مردانه قصد ورود به استادیوم را داشته، به شش ماه زندان محکوم خواهد شد.»

در نامه که متن کامل و امضاهای اولیه و پشتیبان آن را در سایت دادخواست می‌بینید، از فیفا خواسته شده:

«به اعتقاد ما این مسئولیت فیفا است که قاطعانه از جمهوری اسلامی بخواهد تا این سیاست آشکارا تبعیض آمیز بر علیه زنان را کنار گذارد. بند چهارم اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال به صراحت می گوید: «تبعیض قائل شدن به هرشکلی علیه کشوری، فردی حقیقی یا گروهی از افراد با در نظر گرفتن اصلیت نژادی، جنسی، معلولیتی، گويشي، مذهبی، سیاسی یا دلایل دیگر به‌شدت ممنوع می‌باشد و از طریق اخراج یا تعلیق قابل مجازات است.

مشروط‌ ساختنِ شرکت ایران در مسابقات جهانی فوتبال به برطرف کردنِ موانع ورودِ زنان به استادیوم ها، تنها راهی است که جمهوری اسلامی را وادار کند که این سیاست ارتجاعی را بدور اندازد. به باور ما فیفا در موقعیتی قرار دارد که با تنها زبانی که جمهوری اسلامی می فهمد، مقامات مسئول را ناچار سازد که حق ابتدائی زنان برای تماشای مسابقاتِ مورد علاقه شان را محترم شمارد.»

امضاهای اولیه در زیر این نامه از کسانی هستند چون یروند آبراهیمان (استاد بازنشسته تاریخ)، فاطمه احمدی (استاد جامعه‌شناسی)، علی بنوعزیزی (استاد علوم سیاسی)، مهرزاد بروجردی (استاد علوم سیاسی)، مهرداد درویش‌پور (استاد جامعه‌شناسی)، حسن یوسفی اشکوری (دین‌پژوه)، منصور فرهنگ (استاد بازنشسته علوم سیاسی)، توران همتی (فعال حقوق بشر)، رامین جهانبگلو (استاد فلسفه)، ویکتوریا طهماسبی (استاد علوم سیاسی)، سعید رهنما (استاد علوم سیاسی)، نیره توحیدی (استاد مطالعات زنان) و …

متن کامل نامه فیفا

متن کامل نامه فیفا در پاسخ به نامه دانشگاهیان، نویسندگان و فعالین ایرانی خارج کشور که آن را آندراس گراف، مدیر امور حقوق بشر فدراسیون جهانی فوتبال امضا کرده چنین است:

«فیفا عمیقا از مرگ تراژیک سحر خدایاری متاسف است و شریک نگرانی شما نسبت به ایمنیِ زنانی است که به مبارزه بر حقِ خود برای پایان دادن به ممنوعیت ورودِ شان به استادیوم مشغولند. ما مکررا این نگرانی ها را به مقامات ایرانی و بطور عمومی اعلام کرده ایم، و به این کار ادامه خواهیم داد.

ما همچنین به شما اطمینان می دهیم که شدیدا در تلاش هستیم تا مطمئن شویم که زنان ایران بزودی بتوانند آزادانه در مسابقات فوتبال شرکت کنند. همانطور که در رسانه های بین المللی گزارش شده، ما از نزدیک مشغول مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران هستیم. یک هیات متخصص بزودی به تهران سفر خواهد کرد تا قدم هایی را که در این راه بر داشته می شود، پیش از اولین مسابقه داخلی فوتبال ، که در دهم اکتبر ۲۰۱۹ برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲  برگزار خواهد شد، مورد بازرسی قرار دهند.

مجددا از این که نگرانی های خود را با ما در میان گذاشتید، از شما متشکریم.

با بهترین احترامات

آندراس گراف

مدیر امور حقوق بشر

فدراسیون جهانی فوتبال، سویس»

(متن انگلیسی در اینجا)

در این زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.