ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان به ائتلاف دریایی آمریکا می‌پیوندد

پاسخ آمریکا به حمله به عربستان به تدریج مشخص می‌شود: تقویت پایگاه نظامی شاهزاده سلطان در خاک عربستان، تعامل با قدرت‌های اروپایی بدون شورای امنیت.

پاسخ آمریکا به حمله به عربستان به تدریج مشخص می‌شود: تقویت پایگاه نظامی شاهزاده سلطان در خاک عربستان، تعامل با قدرت‌های اروپایی بدون شورای امنیت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عربستان سعودی اعلام کرد که در پاسخ به حمله به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز می‌پیوندد.

تنگه هرمز

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ۲۶ شهریور/ ۱۷ سپتامبر برای گفت‌وگو درباره تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس که با حمله شنبه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان بالا گرفت وارد جده شد. در اثر حمله به تأسیسات نفتی عربستان نیمی از تولید نفت خام در این کشور متوقف شد. غروب روز گذشته، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت سعودی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تولید نفت خام در عربستان به سطح پیش از حمله بازگشت. عبدالعزیز بن سلمان تأسیسات نفتی عربستان را با «ققنوس» مقایسه کرد که از «خاکستر» خود تولدی دوباره یافته است.

جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت  ترامپ هنوز درخواستی برای اقدام نظامی مطرح نکرده است:

«رئیس‌جمهور به صراحت گفته به دنبال آغاز جنگ نیست.»

دانفورد در جمع خبرنگاران در لندن اما اعلام کرد که حمله به تأسیسات نفتی سعودی اقدامی ستیزه‌جویانه است. دانفورد اما گفت این اقدام علیه ایالات متحده یا ارتش این کشور انجام نشده، بنابراین آمریکا مایل نیست بلافاصله با اقدام نظامی بدان پاسخ دهد، بلکه در پی تقویت حضور نظامی خود در عربستان است، از جمله گسترش پایگاه نظامی شاهزاده سلطان.

 در گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی با نخست‌وزیر بریتانیا، محمد بن سلمان خواهان اقدام مشترک جهانی در پاسخ به ایران شد. چند ساعت بعد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کردند. حاصل این مکالمه یک بیانیه مشترک در ضرورت اقدام هماهنگ و جمعی با مشارکت شرکای دو کشور در پاسخ به حمله به تأسیسات نفتی عربستان بود. جانسون و مرکل در این بیانیه به تأکید اعلام کردند ضرورت دارد از هرگونه اقدامی که به تنش‌ها دامن بزند خودداری کرد.

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن پیشنهادی مطرح کرد: حمله به یکی از پالایشگاه‌های ایران در پاسخ به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی. گراهام گفت این پیشنهاد را با پرزیدنت ترامپ در میان گذاشته اما هنوز پاسخی از او نگرفته است.

تیم کین، سناتور دموکرات گفت:

«ما نمی‌خواهیم برای حفاظت از تأسیسات نفتی عربستان وارد جنگ بشویم. ما نباید وارد جنگی هم بشویم که بر پایه دروغ به مردم آمریکا استوار است.»

ایران هرگونه مشارکت در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده است. انصارالله یمن روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای جامعه جهانی را به سکوت در برابر «جنایت‌های نیروهای ائتلاف در این کشور متهم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده بود:

« نفت گران‌تر و ارزشمندتر از خون مردم یمن نیست. کسانی که به دنبال ثبات بازار نفت هستند، باید از ائتلاف سعودی بخواهند که تجاوزات و محاصره خود علیه یمن را متوقف کند.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.