ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منتشر شد: حقوق کارگران در ایران – خبرنامه شماره ۸

موضوع‌های عمده: سرکوب فعالان کارگری، شلاق و حبس برای کشاورزان معترض، اما اعتراض و مبارزه ادامه دارد: تظاهرات معلمان و بازگشت کارگران هپکو و آذرآب به خیابان

این هشتمین خبرنامه کارگری زمانه است که هر دو ماه یک بار منتشر می‌شود.

تمرکز خبرنامه کارگری بر روی این نکات عمده است: امنیت و سلامت در محل کار، تبعیض‌ در محل، قانون کار، زنان، کودکان کار، مسائل مربوط به قراردادها، بیکاری، تعویق و یا نپرداختن دستمزدها، و نیز موضوع تشکل‌های کارگری.

زمانه به شکل پیگیر اخبار کارگری در ایران را گزارش می‌کند. این دوماهنامه‌ها نظر دارند که یک “تصویر بزرگ” از موضوع حقوق کارگران ایران ارائه کنند تا دانش و آگاهی در مورد وضعیت کارگران در ایران افزایش یابد. گزارش پیشِ رو رخدادهایی را در محدوده تقریبی مرداد و شهریور ۱۳۹۸ / اوت و سپتامبر ۲۰۱۹ پوشش می‌دهد. خبرنامه مدعی کامل بودن و پوشش همه رخدادها نیست.

ما در اول ماه امسال یک خبرنامه سالانه هم منتشر کردیم که در آن موضوعات عمده در حوزه کارگری در یک بازه یک ساله بررسی شده‌اند.

مسائل عمده

فصل تابستان برای کارگران و مدافعان حقوق کارگران در ایران با سرکوب شدیدتر، حکم زندان‌های بلندمدت و تهدید همراه بود. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در اظهاراتی که رسانه‌های خبری ایران به صورت وسیع پوشش دادند، از سرمایه‌داران و صاحبان کارخانه‌ها که دستمزد کارگران را با تاخیر می‌پردازند و حکم به اخراج آنها می‌دهند، دفاع کرد و کارگران را به مقابله با کارگران معترض فراخواند. او همانند دیگر مسئولان ارشد سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی کارگران معترض را به «دنبال کردن اهداف دیگری» متهم کرد.

این اظهارات در شرایطی بیان شد که شماری از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در شوش و تهران محاکمه شدند. بازداشت‌شدگان روز کارگر نیز که از ۱۱ اردیبهشت در زندان نگهداری می‌شوند، محاکمه و به حبس‌های بلند مدت و شلاق محکوم شدند.

دستگاه قضایی ایران در فاصله دو ماه گذشته شماری از اعضای سندیکای اتوبوسرانی تهران، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران واحدهای تولیدی مختلف، دانشجویان و زنان مدافع حقوق کارگران را محاکمه و به زندان و شلاق محکوم کرد.

با وجود شدت گرفتن سرکوب اعتراضات کارگری اما در شهرهای مختلف ادامه یافت. در اراک کارگران هپکو و آذرآب در اعتراض به دستمزدهای معوق باردیگر به خیابان بازگشتند. کارگران کنتورسازی در قزوین، کارگران شهرداری‌ها و نگهداری خط و ابنیه فنی در چند شهر، بازنشستگان، کارگران اخراج شده نیز در اعتراض به شرایط حاکم تجمع کردند.

اعتراضات کارگران در شرایطی روز به روز بیشتر می‌شود که پیامدهای تحریم‌های اقتصادی نمایان‌تر می‌شود؛ شمار واحدهای تولیدی تعطیل شده افزایش یافته و به گفته مدیر کل دفتر حمایت از مشاغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۱۳۰ هزار کارگر در خطر از دست دادن شغل قرار دارند...

دانلود کنید: متن کامل در فرمت PDF و Epub

نسخه انگلیسی خبرنامه هم به زودی منتشر می‌شود

شماره‌های قبلی خبرنامه و مطالب دیگر در این صفحه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sara

    تنها راه رسیدن عموم مردم به حق و حقوقشون گذار از جمهوری اسلامی است .حق کترگر .حق کودکان حق زنان