ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات اسرائیل: آراء نزدیک نتانیاهو و گانتس و ادامه بحران

شمارش نهایی آرا در انتخابات اسرائیل حاکی از برابری کرسی‌های حزب لیکود و حزب آبی و سفید است. نتانیاهو و رقیب او گانتس، با توجه به ائتلاف‌هایشان، ناتوان از تشکیل دولت ائتلافی خواهند بود.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد انتخابات پارلمانی اسرائیل با رقابت نزدیک دو حزب لیکود و «آبی و سفید» همراه شد. شمارش نهایی آرا نشان می‌دهد که این دو حزب کرسی‌های برابری خواهند داشت. از این رو موفقیت بنیامین نتانیاهو یا رقیب او بنی گانتس در تشکیل دولت ائتلافی با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو پس از سخنرانی کوتاه در پارک نمایشگاه تل آویو با هواداران خود ـ بامداد چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر

اسرائیلی‌ها صبح چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر بدون آن‌که بدانند چه کسی در انتخابات پارلمانی روز گذشته پیروز شده است از خواب بیدار شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (حزب لیکود) و بنی گانتس، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل (حزب آبی و سفید)، دو رقیب اصلی، در شمار کرسی‌ها با حزب مقابل در موقعیت برابر قرار دارند. اما درس اصلی این دومین انتخابات در پنج ماه اخیر این است که نتانیاهو موفق به عملی کردن وعده خود در پیروزی نشد.

مطابق پیش‌بینی‌ها نتانیاهو برپایه ائتلاف‌ خود دور از دستیابی به اکثریت مناسب برای تشکیل دولت است. رقیب او حزب آبی و سفید هم با جبهه خود به آستانه ۶۱ کرسی در پارلمان (کنست) نمی‌رسد.

هر دو حزب ۳۲ کرسی کنست را کسب کرده‌اند.

نتانیاهو برای این دور از انتخابات بسیار تلاش کرده بود تا با تبلیغ‌های تلویزیونی فراوان طرفدارانش را برای حضور در پای صندوق‌های رای بسیج کند. نتانیاهو طرفدارانش را از رقبای چپ ترسانده و گفته بود که اگر یک دولت چپ در اسرائیل بر سر کار آید امنیت کشور به خطر خواهد افتاد. او همچنین مخالفانش را متهم کرده بود که با همدستی با سیاستمداران عرب برای ربودن نتیجه انتخابات تلاش می‌کنند.

در دفاتر مرکزی احزاب سیاسی، به‌ویژه دو حزب لیکود و آبی و سفید برای اعضا و طرفداران شب گذشته طولانی و بی پایان بود. با این‌که طرفداران بنی گانتس شاد به‌نظر می‌رسیدند اما نتانیاهو و گانتس به‌دور از ابراز احساس پیروزی واکنش نشان دادند.

بنیامین نتانیاهو در ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد، خسته در تریبون پارک نمایشگاه تل آویو ظاهر شد. او در فضایی ساکت گفت: «همان‌طور که می‌دانید شکست خوردن بهتر از از دست دادن کشور است.» طرفداران او چنین می‌خواندند: «ما وحدت نمی‌خواهیم، ما پادشاهی بی‌بی را می‌خواهیم.»

نتانیاهو در سخنان کوتاه خود متعهد شد كه «همچنان به خدمت به دولت اسرائیل و مردم اسرائیل ادامه دهد». او گفت « برای خنثی کردن تشکیل یک دولت ضدصهیونیستی، آماده مذاكره برای ایجاد یک دولت قوی صهیونیست» است.

پیش از نتانیاهو، بنی گانتس در ساعت یک و نیم بامداد درباره نتایج انتخابات اظهارنظر کرد. او گفت دوران جدیدی برای اصلاح جامعه اسرائیل آغاز شده است. گانتس خطاب به طرفداران خود که بخشی از آن‌ها به خانه‌های خود رفته بودند گفت: «وحدت و آشتی در برابر ما قرار دارد.» همراهان او اظهار داشتند كه گانتس در تلاش برای ایجاد یک دولت وحدت ملی است.

شادی تنها در جبهه حزب ارتدوکس‌ شاس مشهود بود که ۸ تا ۹ کرسی را به‌دست آورد. براساس آخرین نتایج، حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن ۹ کرسی و چهار حزب عربی هم که لیست ائتلافی ارائه داده بودند ۱۲ کرسی به‌دست آورده‌اند.

آویگدور لیبرمن نقش محوری خود را تقویت کرد. او از ایده دولت وحدت ملی با حزب آبی و سفید و همچنین لیکود دفاع می‌کند. لیبرمن روز چهارشنبه خواهان تشکیل دولت وحدت ملی با حزب لیکود، حزب آبی و سفید و حزب «اسرائیل خانه ما» و شماری دیگر از احزاب، شد اما گفت مذهبی‌های تندرو در این دولت جایی نداشته باشند.

با توجه به اتهامات فساد مالی نتانیاهو برخی احزاب از تشکیل ائتلاف با او پرهیز می‌کنند.

۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) به جناح‌های برنده در انتخابات اختصاص می‌یابد. جناح‌ها دستکم باید ۳,۲۵ دهم درصد آرا (معادل چهار کرسی) را کسب کنند تا واجد شرایط ورود به کنست شوند. این حد نصاب نسبتاً پایین تعداد آرا باعث می‌شود تا حتی احزاب کوچک هم بتوانند در نظام سیاسی اسرائیل جایی داشته باشند. احزاب بزرگتر معمولاً بر روی حمایت احزاب کوچکتر برای تشکیل ائتلاف حاکم حساب می‌کنند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: این خبر با اطلاعات تازه بروز شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.