ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیر عربستان در آلمان: همه گزینه‌ها علیه ایران در دستور بررسی است

فیصل‌ بن فرحان السعود گفت مهم نیست که منشأ حمله به عربستان کجاست. مهم این است که ایران پشت این حمله است. او خواهان پاسخ جامعه بین‌الملل به ایران شد.

 فیصل‌ بن فرحان السعود، سفیر عربستان سعودی در آلمان در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آلمانی‌زبان دویچلندفونک درباره پاسخ احتمالی عربستان به حمله به تأسیسات نفتی آرامکو گفت همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز و در دستور بررسی است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ـ عکس از آرشیو
فیصل‌ بن فرحان السعود، سفیر عربستان سعودی در آلمان

انصارالله یمن مسئولیت حمله شنبه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به عهده گرفته است. با این‌حال نوری المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان از شمال خلیج فارس و با  موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است. صبح پنجشنبه ۲۸ شهریور سفیر عربستان در آلمان در مصاحبه با دویچلندفونک گفت:

«ما هنوز در تلاش برای شناسایی منشأ این حملات هستیم. اما از هر جا هم که این حمله انجام شده باشد، مشخص است که ایران پشت این حمله است. ایران این سلاح‌ها را ساخته و با کمک ایران است که این سلاح‌ها به کار گرفته شده‌اند.»

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در یک گفت‌وگوی تلفنی بر سر «پاسخ دیپلماتیک شرکای» دو کشور به حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به توافق رسیدند. معنای این توافق ممکن است ادامه تلاش‌ها برای «ائتلاف‌سازی» باشد. سفیر عربستان سعودی در گفت‌وگو با دویچلندفونک با تأکید بر ضرورت ائتلاف جهانی علیه ایران گفت:

«مهم است که جامعه بین‌الملل یک پاسخ مشترک به ایران بیابد. مسأله اینجاست که با حمله به تأسیسات آرامکو، به اقتصاد جهانی حمله شده. چنین خشونتی غیر قابل قبول است.»

این پرسش مطرح شده که عربستان سعودی با برخورداری از سیستم‌های دفاع هوایی چگونه موفق نشد حمله به تأسیسات آرامکو را رهگیری و خنثی کند. سفیر عربستان به دویچلندفونک گفت این کشور می‌تواند حملات ده‌ها موشک را خنثی کند اما گاهی پیش می‌آید که دفاع هوایی نافرجام می‌ماند و این به معنای ضعف نیست.

فولکر پترس، مدیر انستیتوی سیاست جهانی و امنیت آلمان در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با دویچلندفونک احتمال وقوع جنگ به دلیل ناتوانی عربستان از دفاع از خود را اندک دانست:

«کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شوند. وقتی که آن‌ها نمی‌توانند یک حمله موشکی را دفع کنند، چگونه از عهده یک جنگ تمام‌عیار برمی‌آیند؟ بنابراین هدف می‌بایست مذاکرات دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای باشد آن‌هم نه فقط به قصد آتش‌بس، بلکه برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد علاوه بر گزینه نظامی، گزینه‌های بسیار دیگری هم وجود دارد:

«گرینه‌های زیادی هست. گزینه هشداردهنده و گزینه‌های کمتر هشداردهنده. خواهیم دید چه می‌شود. من می‌گویم گزینه هشداردهنده یعنی اینکه به جنگ برویم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    عاخه بشکه نفت! تو رو چه به این حرفا، خدای هژمون دنیا جفت کرده تو یه الف بچه شاخ شدی؟