ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بن‌علی، دیکتاتور تونس درگذشت

رئیس‌جمهوری سابق تونس که با «بهار عربی» حکومتش سرنگون شد، چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سن ۸۳ سالگی در جده عربستان سعودی درگذشت.

زین‌العابدین بن‌علی، رئیس جمهوری سابق تونس که با «بهار عربی» حکومتش سرنگون شد و خود به عربستان سعودی گریخت، چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری تونس در جده درگذشت.

زین‌العابدین بن‌علی

وزارت خارجه تونس، منیر بن صالحه، وکیل شخصی او و دخترش نسرین، خبر مرگ بن‌علی ۸۳ ساله را پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری سرطان ریه، پنج‌شنبه ۲۸ شهریور / ۱۹ سپتامبر تأیید کردند.

زین‌العابدین بن‌علی در سال ۱۹۸۷ با یک کودتای نظامی بدون خونریزی علیه حبیب بورقیبه، پدر استقلال تونس به قدرت رسید. او گفته بود بورقیبه به دلایل پزشکی قادر به ادامه ریاست جمهوری و اداره کشور نیست و براساس قانون اساسی او را از ریاست جمهوری برکنار می‌کند.

بن‌علی به‌عنوان دومین رئیس‌جمهوری تونس پس از استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۵۶، به مدت ۲۳ سال ریاست جمهوری تونس را بر عهده داشت.

او پس از دستیابی به قدرت، قانون اساسی تونس را تغییر داد و محدودیت زمانی دوران ریاست جمهوری را حذف کرد تا دیگر مانعی برای رئیس‌جمهوری مادام‌العمری او نباشد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۴ بن‌علی تنها کاندیدا بود، و با ۹۹،۹۱ درصد آرا انتخاب شد.

با آغاز «بهار عربی» و ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مردم تونس در ژانویه سال ۲۰۱۱ و کشته‌شدن ده‌ها نفر از معترضان در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان ضددولتی، دولت و مجلس تونس منحل شدند و بن‌علی به عربستان سعودی گریخت و محمد الغنوشی، به‌عنوان نخست‌وزیر زمام امور را در دست گرفت.

پس از تحولات تونس زین‌العابدین بن علی به اتهام، قتل عمد، توطئه علیه امنیت کشور، سوء استفاده از قدرت، قاچاق مواد مخدر و اختلاس، از جمله به چهار حکم حبس ابد، ۲۰۰ سال زندان و ۱۰۰ میلیون دلار جریمه نقدی محکوم شد.

بسیاری نیز لیلا ترابلسی، همسر بن‌علی که در حکومت نقش داشت، و برادرانش را به فساد مالی با سوء استفاده از قدرت متهم می‌کردند.

مرگ بن‌علی چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری تونس رخ داد. این انتخابات یکشنبه گذشته ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر در پی مرگ باجی قائد سبسی، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور و در فضای بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی جامعه تونس به سیاستمداران برگزار شد.

میزان مشارکت در این انتخابات ۶۴ درصد بود که ۱۹ درصد از دور قبل کمتر بود. ۲۶ کاندیدا از جمله یک رئیس‌جمهوری سابق، دو نخست‌وزیر،۱۱ وزیر و چندین نماینده مجلس نیز کاندیدا بود که هیچ‌یک به دور دوم راه نیافتند. تنها نبیل قروی، سرمایه‌دار معروف که به دلیل پولشویی زندانی شده بود و عبدالکریم زبیدی که از سال ۲۰۱۱ وزیر دفاع تونس بود به دور دوم راه یافتند.  القروی ۱۸،۴ درصد آرا و زبیدی ۱۵،۶ درصد آرا را به‌دست آوردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.