ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب اقلیمی دانش‌آموزان جهان آغاز شد

با شروع «هفته اقلیم»، اعتصاب اقلیمی دانش‌آموزان نیز در بیشتر کشورهای جهان آغاز شد. دانش‌آموزان از دولت‌ها می‌خواهند که در زمینه تغییرات اقلیمی به آن‌چه وظیفه آن‌هاست عمل کنند.

میلیون‌ها دانش‌آموزان در اکثر کشورهای جهان «هفته اقلیم» را با یک اعتصاب اقلیمی آغاز کردند. آن‌ها به دنبال فشار بر رهبران جهان برای به‌رسمیت شناختن هشدارهای علم درباره بحران اقلیمی هستند.

اعتصاب اقلیمی دانش‌آموزان سیدنی در استرالیا

به‌گزارش رویترز، هزاران دانش‌آموز در استرالیا و دیگر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، جمعه ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر با آمدن به خیابان‌ها اعتصاب اقلیمی جهانی آغاز کردند. معترضان از رهبران جهان خواستند در اجلاس اقلیمی سازمان ملل گرد آمده و اقدامات فوری برای جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی اتخاذ کنند.

در استرالیا تظاهرات از جمله در سیدنی و ملبورن گسترده بود.

اعتراضات مشابه، با الهام از گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی ۱۶ ساله سوئدی، در روز جمعه در حدود ۱۵۰ کشور جهان برنامه‌ریزی شده است. هدف این است که دانش‌آموزان و دیگران از سراسر جهان یک‌صدا درباره تأثیرات قریب‌الوقوع تغییرات اقلیمی بر روی کره زمین صحبت کنند.

این اعتصاب زمانی به اوج می‌رسد که تونبرگ، نامزد دریافت جایزه نوبل، در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک تظاهراتی را سازماندهی خواهد کرد.

تونبرگ در توئیتی به «جمعیت عظیم» در سیدنی اشاره کرد که به گفته او مرجعی برای اعتصابات در آسیا، اروپا و آفریقا خواهد بود.

تا اوایل ظهر جمعه معترضان در سیدنی در یک فضای باز ۳۴ هکتاری در شهر گرد آمدند. جمعیت مشابهی در بریزبن، مرکز ایالت کوئینزلند استرالیا و سومین شهر پرجمعیت این کشور و سایر مراکز ایالت‌های استرالیا در این اعتراضات شرکت کردند.

ماتیاس کورمان، وزیر دارایی استرالیا روز پنج‌شنبه در پارلمان گفته بود که دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس بمانند. یکی از دانش‌آموزان حاضر تظاهرات سیدنی در این‌باره به رویترز گفت: «رهبران جهان در همه جا از ما می‌خواهند که در کلاس‌های درس بمانیم. من هم مایلم آن‌ها را در مجالس خود کارشان را انجام دهند.»

نشست اقدام اقلیمی سازمان ملل دوشنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر برگزار خواهد شد. رهبران جهان در این نشست برای توافق بر سر آن‌چه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، «طرح‌های انضمامی و مشخص» برای مقابله با تغییرات اقلیمی خوانده، رایزنی خواهند کرد.

فعالان و دوستداران محیط زیست خواهان به رسمیت شناخته‌شدن «وضعیت اضطراری اقلیمی» و مقابله ریشه‌ای با بحران اقلیمی هستند. دولت‌ها اما به گواه سازمان‌ ملل، چندان به تعهدات‌شان در توافق اقلیمی پاریس (۲۰۱۵) برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله با کاهش قابل توجه در مصرف سوخت‌های فسیلی عمل نکرده‌اند.

در جزایر اقیانوس نیز فعالان محیط زیست بارها از کشورهای ثروتمند خواسته‌اند تا به‌منظور جلوگیری از افزایش سطح دریاها اقدامات بیشتری انجام دهند.

دانش‌آموزان جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی با پوشیدن دامن‌های سنتی چمنی و حمل سپرهای چوبی با جنبش جهانی اقلیمی اعلام همبستگی کردند.

در تایلند ۲۰۰ نفر از جوانان وزارت محیط زیست این کشور را اشغال کرده و خواستار اقدام دولت برای تغییر اوضاع اقلیمی شدند.

در پالانگ‌کارایا، مرکز استان کالیمانتان مرکزی اندونزی، جوانان در حال حمل پلاکارد از میان دودهای سنگین ناشی از آتش‌سوزی جنگل در نزدیکی محل برگزاری مراسم، راهپیمایی کردند.

در شهر کلکته هند در آغاز اعتراضات، حدود ۲۵ دانش‌آموز بروشورهایی را در ایستگاه‌های پایانی و شلوغ اتوبوس‌ها پخش کردند و پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «سیاره‌مان را نجات دهید، دنیای ما را نجات دهید».

در چین، بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، مجوز برگزاری تظاهرات داده نشد  اما «ژنگ شیاوون» از شبکه عمل جوانان چین گفت جوانان چینی به روش‌های دیگری عمل می‌کنند. او گفت: «ما هم به تغییرات آب و هوایی توجه داریم، درباره آن فکر می‌کنیم ، گفت‌وگو می‌کنیم ، اقدام می‌کنیم و بسیاری از افراد نسبت به این موضوع آگاه هستند.»

دانشمندان می‌گویند گرمایش زمین ناشی از گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی منجر به خشکسالی و امواج گرمایی، ذوب یخچال‌های طبیعی، افزایش سطح دریاها و سیل می‌شود.

رکورد انتشار گازهای کربنی در سال گذشته با وجود هشدار کارشناسان تغییرات اقلیمی سازمان ملل شکسته شد. برای تثبیت آب و هوا، باید طی ۱۲ سال آینده انتشار این گازها کاهش یابد.

سازمان‌دهندگان اعتصاب اقلیمی جهانی اعلام کرده‌اند که تظاهرات در سراسر جهان با اشکال مختلفی برگزار می‌شود اما هدف همه آن‌ها ارتقاء آگاهی از تغییرات آب و هوایی و درخواست اقدام سیاسی برای مهار عوامل مؤثر در تغییرات اقلیمی است.

اعتصاب اقلیمی حتی در کشورهایی همچون قزاقستان، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، آذربایجان، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی،‌ اردن، اسرائیل،‌ قطر، تونس و... برپا خواهد شد، اما ایران و عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که در آن‌ها اعتصاب اقلیمی برگزار نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.