ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گولدیمن: عربستان آسیب‌پذیر است

سفیر سابق سوئیس در تهران می‌گوید پادشاهی سعودی فقط از نظر نظامی آسیب‌پذیر نیست. شیعیان شرق این کشور را نیز نباید نادیده گرفت.

تیم گولدیمن، سفیر سابق سوئیس در تهران در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آلمانی‌زبان دویچلندفونک می‌گوید تردید ندارد که ایران پشت حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است اما به گمان او قطعاً این حملات از خاک ایران انجام نشده است. گولدیمن پیش‌بینی می‌کند که در آینده ایران تلاش خواهد کرد از موضع قوت، طرف مقابل را تحریک و همچنان غافلگیر کند. سفیر سابق سوئیس در تهران اما هشدار داد این روش  «بسیار خطرناک» است.

تیم گولدیمن، سفیر سابق سوئیس در تهران (عکس: آرشیو)

شنبه گذشته (۲۳ شهریور) انصارالله یمن با چندین پهپاد به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص حمله کردند. تولید بیش از نیمی از نفت خام عربستان متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را پذیرفته‌اند. با این‌حال ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان از شمال خلیج فارس و با  موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است.

 تیم گولدیمن، سفیر  سوئیس در تهران در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ صبح جمعه ۲۹ شهریور در مصاحبه با دویچلندفونک گفت: با وجود بحران اقتصادی در ایران به سبب تحریم‌های آمریکا، ایران در تنش با آمریکا و عربستان «دست بالا» را دارد. به گمان گولدیمن، از یک طرف خروج آمریکا از برجام سبب تقویت حاکمیت در درون شد و دست حاکمیت را در سرکوب اعتراضات مدنی باز گذاشت و از طرف دیگر در اثر حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، نفوذ ایران در کشورهای منطقه افزایش یافت.

گولدیمن در ادامه این گفت‌وگو می‌گوید ایران در سال‌های اخیر موفق شد زرادخانه تسلیحاتی خود را تقویت کند  و این به معنای «یک تهدید بسیار بزرگ برای عربستان سعودی است که بسیار هم آسیب‌پذیر است.»

به گمان گولیدمن عربستان هم از نظر نظامی و هم از نظر داخلی «آسیب‌پذیر» است. شیعیان شرق این کشور همچنان از مخالفان خاندان سعودی‌اند و همزمان حمایت‌های ایالات متحده آمریکا نیز نامحدود نیست. علاوه بر این – به گفته گلدیمن ترامپ هم در مجموع یک شخصیت غیرقابل پیش‌بینی است. افزون بر همه اینها آمریکا مانند ۱۰ سال قبل به نفت خلیج فارس نیاز چندانی ندارد.

گولیدمن می‌گوید بی‌تردید ایران در حملات اخیر به تأسیسات آرامکو دست داشته اما این بدان معنا نیست که این حملات از خاک ایران انجام شده است:

«این بخشی از استراتژی ایران است که اجازه ندهد حریف "دستش را بخواند" و به این ترتیب می‌تواند همواره بگوید کار ما نبود.»

گولیدمن در ادامه این گفت‌وگو پیش‌بینی می‌کند که در آینده ایران تلاش خواهد کرد از موضع قوت، طرف مقابل را تحریک و همچنان غافلگیر کند. سفیر سابق سوئیس در تهران هشدار می‌دهد که این روش اما «بسیار خطرناک» است. زیرا طرف‌های درگیر با هم در گفت‌وگو نیستند و جامعه بین‌المللی هم از انسجام و یکپارچگی سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای به تصویب رسید برخوردار نیست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در ابوظبی اعلام کرد «ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز» از طریق ائتلاف سازی با کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح جمعه ۲۹ شهریور همزمان با آغاز سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در پیامی در توییتر در پاسخ به «ائتلاف راه حل مسالمت‌آمیز»ِ وزیر خارجه آمریکا، به «طرح صلح یمن»، مذاکرات آستانه و پیشنهاد «معاهده عدم تجاوز منطقه‌ای» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.