ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه روند کاهش بهای نفت خام پس از حملات به عربستان

واکنش فوری بازار جهانی نفت پس از حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، افزایش بهای نفت تا حدود ۱۵ درصد بود. این افزایش اکنون به ۷,۷ درصد رسیده است.

در پی حملات روز شنبه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی قیمت نفت تا حدود ۱۵ درصد گران شد. با گذشت نزدیک به یک هفته از این حملات افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به ۷,۷ درصد رسیده است.

عکس از آرشیو

به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت در روز جمعه ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر با ۰,۴۵ درصد افزایش به ۶۴ دلار و ۷۷ سنت رسید و در آستانه جهش هفتگی ۷,۷ درصدی قرار گرفت که بیشترین رشد هفتگی از ماه ژانویه تاکنون به‌شمار می‌رود.

قیمت نفت خام آمریکا نیز روز جمعه با ۰,۷۷ درصد افزایش به ۵۸ دلار و ۵۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با رشد هفتگی ۷,۱ درصدی بیشترین رشد قیمت از ماه ژوئن تاکنون را داشته است.

پس از حملات پهپادی روز شنبه ۲۳ شهریور / ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی میزان تولید نفت این کشور به ۵ میلیون بشکه کاهش یافت که معادل حدود ۵ درصد کل تولید نفت جهان است.

اما از سویی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور استفاده از ذخایر ایالات متحده برای جبران کاهش نفت در سطح جهانی را صادر کرد، و از سوی دیگر عبدالعزیز بن سلمان، وزیر جدید انرژی عربستان سعودی وعده داد که تولید نفت این کشور به حالت عادی بازخواهد گشت و تا دو هفته دیگر به ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار و تا پایان ماه نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. از این رو روند صعودی بهای نفت خام در بازارهای جهانی کمی کنترل شد و رو به کاهش نهاد.

قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر حدود ۱۵ درصد نسبت به قیمت روز جمعه - یک روز قبل از حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی - افزایش یافت اما روند نزولی از روز سه‌شنبه آغاز شد و دو دهم و ۹ دهم درصد کاهش یافت.

روز چهارشنبه ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر قیمت نفت به سرعت رو به کاهش گذاشت و بیش از ۶ درصد سقوط کرد.

مسئولیت حمله شنبه گذشته به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص عربستان سعودی را انصارالله یمن برعهده گرفته است. با این‌حال ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع سعودی چهارشنبه ۲۷ شهریور در یک نشست خبری ادعا کرد که حمله به تأسیسات نفتی این کشور از شمال خلیج فارس و با  موشک‌های‌ نقطه‌زن کروز «یا علی» و چندین فروند پهپاد سپاه پاسداران و با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب «جی پی اس» انجام شده است.

آمریکا نیز ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌ است اما ایران این اتهامات را رد کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز نسبت به وقوع یک جنگ «تمام‌عیار» هشدار داده و گفته است ایران در دفاع از خود درنگ نخواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه) در ابوظبی اعلام کرد «ایجاد راه‌ حل مسالمت‌آمیز» از طریق ائتلاف‌سازی با کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته است. ظریف صبح امروز (جمعه) همزمان با آغاز سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در پیامی در توییتر در پاسخ به «ائتلاف راه حل مسالمت‌آمیز»ِ وزیر خارجه آمریکا، به «طرح صلح یمن»، مذاکرات آستانه و پیشنهاد «معاهده عدم تجاوز منطقه‌ای» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.