ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنبشی بی‌سابقه علیه عبدالفتاح السیسی: مصر و بهاری دیگر؟

در پی انتشار ویدئوی افشاگرانه یک پیمانکار ارتش که السیسی را به فساد متهم کرده، تظاهرکنندگان در چندین شهر مصر خواهان استعفای سیسی شدند.

مردم مصر در اعتراضاتی بی‌سابقه خواهان سقوط عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری از قدرت شدند. هزاران معترض در شهرهای سرتاسر مصر جمعه شب ۲۰ سپتامبر به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «برخیز، نترس، سیسی باید برود» و «مردم خواهان سقوط نظام هستند» سر دادند.

شب گذشته معترضان در مصر در حرکتی بی‌سابقه علیه السیسی به خیابان‌ها آمدند/ عکس از AFP

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»؛ تظاهرات عمده در قاهره، اسکندریه، و سوئز رخ داد. در قاهره، نظامیان در لباس غیرنظامی با تظاهرکنندگان که قصد حرکت به سمت میدان تحریر را داشتند مقابله کردند.

میدان تحریر صحنه مبارزات انقلابی مردم مصر در سال ۲۰۱۱ بود که به سقوط حسنی مبارک منجر شد.

گزارش‌ها از دستگیری برخی معترضان در قاهره، خشنونت پلیس و شلیک گاز اشک‌آور حکایت دارد.

اعتراضات مردمی بی‌سابقه در مصر علیه السیسی ژنرال سابق ارتش و رئیس‌جمهوری فعلی، در پی انتشار ویدئوهای افشاگرانه محمد علی، بازیگر و تاجر مصری آغاز شد. محمد علی، السیسی را به فساد متهم کرده و از مردم خواسته بود که به خیابان‌ها بیایند و خواستار برکناری او از قدرت شوند. این تاجر مصری که اکنون ساکن اسپانیاست، در ویدئوهای افشاگرانه خود گفته است که به عنوان پیمانکار ارتش در سال‌های اخیر شاهد فساد گسترده السیسی و مخارج میلیون‌ها دلاری او برای ساختن کاخ‌ها، ویلاها و هتل‌ها بوده است.

السیسی این اتهامات را «دروغ» دانست و گفت که مردم باید در عوض به مخارج دولت در صحرای سینا برای مقابله با تروریسم نگاه کنند.

تحلیل‌گران پاسخ الیسی به اتهامات محمد علی را نشانه قدرت و محبوبیت رو به افزایش این فرد و خطرات او برای حکومت فعلی دانسته‌اند.

علی در ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر کرد گفته بود: «اگر السیسی تا پنج‌شنبه استعفای خود را اعلام نکند، مردم مصر روز جمعه در اعتراض به خیابان‌ها خواهند آمد» مردم نیز طبق گفته او جمعه به خیابان‌ها آمدند.

مردم در این ویدئو فریاد سر می‌دهند: «برخیز، نترس، سیسی باید برود.»

علی، از دوم سپتامبر انتشار ویدئوهای خود را آغاز کرد. آخرین ویدئو که صدها هزار بار دیده شده، او را به چهره‌ای شناخته‌شده در مصر بدل کرد.

در ویدئویی که روز جمعه و در حال شکل‌گیری اعتراضات منتشر شد، او مردم را تشویق کرد که محکم بایستند و بر حقوق خود پافشاری کنند.

محمدعلی که در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد، در این ویدئو گفت: «دیگر بس است، می‌خواهم به مصر برگردم. دلم برای مصر و مردمم تنگ شده.»

تحلیل‌گر الجزیره درباره این اعتراضات گفته که این جنبشی است که برای مدتی طولانی انتظار وقوعش می‌رفت.

اعتراضات روز جمعه در مصر، یک نمایش عمومی بی‌سابقه از نارضایتی و ستمی است که مردم این کشور در سال‌های اخیر متحمل شده‌اند. دولت مصر پس از آنکه السیسی، به عنوان وزیر دفاع وقت در سال ۲۰۱۳ دولت محمد مرسی، رئیس‌جمهوری اسلام‌گرای منتخب مردم، را ساقط کرد، هرگونه تظاهرات بدون مجوز را منع کرد.

رسانه‌های طرفدار دولت در مصر گفته‌اند که تعداد معترضان کم بوده و حضور آنها چندان احساس نشده است.

از زمان به قدرت رسیدن السیسی، تمهیدات اقتصادی ریاضتی در مصر آغاز شد، تا اقتصاد آسیب‌دیده کشور را به روال عادی آن بازگرداند. اما این سیاست‌ها به افزایش فقر در کشور دامن زد.

بر اساس آمار رسمی دولت مصر که در ژوئیه امسال منتشر شد، یک نفر از هر سه مصری در فقر به سر می‌برد.

دیدبان حقوق بشر نیز گفته است که از زمان آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری السیسی در سال ۲۰۱۸، نیروهای امنیتی او با ایجاد ترس و وحشت، اعمال خشونت، و دستگیری‌های بی‌اساس، کارزاری را علیه مخالفان سیاسی و فعالان آغاز کردند.

کارشناسان سازمان ملل نیز پیشتر از وضعیت حقوق بشر و حمله به آزادی بیان در مصر ابراز نگرانی کرده بودند. در سال‌های اخیر مواردی از وبسایت‌های خبری بسته شدند و خبرنگاران و مخالفان در روندی غیرقانونی بازداشت شدند.

عبدالفتاح السیسی در حال حاضر برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد و هنوز به اعتراضات مردم مصر واکنش نشان نداده است.

اردیبهشت امسال کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرد که در همه‌پرسی که در این کشور برگزار شد، نزدیک به ۹۰ درصد مردم به اصلاحات قانون اساسی این کشور رای مثبت دادند. بر اساس این اصلاحات، دوران ریاست‌جمهوری از چهار سال به شش سال افزایش یافت و و السیسی تا سال ۲۰۲۴ در قدرت باقی می‌ماند. او می‌تواند برای یک دوره دیگر کاندیدای انتخابات شود و تا سال ۲۰۳۰ بر مصر حکومت کند. همچنین اصلاحات قانون اساسی کنترل بیشتری بر دادگستری به السیسی می‌دهد. او بر اساس این اصلاحات می‌تواند در انتصاب مقام‌های قضایی مانند دادستان کل و قضات بلندپایه نظارت کند و نقش نظامیان را تقویت کند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • نیک

      غرب یا جهان سرمایه داری برای مقابله با کمونیسم دو راه در پیش داشت ۱) بسط دموکراسی در کشورهای تحت نفوذ . ۲) بسط سرکوب و دیکتاتوری متاسفانه جهان سرمایه داری گزینه دوم را انتخاب کرد و در این راه از دو گروه نظامیان و مذهبیون کمال استفاده را نموده. فقط نگاه کنید به سه کشور پاکستان, ایران و ترکیه. هر سه هم پیمان امریکا و غرب. هر سه با حاکمیت بزرگ آرتشداران بدون دموکراسی برای دورانی ضمن حفظ و تقویت مبانی دینی برای آینده. در هر سه کشور به نام اسلام همان وظیفه سرکوب چپ را بیش از هرچیز برای غرب اجرا کرده و میکنند. همین سرکوب چپ به نام مبارزه با کمونیسمی که دیگر موجودیت ندارد سبب تقویت راست ترین جناح ها در اروپا و امریکا , ظهور شوونیسم و راسیسم و تقویت نئوناتزی ها شده است. متاسفانه پیروان مارکسیسم همچون روشنفکران مذهبی هنوز بدنبال ساختن سرابی اند که در آزمایشگاه واقعی زندگی پس از سال ها تلاش و فداکاری بیش از یک نسل به گونه ای علمی بر اصل انتخاب طبیعی ثابت گردید که قابل دوام نیست حتی به ضرب نیزه. آنچه بشریت امروز بیش از هرچیز به آن نیازمند است پیروی از تنها فرم موفق و انسانی جامعه بشریست که بنام سوسیال دموکراسی در کشورهای اسکاندیناوی امتحان خود را چه د زمینه انسانی وچه اقتصادی پس داده.

    • حقیقتگو

      بله فتنه اروپا درلیبی و به سقوطکشاندن حکومت قذافی جواب داد ..حالا اروپا فتنه ای دیگری درمصرآنهم با افشاگری یک تاجرمصری دراسپانیا دربرنامه دارد...هم اروپا وهم ترکیه چه آخ وناله هائی وچه تهدیدهائی میکردند که چرا اسلامیون ومحمدمرسی نتوانستند برمصرحاکم شوند..انکارمنافع اروپا تنها با اسلامیون وارتجاعیون تامین میشود..حمایت و پشیبانی اروپا ازحکومت اخوندی معرف حضورتون هست..بله برجی خراب شود و چاهی با آن پرشود...