ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکود در بازار خودرو: خرید و فروش به حداقل رسیده است

یکی از اعضای اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌‌داران در ایران می‌گوید وضعیت بازار خودرو در ایران به گونه‌ای است که هم فروشنده و هم خریدار منتظر یک اتفاق هستند و ترجیح می‌دهند حرکتی نکنند تا ببیند فردا چه می‌شود.

یکی از اعضای اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌‌داران در ایران با اشاره به رکود شدید در بازار خودرو گفت نوسانات بازار باعث شده است خرید و فروش خودرو در ایران به حداقل برسد.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سعید عبداللهی با اشاره به رکود حاکم بر بازار خودرو گفت وضعیت به گونه‌ای است که هم فروشنده و هم خریدار منتظر یک اتفاق هستند و ترجیح می‌دهند حرکتی نکنند تا ببیند فردا چه می‌شود:

«همین تفکرات باعث می‌شود که خرید و فروش به حداقل برسد.»

او با یادآور شدن اینکه به غیر از نوسانات قیمت ارز عوامل دیگری نیز بر بازار خودرو در ایران تاثیر گذارند، گفت:

«زمانی که قیمت دلار ۲۰ هزار تومان بود هیوندای اکسنت ۱۹۰ میلیون تومان قیمت داشت اما الان که دلار به ۱۱ هزار تومان رسیده قیمت این خودرو ۲۷۰ میلیون شده یا پژو ۲۰۶، ۶۰ میلیون تومان بود اما الان ۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این موارد نشان می‌دهد عواملی غیر از مولفه‌های اقتصادی و نظام بازار بر قیمت‌گذاری تاثیر دارند.»

عبداللهی با اشاره به تاثیر جو روانی ایجاد شده پس از اعلام اخبار در حوزه خودرو گفت:

«وقتی تلویزیون تصویر پارکینگی را نشان می‌دهد که مملو از خودرو است و اتفاقا خودرویی در آنجا وجود دارد که افراد زیادی با گذشت نوبت آنها، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، یک جو بی‌اعتمادی و بلاتکلیفی به وجود می‌آید.»

او همچنین درباره خرید و فروش خودروهای کارکرده و دست دوم در بازار گفت که خرید و فروش این خودروها نیز تحت تاثیر رکود حاکم بر خرید و فروش خودروهای صفر است.

به گفته عبداللهی، در این فصل کمتر کسی به فکر تعویض خودرو است:

«به طور کلی زمانی افراد خودروی خود را تعویض می‌کند که بازار روند ثابت داشته باشد نه اینکه هر لحظه امکان داشته باشد با فروش خودرو نتوانند خودروی بهتر را خریداری کنند.»

این وضعیت در حالی بر بازار خودرو حاکم شده است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد بر اساس فرمول وزارت صمت مقرر شده است قیمت خودرو به پنج درصد زیر قیمت بازار برسد.

بنا به ادعای کارشناسان اما سیاست‌های ارائه شده از سوی وزارت صمت تاکنون نتیجه عکس داده و منجر به گران‌تر شدن قیمت خودرو در ایران شده است.

در تابستان سال گذشته و پس از اعلام خروج دو برند پژو و رنو از بازار خودروی ایران، خودروهای تولید شده توسط این دو شرکت افزایش قیمت چشمگیری داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت خودرو در برهه‌ای که قیمت دلار در اوج خود بود، قیمتی منصفانه‌تر نسبت به امروز داشت، اما مدتی بعد و پس از افت قیمت دلار، تاثیر آن تازه به بازار خودرو رسید و بازار با کمبود واردات خودرو‌های لوکس رو‌به‌رو شد. به واسطه همین افزایش شدید قیمت خودروهای لوکس، خودروهای معمولی ایرانی نیز گران شدند اما این افزایش قیمت، ربطی به افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت قطعات نداشت، چرا که تمامی خودرو‌ها مربوط به سال‌های گذشته بودند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.