ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: ایران حاضر است از خطاهای گذشته همسایگان در منطقه بگذرد و ائتلاف جدیدی تشکیل دهد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز یکشنبه در رژه نیروهای مسلح در بندرعباس سخنرانی مشابهی را ارائه کرد و از کشورهای همسایه ایران خواست «به جای تمکین از اجانب با یکدیگر روابط برادرانه داشته باشند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سی‌و‌یکمین سالگرد جنگ ایران و عراق از حضور نیروهای مسلح ایران در کشورهای همسایه ایران دفاع کرد اما از «نیروهای خارجی» خواست تا منطقه را ترک کنند. روحانی همچنین اعلام کرد جمهوری اسلامی آماده است از خطاهای گذشته همسایگان ایران در منطقه بگذرد و به همین منظور طرحی را با عنوان «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» در سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

سخنرانی حسن روحانی در سی و یکمین سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یکشنبه ۳۱ شهریور در سی و یکمین سالروز آغاز جنگ ایران و عراق نسبت دادن حوادث منطقه به ایران را «تکرار دروغ‌های گذشته» خواند و ادعا کرد نیروهای مسلح ایران (سپاه قدس) برای کشورهای منطقه «امنیت‌زا» و نیروهای خارجی «امنیت‌زدا» بوده‌اند. روحانی گفت:

«ما امنیت، برادری و همبستگی برای مردم منطقه به ارمغان آوردیم و آمریکا نیز همواره موجب ایجاد ناامنی بوده و منابع کشورهای منطقه را تاراج می‌کند.»

رئیس جمهوری ایران همچنین امنیت تنگه هرمز را «درون‌زا» خواند و گفت جمهوری اسلامی آماده است برای اتحاد با همسایگان خود، از اشتباهات گذشته آن‌ها در منطقه بگذرد:

«ما به همسایگان خود اعلام می‌کنیم دست رفاقت، دوستی و برادری به سوی آنها دراز کرده و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها در منطقه بگذریم، چرا که امروز دشمنان اسلام یعنی آمریکا و صهیونیست می‌خواهند از شکاف و اختلاف بین ما سوء‌استفاده کنند. منطق ما منطق خلیج فارسی است که امنیت آن درون‌زا باشد. امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز درون‌زاست و نیروهای خارجی در این منطقه می‌توانند ناامنی و مشکل ایجاد کنند.»

روحانی حضور نیروهای خارجی برای آبراه‌های جهانی، منطقه، امنیت کشتیرانی و نفت را «مشکل‌زا و خطرآفرین» خواند و از آن‌ها خواست تا برای برقراری امنیت در خلیج فارس، «منطقه را تبدیل به مسابقه تسلیحاتی نکنند و هر مقدار که می‌توانند از منطقه فاصله بگیرند.»

پس از چندین حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریایی عمان و طرح ادعای دست‌داشتن ایران در این حملات، دولت ایالات متحده آمریکا در نیمه تیر ۹۸ اعلام کرد قصد دارد برای تأمین امنیت دریایی و آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد تجاری در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب با حضور و مشارکت کشورهایی که نفت خود را از خلیج فارس عبور می‌دهند یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد.

این ائتلاف از ۷ شهریور ماموریت نظامی خود را به قصد «تضمین آزادی ناوبری و کشتی‌رانی تجاری در تنگه هرمز و جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز برای دامن زدن به تنش در منطقه خلیج فارس» آغاز کرده است. علاوه بر بریتانیا، استرالیا و بحرین، کشورهای عربستان و امارات متحده عربی نیز به‌دنبال حمله به تاسیسات نفتی شرکت عربستانی آرامکو به این ائتلاف پیوسته‌اند.

به گفته روحانی، او قصد دارد در سازمان ملل طرح ائتلاف جدیدی را برای «امنیت منطقه» و تحت عنوان «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» مطرح کند که بر اساس «ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه» خواهد بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز یکشنبه در رژه نیروهای مسلح در بندرعباس سخنرانی مشابهی را ارائه کرد و از کشورهای همسایه ایران خواست «به جای تمکین از اجانب با یکدیگر روابط برادرانه داشته باشند.»

لاریجانی درباره امنیت تنگه هرمز گفت: «امنیت تنگه هرمز با امنیت سایر آبراه‌های جهان یک جا معنا پیدا می‌کند. نیروهای مسلح ایران اجازه بازی با خلیج فارس برای ماجرا جویی را نمی‌دهند. از نظر ایران این کار شروع عملیاتی در جهت از بین بردن امنیت منطقه تلقی می‌شود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "...دیگه تمومه ماجرا!"

    خوشبختانه مردم ایران حاضر نیستند که از خطاهای آخوندها چشم پوشی کنند. "...دیگه تمومه ماجرا!"