ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین روز اعتراضات مصر: شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به سمت معترضان

براساس گزارش خبرگزاری‌ها، جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر برای دومین شب متوالی به سمت مرکز شهر سوئز حرکت کرده‌ و با مقاومت نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی مواجه شده‌اند.

معترضان مصری برای دومین روز متوالی به خیابان آمدند. خبرگزاری اسوشیتدپرس و الجزیره از درگیری نیروهای امنیتی مصر با صدها تظاهرکننده در شهر سوئز و همچنین تظاهرات در شهرهای جیزه و محله کبری خبر دادند. پلیس معترضان را که خواهان کناره‌گیری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بودند با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله پراکنده کرده است.

دومین شب تظاهرات در شهر بندری سوئز - معترضان خواهان برکناری عبدالفتاح السیسی از قدرت هستند

به گزارش خبرگزاری الجزیره نیروهای امنیتی مصر شامگاه شنبه ۳۰ شهریور/۲۱ سپتامبر صدها تظاهر کننده در شهر بندری سوئز درگیر شدند و با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله سعی کردند جمعیتی که خواستار کناررفتن عبدالفتاح السیسی بودند را پراکنده کنند.

اعتراضات مردمی بی‌سابقه در مصر علیه السیسی، ژنرال سابق ارتش و رئیس‌جمهوری فعلی، جمعه شب/روز شنبه آغاز شد. مردم در پی انتشار ویدئوهای افشاگرانه محمد علی، بازیگر و تاجر مصری در قاهره، اسکندریه، و سوئز به خیابان‌ها آمدند. محمد علی، السیسی را به فساد متهم کرده و از مردم خواسته بود برای مطالبه برکناری السیسی از قدرت به خیابان‌ها بیایند. این تاجر مصری که اکنون ساکن اسپانیاست، در ویدئوهای افشاگرانه خود گفته است که به عنوان پیمانکار ارتش در سال‌های اخیر شاهد فساد گسترده السیسی و مخارج میلیون‌ها دلاری او برای ساختن کاخ‌ها، ویلاها و هتل‌ها بوده است.

السیسی این اتهامات را «دروغ» دانست و گفت که مردم باید در عوض به مخارج دولت در صحرای سینا برای مقابله با تروریسم نگاه کنند.

براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس و به نقل از یکی از معترضان، جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر برای دومین شب متوالی به سمت مرکز شهر سوئز حرکت کرده‌اند و با مقاومت نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی مواجه شده‌اند:

«آن‌ها به سمت ما گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و گلوله‌های غیرمشقی پرتاب کردند و چندین نفر هم زخمی شدند».

یکی از افراد محلی نیز به اسوشیتدپرس گفت شدت گاز اشک‌آور به قدری بوده که به آپارتمان او در یک‌ کیلومتری محل شلیک نیز رسیده است:

«دماغم می‌سوخت و بوی گاز از بالکن وارد خانه می‌شد. من چند جوان را دیدم که در خیابان دویدند و جایی پنهان شدند».

تظاهرات در شهر جیزه، سومین شهر بزرگ مصر و در شهر شمالی محله کبری نیز گزارش شده است. همچنین خبرگزاری‌ها از حضور سنگین نیروهای امنیتی در میدان التحریر قاهره خبر می‌دهند.

براساس گزارش اسوشیتد پرس و به نقل از یکی از منابع امنیتی دست کم ۷۴ نفر در روز نخست تظاهرات بازداشت شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان شده است.

همزمان تجمعات ضد السیسی به شهرهای آمریکا مانند واشنگتن و نیویورک نیز سرایت کرده است. معترضین مصری در آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور خواسته‌اند که دست از حمایت از السیسی بردارد و او را که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته از آمریکا اخراج کند.

تحلیل‌گران مصری  می‌گویند بروز اعتراضات مردمی اخیر که السیسی را به واکنش وادار کرده است تهدید بزرگی برای مشروعیت او به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.