ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی عازم نیویورک شد

رئیس جمهوری اسلامی در یک نطق تلویزیونی برای این سفر اهمیت ویژه‌ای قائل شد. تنش‌زدایی از منطقه در دستور کار فرانسه قرار دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل صبح دوشنبه یکم مهر/ ۲۳ سپتامبر عازم نیویورک شد. رئیس جمهوری اسلامی در یک نطق تلویزیونی برای این سفر اهمیت ویژه‌ای قائل شد. تنش‌زدایی از منطقه در دستور کار فرانسه قرار دارد.

دوشنبه یکم مهر: روحانی در فرودگاه مهرآباد قبل از عزیمت به سمت نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل

روحانی پیش از سفرش به نیویورک در سخنانی که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد گفت:

«سفر ما به نیویورک اهمیت ویژه‌ای دارد اولا احساس ما این بود که امریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند که هیأت‌های ایرانی در سازمان ملل رفت و آمد و مصاحبه کنند و در رده‌های مختلف حضور داشته باشند. پس ما باید اصرار داشته باشیم که حتما این سفر انجام شود و در سطوح مختلف در سازمان ملل حضور داشته باشیم و حرف بزنیم چراکه ما دارای منطق و استدلال کافی هستیم و دشمنان ما دلایل کافی در اختیار ندارند.»

ژان ایو لوریان، وزیر خارجه فرانسه بامداد دوشنبه، چند ساعت قبل از آغاز سفر روحانی به نیویورک در جمع خبرنگاران گفته بود دیدار روحانی با ترامپ در اولویت نیست:

«دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، موضوع رده اول نیست. آنچه در اولویت است، این است که بتوانیم مسیر تنش‌زدایی را دوباره با عاملانی متفاوت، پیش بگیریم.»

به گفته پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری، صبح چهارشنبه روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.  ملاقات با مدیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی و جلسه با نخبگان سیاست خارجی در آمریکا از مهم‌ترین ملاقات‌های روحانی در این سفر است. دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و همچنین دیدار با سران کشورهای فرانسه، بریتانیا، ژاپن، سوئیس، اسپانیا، عراق، سوئد و پاکستان نیز در دستور کار روحانی و هیأت همراه قرار دارد. پنجشنبه ۴ مهر/ ۲۷ سپتامبر با یک نشست خبری سفر روحانی به نیویورک به پایان می‌رسد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور در یک نشست خبری اعلام کرده بود که با مقامات آمریکایی برای صدور ویزای روحانی و ظریف و همچنین سایر مقامات و سران کشورهای جهان در تماس است. خبرگزاری‌های داخلی ایران پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی از احتمال لغو سفر روحانی و ظریف به نیویورک خبر داده بودند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اما در جمع خبرنگاران گفته بود:

«اگر دست من بود، حتماً به آن‌ها ویزا می‌دادم.»

این سخن رئیس جمهوری به نشانه و علامتی به سمت وزارت خارجه آمریکا تعبیر شد. یک روز بعد ویزای روحانی و هیأت ایرانی برای سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد. روحانی روز گذشته در سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق اعلام کرد که با طرح «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» به سازمان ملل متحد می‌رود. گفت‌وگو با همسایگان جنوبی ایران برای تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز و خلیج فارس بدون حضور آمریکا، همزمان با گفت‌وگو با آمریکا در ازای رفع تحریم‌ها. ترامپ با خونسردی گفته است به همه پیشنهادها گوش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.