ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفتکش بریتانیا آزاد شد

مالک نفتکش اعلام کرد که استینا ایمپرو همچنان در بندر عباس لنگر انداخته است. این خبر یک روز قبل از دیدار روحانی و جانسون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، یک روز قبل از دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که نفتکش توقیف‌شده بریتانیا آزاد است که برود.

نفتکش «استینا ایمپرو» بریتانیا

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی، دوشنبه یکم مهر در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت:

«همان طور که سازمان بنادر اعلام کرد کار حقوقی نفت‌کش تمام شده و با چشم‌پوشی از تخلف آنها نفتکش می‌تواند حرکت کند و تصمیم‌گیری‌ها نشان از پایان این توقیف دارد.»

 استینا ایمپرو ۲۸ تیر گذشته توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران به اتهام «نقض قوانین بین‌المللی» توقیف شده بود. توقیف نفتکش بریتانیا در پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» ایران در تنگه جبل‌الطارق درک شد و به تنش‌ها در خلیج فارس دامن زد.

روز گذشته سازمان بنادر و کشتی‌رانی از رفع توقیف قریب‌الوقوع استینا ایمپرو خبر داده بود. مالک نفتکش به سی ان ان گفته است که استینا ایمپرو همچنان در بندر عباس لنگر انداخته است.

خبر آزادی نفتکش بریتانیا یک روز قبل از دیدار و گفت‌وگوی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد. نخست وزیر بریتانیا صبح دوشنبه قبل از عزیمت به نیویورک برای حضور در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را به دست داشتن در حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد. جانسون گفت:

«به احتمال بسیار زیاد حمله ۱۴  سپتامبر با پهپاد و موشک به تأسیسات نفتی عربستان کار ایران است.»

نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که ممکن است ارتش این کشور در ائتلاف کمک به تأمین امنیت عربستان در مقابل هرگونه تهاجم آتی مشارکت کند. او گفت کشورش مایل است اختلاف بین آمریکا و اروپا بر سر ایران را از میان بردارد.

جانسون در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه با رد اظهارات جانسون درباره احتمال دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو عربستان گفت:

«انگلیس به جای تلاش بی‌ثمر علیه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به توقف فروش سلاح‌های مرگبار به عربستان که خواسته بسیاری از مردم جهان است اقدام کرده و خود را از اتهام ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم یمن برهاند.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز پیش از این در پاسخ به اتهام دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، کشتار یمن را در برابر این اتهام قرار داده بودند. حوثی‌های یمن اعلام کرده‌اند اگر عربستان از بمباران یمن دست بردارد، آماده‌اند حملات خود به زیرساخت‌های این کشور را متوقف کنند.

جانسون سه‌شنبه ۲ مهر با روحانی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. علاوه بر حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، آزادی نازنین زاغری نیز که در ایران زندانی است در دستور کار رهبران دو کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.