ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش‌ برای توقف گرمایش زمین در اجلاس اقلیمی نیویورک

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به اجلاس پیوست اما بعد بدون آنکه کلمه‌ای بگوید اجلاس را ترک کرد.

اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور سران و رهبران ۷۰ کشور جهان آغاز شد. این اجلاس بعد از اجلاس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین اجلاس اقلیمی جهان در چهار سال گذشته به شمار می‌آید. بانکداری جهانی و شرکت‌های چند ملیتی در یک اقدام تبلیغی به برخی از اهداف اقلیمی متعهد شدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به اجلاس پیوست اما بعد بدون آنکه کلمه‌ای بگوید اجلاس را ترک کرد.

اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» سازمان ملل متحد در نیویورک

طبیعت خشمگین است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه یکم مهر/ ۲۳ سپتامبر اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» در نیویورک را افتتاح کرد. گوترش در سخنانی گفت:

«طبیعت خشمگین است. کره زمین ما که در حال گرم شدن است، به سردی فریاد می‌زند: دست بردارید! اگر شیوه زندگی‌مان را تغییر ندهیم، زندگی را به خطر انداخته‌ایم.»

دبیر کل سازمان ملل در ادامه سخنانش گفت:

«وضع اضطراری اقلیمی آغاز شده و این احتمال وجود دارد که ما نتوانیم ان را مهار  کنیم. اما برای مهار آن باید تلاش کرد.»

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و سباستین پینیه‌را، رئیس جمهوری شیلی و همچنین عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در این اجلاس سخنانی ایراد کردند. آن‌ها وعده دادند که در آینده برای مقابله با گرمایش زمبن اقدامات بیشتری انجام دهند. آلمان و فنلاند متعهد شدند که در طی یک دهه، استفاده از ذغال‌سنگ را ممنوع اعلام کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به اجلاس پیوست اما بعد بدون آنکه کلمه‌ای بگوید اجلاس را ترک کرد.

چگونه جرأت می‌کنی؟

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست ۱۶ ساله سوئدی و بنیانگذار جنبش «جمعه‌ها برای آینده» در اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» در نیویورک

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست ۱۶ ساله سوئدی و بنیانگذار جنبش «جمعه‌ها برای آینده» در سخنانی بسیار عاطفی رهبران کشورهای جهان را خطاب قرار داد:

«چگونه جرأت می‌کنی؟ این کار غلط است. من نباید اینجا باشم. من در این لحظه می‌بایست در انسوی اقیانوس به مدرسه بروم. با این‌همه این شما بودید که به سوی ما نوجوانان آمدید که امید خود را بازیابید. چگونه جردت می‌کنی؟ تو امیدهای من و کودکی مرا با کلمات بی‌معنا به باد دادی.»

تونبرگ در ادامه سخنانش گفت حتی اگر اهداف اقلیمی سازمان ملل نیز تحقق یابد، فقط ۵۰ درصد احتمال دارد که گرمایش زمین به میزان چهار دهم درجه سانتی‌گراد متوقف شود.

تعهد ۶۹ کشور جهان به کاهش گازهای گلخانه‌ای

قبل از برگزاری اجلاس اقلیمی سازمان ملل و آغاز سخنرانی‌های رهبران و سران کشورهای شرکت‌کننده، کشور شیلی که میزبان اجلاس بعدی اقلیمی در دسامبر سال جاری است، گزارشی از تحولات پیش روی ارائه داد.

بر اساس این گزارش ۶۹ کشور جهان تا آخر سال آینده پایبندی خود را به اهداف اجلاس پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اعلام خواهند کرد. ۶۵ کشور جهان تا اواسط سال آینده تلاش خواهند کرد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر نزدیک کنند.

رهبران جهان ۲۰۱۵ در پاریس متعهد شدند که افزایش دمای هوای سیاره نسبت به دوران پیشاصنعتی را «تا حد خوبی زیر ۲ درجه سانتی‌گراد» نگه دارند. کشورها هنوز با دستیابی به این هدف فاصله زیادی دارند.

شیلی متعهد شده‌ است که بین کشورهای جهان اجماعی بر سر این هدف به وجود آورد. تنها یک سوم کشورهایی که در اجلاس اقلیمی پاریس شرکت کرده بودند، اعلام آمادگی کرده‌اند که برای محدود کردن افزایش دما در سطح ۲ درجه سانتی‌گراد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

سازمان ملل در گزارش تازه‌ای اعلام کرده است که حتی اگر همه کشورهایی که توافق‌نامه پاریس را امضا کرده بودند، اهداف خود را برآورده کنند، جهان همچنان ۲،۹ تا ۳،۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر می‌شود. در این گزارش گفته شده که برای رسیدن به هدف محدود کردن افزایش دما تا ۲ درجه سانتی‌گراد باید تلاش‌های کنونی سه برابر شود اما از نظر فنی رسیدن به این هدف هنوز هم ممکن است.

سباستین پینیه‌را، رئیس جمهوری شیلی پیش از آغاز اجلاس اقلیمی سازمان ملل متحد در نیویورک هشدار داد:

«سال ۲۰۱۲۰ نزدیک است و ما می‌بایست به تصمیم برسیم. ما اولین نسلی هستیم که با پیامدهای گرمایش درگیریم و آخرین نسلی هستیم که می‌توانیم با این پیامدها مقابله کنیم.»

به ابتکار شیلی، ۲۸ شرکت چند ملیتی قبل از برگزاری اجلاس سازمان ملل متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را در تولید محصولات خود به صفر نزدیک کنند. مدیران ۳۴ بانک بزرگ جهان هم به اجلاس اقلیمی سازمان ملل متحد دعوت شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شخصاً از مدیران بانکداری جهانی استقبال کرد.

اعتراض به بانکداری جهانی

همزمان با آغاز اجلاس اقلیمی سازمان ملل، نمایندگان ۱۳۰ بانک جهانی در شعبه بانک بی ان پی پاریبا در منهتن نیویورک گرد آمدند که توافق‌نامه‌ای با سازمان ملل درباره مسئولیت نظام بانکی جهانی در قبال حفاظت از محیط زیست امضاء کنند. گروهی از حامیان محیط زیست در اعتراض به سودجویی نظام بانکی جهانی مقابل شعبه بی ان پی پاریبا جمع شدند و تظاهراتی به راه انداختند. معترضان اعتقاد دارند که توافق بانکداران با سازمان ملل یک توافق صوری و صرفاً یک اقدام تبلیغاتی برای جلوه این بانک‌ها در انظار عمومی است. بر اساس توافق‌نامه با سازمان ملل، ۱۳۰ بانک جهانی متعهد شده‌اند که در یک بازه زمانی چهار ساله به توافق اقلیمی عمل کنند. در بین این بانک‌ها، بانک‌هایی مانند «سیتی گراپ» آمریکا، بانک «میزوهو» ژاپن و بانک «آی سی بی سی چین» در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    دربسیاری ازکشورها صنعتی که تمامی تولیدات شان چه مستقیم و چه غیرمستقیم برپایه سوخت های فسیلی است و اقتصاد و پیشرفت شان به آن وابسته است چه بخواهند وچه نخواهند نمی توانند دربست سوخت فسیلی را کناربگذارند...درکشورهای غیرصنعتی و مصرف کننده جهان سومی ازقبیل هندوستان و پاکستان وایران وغیره مصرف سوخت فسیلی ضمیمه مشغله سازی مردمان شان است ..حالا باید فکربکردیگری کرد که اگرجمعیت کشورهای جهان سومی را باجنگ ها و بیماری ها و فقرها و همچنین ازرشد جمعیت شان جلوگیری کرد موهبتی برای کشورجهان اول خواهد بود...فقط درجنگ سوریه بیش چندصدهزارمردم کشته شده اند که همچنان این کشتارها ادامه دارد...اگرجنگی بین هندوستان وپاکستان رخ دهد که موهبتی خواهد بود..اگرجنگی بین اعراب وایران رخ دهد که انهم باید با فال نیک گرفت که هزارها کشته خواهند شد..ومصرف سوخت فسیلی شان کم خواهد شد...