ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق نتانیاهو و گانتس برای مذاکره درباره تشکیل کابینه ائتلاف بزرگ

گانتس و نتانیاهو پس از ملاقات با رئیس‌جمهوری اسرائیل موافقت کردند تا مذاکرات مربوط به شکیل دولت ائتلاف بزرگ را برای برون رفت از بن‌بست سیاسی پس از انتخابات آغاز کنند.

در پی دیدار دوساعته بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، دو پیروز اصلی انتخابات پارلمانی اسرائیل با رئیس‌جمهوری این کشور، آن‌ها توافق کردند که مذاکرات مستقیم خود را برای تشکیل کابینه ائتلاف بزرگ آغاز کنند.

از راست به چپ: بنی گانتس، رهبر حزب «آبی و سفید»، روون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود در دیدار شامگاه دوشنبه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر

پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و بنی گانتس، رهبر حزب «آبی و سفید» حمایت اکثریتی پارلمان تازه اسرائیل را به‌دست نیاوردند، روون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل با جمع‌آوری دیدگاه‌های نمایندگان احزاب درباره تشکیل دولت آینده، شامگاه دوشنبه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر با نتانیاهو و گانتس ملاقات کرد و پس از گفت‌وگویی طولانی اعلام کرد که این حرکت «گامی مهم به پیش» بود و تیم‌های مذاکره‌کننده روز سه‌شنبه ۲ مهر / ۲۴ سپتامبر ملاقات خواهند کرد.

بدین ترتیب دو رقیب اصلی انتخابات پارلمانی اسرائیل موافقت کردند مذاکرات مربوط به پیشبرد تشکیل دولت ائتلاف بزرگ را برای برون رفت از بحران سیاسی کنونی آغاز کنند.

نتانیاهو و گانتس در اقامتگاه رئیس‌جمهوری اسرائیل بیش از دو ساعت با او گفت‌وگو کردند و سپس به تنهایی با هم وارد مذاکره شدند.

بنی گانتس، رهبر حزب «آبی و سفید» ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (مجلس) را از آن خود کرده است و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با تصاحب ۳۱ کرسی در جایگاه دوم ایستاده است.

پس از ملاقات نتانیاهو و گانتس از سوی این دو حزب بیانیه‌ای صادر شد، که در آن آمده بود مقامات دو حزب روز سه‌شنبه برای آغاز مذاکرات ملاقات خواهند کرد.

مسئله اصلی بین نتانیاهو و گانتس، ریاست دولت ائتلاف بزرگ است که چه کسی آن را به عهده خواهد گرفت.

نتانیاهو پیش از این از گانتس خواسته بود که یک دولت ائتلاف بزرگ به رهبری او، یعنی نتانیاهو، تشکیل دهد که شامل تمام اعضای بلوک مذهبی جناح راست باشد. گانتس اما این پیشنهاد را رد کرده و گفته بود حزب او کرسی‌های بیشتری به‌دست آورده و در نتیجه می‌بایست رهبری چنین ائتلافی را او به‌عهده داشته باشد.

اصرار گانتس بر این بود که نتانیاهو با چند پرونده فساد مالی روبه‌رو است و به‌عنوان پیش شرط اتئتلاف بزرگ، باید از رهبری حزب لیکود کناره گیرد. حزب «آبی و سفید» همچنین متعهد شده است که دولتی بدون مذهبی‌های افراطی تشکیل دهد.

نشست شب گذشته نتانیاهو و گانتس نخستین نشست این دو از زمان کناره‌گیری گانتس از ریاست ستاد ارتش در سال ۲۰۱۵ بود. آن‌ها روز چهارشنبه نیز برای دیداری دیگر با رئیس جمهوری اسرائیل دعوت شده‌اند.

لیست عربی مشترک که در انتخابات پارلمانی اسرائیل ۱۳ کرسی به‌دست آورد و قدرت سوم کشور شد به رئیس جمهوری اسرائیل اعلام کرد که از قدرت خود برای حمایت از نخست‌وزیری بنی گانتس استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.