ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی ۷۴ – گوترش: پیامدهای درگیری نظامی در خلیج فارس خارج از تحمل جهان است

هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سران سازمان ملل با سخنان دبیرکل آغاز شد. گوترش گفت جهان ناآرام است و کانون ناآرامی را هم مشخص کرد.

هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سران سازمان ملل با سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل آغاز شد. گوترش گفت جهان ما ناآرام است و کانون ناآرامی را هم مشخص کرد: خلیج فارس و جنگ تجاری چین و آمریکا. دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که جهان نمی‌تواند پیامدهای یک درگیری نظامی در خلیج فارس را تحمل کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل،
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، سه‌شنبه ۲ مهر/ ۲۴ سپتامبر به عنوان سخنران آغازگر مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به مهم‌ترین نگرانی‌ها در دوران کنونی گفت:

«بسیاری از انسان‌ها وحشت دارند که [حقوق مدنی‌شان] پایمال شود، مورد تبعیض قرار گیرند و فراموش شوند.»

گوترش در بیان این معنا، در ادامه سخنانش افزود:

«ماشین‌ها اشتغال را از انسان سلب می‌کنند، قاچاقچیان کرامت انسانی را از او می‌گیرند، جزم‌اندیشان حقوق مدنی او را از او سلب می‌کنند، نظامیان جانش را می‌ستانند و سوخت‌های فسیلی آینده‌اش را تباه می‌کنند و با این‌حال انسان همچنان از آرمان‌ها و آرزوهایش تهی نشده است. همین آرمان‌ها و آرزوهاست که ما را به این اجلاس کشانده.»

دبیرکل سازمان ملل سپس با اشاره به حمله ۲۳ شهریور به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، این حملات را کاملاً غیر قابل قبول خواند و نسبت به درگیری نظامی در خاورمیانه هشدار داد:

«ما در آستانه یک درگیری نظامی در خلیج فارس هستیم با پیامدهایی که جهان نمی‌تواند آن را تحمل کند. ما می‌بایست هر آنچه را که لازم است به کار ببندیم تا منطق و خویشتنداری غلبه کند.»

دبیر کل سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که کشورهای این منطقه بتوانند «با احترام متقابل و به دور از مداخله در امور یکدیگر، با هم زندگی کنند.»

گوترش از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک دستاورد در زمینه منع گسترش تسلیحات اتمی در جهان یاد کرد.

هشدار نسبت به خطر دوپارگی و گسست جهان

دبیرکل سازمان ملل سپس در ادامه سخنانش به کانون دوم ناآرامی در جهان اشاره کرد: جنگ تجاری چین و آمریکا.

گوترش یادآوری کرد که به سبب اختلاف دو قدرت جهانی این خطر وجود دارد که جهان دو پاره بشود در این مفهوم که هر یک از این دو قدرت جهانی در زمینه اینترنت، پول و سیاست‌های مالی و مبادلات بانکی و تجارت جهانی قانون و قاعده‌ جداگانه‌ای و به تعبیر گوترش «سیاست‌های راهبردی ژئوپولیتیک و سیاست‌های نظامی» مورد وثوق خود را مقرر کنند.

دبیرکل سازمان ملل یادآوری کرد که هرچند خطر دوپارگی جهان هنوز چندان زیاد نیست، اما احتمال آن در هر حال وجود دارد. گوترش گفت:

«ما باید هر آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم تا مانع از گسست بشویم و یک اقتصاد یکپارچه در جهانی چند قطبی را حفظ کنیم، حتی اگر بحران‌های اقلیمی به ناامنی و تبعیض‌ها دامن می‌زند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    ماشین ها و قاچاقچیان و «جزم اندیشان» و نظامیان و سوختهای فسیلی همگی مجرم اند، ولی سرمایه داران هیچ گناهی ندارند!! فرولبندی جالبی است! و علاوه بر آن باید قربان «تحمل جهان» بروم، که تحمل افزایش فشار بر ایران اسلامی را ندارد، اما در برابر نسلکشی در عفرین و تجاوز ترکیه به سورهی و 40 سال قتل و کشتار رژیم تورکیه در کردستان و جنایات متعدد علیه کردها از خودش تحمل بالایی نشان می دهد!!! از سکوت جناب گوترش در برابر نقش مخرب سرمایه داری و همین مسئلۀ تحمل بالای جهان در برابر نسلکشی، مسائل بسیاری فهمیده می شود!!!