ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: دولت آمریکا باید شرایط لازم برای مذاکره را ایجاد کند

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد زمینه مذاکرات از هر نظر فراهم است. صدراعظم آلمان اما شرط ایران برای مذاکره را واقع‌گرایانه ندانست.

پس از دیدارهای دوجانبه ایران با رهبران سه قدرت اروپایی در برجام  در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، دامنه میانجی‌گری‌ها برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و آمریکا برای دستیابی به یک توافق تازه افزایش یافته است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد زمینه کاملاً فراهم است. روحانی اما گفت دولت آمریکا می‌بایست ابتدا شرایط لازم را به وجود بیاورد. صدراعظم آلمان لغو تحریم‌ها را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات واقع‌گرایانه ندانست.

مکرون در سازمان ملل به جمع روحانی و جانسون پیوست

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش کریس والاس، مجری فاکس‌نیوز که چقدر احتمال دارد در نیویورک تصادفاً با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند، گفت:

«چرا اتفاقی دیدار داشته باشیم؟ اگر ما هدف بلندی را به نفع ملت داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم و برای این کار اول باید اعتماد را به وجود بیاوریم.»

روحانی در ادامه گفت و‌گو با فاکس‌نیوز با اشاره به بی‌اعتمادی ایران به دولت آمریکا گفت:

 «اعتماد چیزی است که آقای ترامپ بر هم زد، چون ما با هم توافق کرده بودیم و ترامپ بی‌دلیل از این توافق خارج شد. اگر دولت آمریکا علاقه دارد به مذاکره باید شرایط لازم را ایجاد کند.»

شرایط لازم برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با مکمل‌هایی، از نظر جمهوری اسلامی ابتدا و قبل از هر اقدام دیگری لغو تحریم‌هاست. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بعد از گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با روحانی و ترامپ با اعلام حمایت از مذاکره بین ایران و آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها چندان واقع‌گرایانه نیست:

«من از مذاکره بین ایران و آمریکا استقبال می‌کنم، اما اینکه بگویند اول باید تحریم‌ها لغو شود بعد مذاکره، عملی نیست.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه گذشته به طور تصادفی به روحانی و جانسون پیوست و دیداری که قرار بود دوجانبه باشد، برای دقایقی سه جانبه شد. مکرون در جمع خبرنگاران گفت شرایط برای از سرگیری مذاکره ایران و آمریکا فراهم شده است:

«هر دو طرف قصد دارند پیشرفت‌هایی [در روابط فی‌مابین] به دست بیاورند و فقط خواسته‌شان تنش‌زدایی نیست، بلکه دنبال یک توافق بلندمدت هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا درباره تلاش‌های مکرون برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا گفت:

«او هم با ما صحبت می‌کند. چندین نفر این کار را می‌کنند. [عمران] خان، نخست‌وزیر پاکستان هم هست. مرکل، صدراعظم آلمان هم هست و او  نقش زیادی دارد. آدم‌های زیادی درگیر هستند. آدم‌های زیادی دوست دارند ما را پای میز مذاکره ببرند. باید ببینیم چه می‌شود ولی تا به حال، با ملاقات موافقت نکرده‌ایم.»

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان بامداد چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت ترامپ از او خواسته برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای تازه با ایران میانجی‌گری کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با سی ان ان گفته بود:

«رئیس جمهوری روحانی حاضر است با ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد. لغو تحریم‌ها در ازای نظارت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران.»

روحانی هم بعد از دیدار و گفت‌وگو با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا در جمع خبرنگاران گفت:

«اگر تحریم‌ها برداشته شود من آماده‌ام درباره تغییرات، الحاقات یا اصلاحات کوچکی در توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنم.»

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد جمهوری اسلامی را به عنوان یک حکومت ستیزه‌جو معرفی کرد و از کشورهای جهان خواست که نسبت به خونریزی‌های رژیم ایران در منطقه بی‌تفاوت نمانند. ترامپ در همان حال خاطرنشان کرد که «ایالات متحده هیچگاه به دشمنان دائمی اعتقاد ندارد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل را ایراد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    سخنرانی روحانی را گوش دادم. نماینده همه جا بود به جز ایران فلسطین لبنان سوریه عراق یمن کوبا روسیه چین امیدوارم بتوانیم روزی یک رئیس جمهور شایسته ایران و ایرانی داشته باشیم.

  • کیوان

    صلح بسیار مطلوب است و مذاکره نیز یکی از موثرترین و کم هزینه ترین راه های دستیابی به صلح است . اما متاسفانه حتی خودِ صلح نیز گاه به موضوعی برای بده بستانهای سیاسی تبدیل می شود . بده بستانهایی که بیش از ۴۰ سال است مردم ایران را اسیر و قربانی خود کرده است .