ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش شاخص‌های بورس به سبب احتمال استیضاح ترامپ

بازارهای جهانی نشان دادند که می‌توانند استیضاح ترامپ را تحمل کنند. اما مسئله فقط این نیست. بازارها تحت تأثیر تنش ایران و آمریکا، برگزیت و جنگ تجاری آمریکا و چین قرار دارند.

بازارهای جهانی نشان دادند که می‌توانند استیضاح ترامپ را تحمل کنند. بازارها اما تحت تأثیر تنش ایران و آمریکا، برگزیت و جنگ تجاری آمریکا و چین قرار دارند.

کاهش شاخص‌های بورس به سبب احتمال استیضاح ترامپ

با به جریان افتادن روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا، شاخص‌های بورس در بازارهای جهانی کاهش یافتند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس چهارشنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر شاخص سهام دکس آلمان ۱,۵ درصد کاهش یافت و به ۱۲۱۶۵ رسید. شاخص بورس پاریس نیز با کاهش ۱,۵ درصدی به ۵۵۴۲ تنزل یافت و شاخص بورس اف تی اس ای لندن هم ۱,۱ درصد کاهش پیدا کرد و ۷۲۱۴ رسید. وال‌استریت هم به سبب کاهش شاخص داوجونز متحمل زیان شد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر/ ۲ مهر در سخنان کوتاهی در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت هیچکس در آمریکا فراتر از قانون نیست. به گفته پلوسی، رئیس جمهوری بر خلاف سوگندش به امنیت ملی و به آرای شهروندان آمریکایی خیانت کرده است. ظاهراً دونالد ترامپ در یک مکالمه تلفنی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواسته است در ازای کمک‌های مالی اطلاعاتی درباره جو بایدن و پسرش در اختیار او قرار دهد با این هدف که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آن اطلاعات را علیه رقیب خود به کار گیرد. نمایندگان دموکرات احتمال داده‌اند که ترامپ در این مکالمه تلفنی با سوءاستفاده از قدرت و مقام خود تلاش کرده نتیحه انتخابات را به سود خود تحریف کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خبر به جریان افتادن روند استیضاح ترامپ را هنگامی اعلام کرد که بازارها به معاملات خود پایان داده بودند. آسوشیتدپرس می‌نویسد از کاهش شاخص‌های بورس در بازارهای جهانی می‌توان دریافت که چنانچه حتی استیضاح رأی بیاورد و ترامپ برکنار شود، بازارها می‌توانند این موضوع را تحمل کنند.

تنش ایران و آمریکا در خاورمیانه و همچنین دشواری‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازارهای جهانی بی‌تأثیر نیستند. یک کارشناس اقتصادی به آسوشیتدپرس گفت بازار سخت می‌تواند حدس بزند که این بحران‌ها تا کی ادامه پیدا می‌کنند. در این میان، به گفته این کارشناس اقتصادی تأثیر جنگ اقتصادی آمریکا و چین بر بازارهای بورس بیش از سایر بحران‌های جهانی است.

شاخص بورس در بازارهای آسیا نیز از خبر احتمال استیضاح ترامپ بی‌تأثیر نماندند. نیکی ژاپن ۰,۴ درصد کاهش یافت و به ۲۲۰۲۰,۱۵ رسید. شاخص بورس شانگهای یک درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۹۵۵,۴۳ رسید. شاخص بورس هنگ‌کنگ هم ۱,۳ درصد کاهش داشت. شاخص اس اند پی سیدنی ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۶۷۱۰,۲۰ رسید.

سرمایه‌‌گذاران از گفت‌وگوهای تجاری بین چین و آمریکا استقبال می‌کنند. در روزهای گذشته مناقشه بر سر اعمال تعرفه‌های گمرکی بین واشنگتن و پکن تخفیف پیدا کرده بود و این احتمال قوت گرفته بود که دور بعدی مذاکرات چین و آمریکا در اکتبر/ مهر سال جاری آغاز شود. سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اما مجدداً بازارها را ملتهب کرد. رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) گفت:

«مهم‌ترین مسئله ما در زمینه تجارت جهانی با کشور چین است. توافق‌های قبلی اشتباه بود و چین  هم به وعده‌های خودش عمل نکرد.  برای پایان دادن به این رفتارها من تعرفه‌های جدیدی روی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع کردم و این باعث شده که پول‌های زیادی به خزانه ما واریز شود.»

این سخنان سبب شد که خوشبینی سرمایه‌گذاران تعدیل شود.

در آستانه سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، قیمت نفت اما در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد. هر بشکه نفت برنت در روز چهارشنبه به قیمت ۶۱,۱۶ دلار به فرپش رسید: ۹۶ سنت ارزان‌تر از روز گذشته.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.