ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید متن گفت‌وگوی جنجالی ترامپ و زلنسکی را منتشر کرد‎

متن گفت‌وگوهای تلفنی رئیسان جمهوری آمریکا و اوکراین نشان می‌دهد که ترامپ از زلنسکی خواسته از تحقیقاتی پشتیبانی کند که ممکن است به فعالیت‌های انتخاباتی رقیب احتمالی‌اش جو بایدن آسیب برساند.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته وعده داده بود متن مکالمه تلفنی‌اش با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر می‌کند. کاخ سفید پروتکل این مکالمه تلفنی را به شکل تحریف شده منتشر کرد. این سند نشان می‌دهد که ترامپ در مکالمه تلفنی ماه ژوئیه از ولودیمیر زلنسکی خواسته است از تحقیقاتی پشتیبانی کند که ممکن است بر فعالیت‌های انتخاباتی رقیب احتمالی‌اش، جو بایدن تأثیر منفی بگذارد. در این متن اما درباره کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین در صورت پیگیری پرونده بایدن اشاره‌ای نشده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

در پی فشار کنگره آمریکا و رسانه‌های این کشور، کاخ سفید چهارشنبه ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر جزئیات مربوط به مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیسان جمهوری آمریکا و اوکراین را منتشر کرد. کاخ سفید اما اعلام کرده که در متن منتشر شده، حاوی تک تک کلمات صحبت‌های ترامپ و زلینسکی نیست. در سه بخش از متن هم، در فرازهایی که ترامپ درخواست‌هایش را مطرح می‌کند، ادامه جمله تقطیع شده است.

این مکالمه تلفنی در روزهای اخیر جنجال‌ تازه‌ای در آمریکا به‌پا کرده است. برخی از رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که ترامپ در مکالمه تلفنی از زلنسکی خواسته است در ازای کمک‌های نظامی، اطلاعاتی درباره جو بایدن و پسرش، هانتر بایدن در اختیار او قرار دهد با این هدف که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آن اطلاعات را علیه رقیب خود به‌کار گیرد.

نمایندگان حزب دموکرات نیز احتمال دادند که ترامپ در این مکالمه تلفنی با سوءاستفاده از قدرت و مقام خود تلاش کرده نتیجه انتخابات را به سود خود تحریف کند.

هانتر بایدن، پسر جو بایدن، پنج سال پیش، زمانی که پدرش معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری قبلی آمریکا بود، به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت اوکراینی گاز طبیعی به نام بوریسما انتخاب شد. این شرکت از ماه‌ها پیش به فساد مالی متهم شده و پرونده‌ای برای آن تشکیل شده است. بر اساس متن مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، رئیس جمهوری آمریکا گفته است:

«حرف‌های زیادی در مورد پسر بایدن هست. این‌که [جو] بایدن تحقیقات را متوقف کرده و خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که قضیه چیست. در این مورد هرکاری که بتوانی همراه دادستان انجام بدهی، عالی است. بایدن راه افتاده و با تکبر به همه گفته که جلوی تحقیقات را گرفته است. اگر بتوانی در این مورد کاری کنی.»

جو بایدن سال گذشته گفته بود که در سال ۲۰۱۶ با استفاده از ضمانت یک وام یک میلیارد دلاری، موفق به برکنار کردن ویکتور شوخین، دادستان کل اوکراین شده است. شوخین تحقیقاتی را درباره مدیرعامل شرکت بوریسما، یعنی پسر بایدن، آغاز کرده بود. ترامپ می‌گوید جو بایدن به حفظ موقعیت پسرش کمک کرده و باید درباره فعالیت مالی ‌این دو تحقیق شود.

ترامپ در بخشی از این مکالمه تلفنی با اشاره به شرکت «کرود استرایک» که مسئول تحقیق در مورد هک سرور حزب دموکرات آمریکا بود، از زلنسکی می‌خواهد درباره سرور این شرکت تحقیق کند:

 «می‌خواهم به ما لطفی کنی: آن سروری که می‌گویند اوکراین دارد، می‌خواهم دادستان کل با شما یا آدم‌های شما تماس بگیرد و ته و توی این قضیه را دربیاوری. هر کاری که می‌توانی بکنی. خیلی مهم است که اگر امکانش هست، این کار را انجام دهی.»

زلنسکی نیز در گفت‌وگوی خود با دونالد ترامپ گفته است که تیم او به‌تازگی با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ که مأمور پیگیری پرونده بایدن شده، صحبت کرده و او شخصاً اطمینان می‌دهد که تحقیقات در این زمینه به‌شکل «شفاف و صریح» پیش برده شود. زلنسکی همچنین تأکید کرده که دادستان کل بعدی اوکراین منتخب او خواهد بود و پرونده فرزند بایدن به دقت بررسی خواهد شد.

در متن منتشر شده اما به کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین در صورت پیگیری پرونده بایدن اشاره‌ای نشده است.

دادگستری اوکراین پیش از این هرگونه شواهدی مبنی بر ارتکاب جرم از سوی جو بایدن و پسرش را رد کرده بود و خودِ جو بایدن گفته بود که با پسرش هیچ‌گاه درباره مسائل کاری‌اش صحبت نکرده است.

نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا ترامپ را متهم کرده‌ بودند که برای جمع‌آوری اطلاعات علیه جو بایدن، در مکالمات خود رئيس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات، آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ را اعلام کرد.

پلوسی شامگاه سه‌شنبه  ۲ مهر / ۲۴ سپتامبر گفت هیچ‌کس در آمریکا فراتر از قانون نیست. به‌گفته رئیس مجلس نمایندگان، رئیس‌جمهوری بر خلاف سوگندش به امنیت ملی و به آرای شهروندان آمریکایی خیانت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    این ‌های و هوی‌ها ، نه تنها برای توده مردم آمریکا مهم نیست بلکه بخاطر اقتصاد تقریبا خوب آمریکا و حمایت بی‌ سر و صدای مدیران مالی‌ و صنعتی از وضع موجود، تبلیغ مثبتی برای ترامپ محسوب میشود ! ۱- سن و سال جو بایدن، ۲- نبود کاندیدای مطلوب در طیف دمکراتها، ۳- شکافی که برنی ساندرز در چپ آمریکا ایجاد کرده و ....انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به سود ترامپ هدایت میکند !