ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸۰ درصد یخچال‌های طبیعی جهان تا پایان قرن ذوب می‌شوند

متخصصان سازمان ملل بار دیگر نسبت به عواقب تغییرات اقلیمی هشدار داده اند اما امیدی هم باقی گذاشته اند: مشروط به کاهش ۴۵ درصدی انتشار گازهای کربنی تا پایان سال ۲۰۳۰.

پژوهشگران و دانشمندان اقلیمی وابسته به سازمان ملل در گزارش جدید خود نسبت به عواقب جدی تغییرات اقلیمی هشدار داده اند و خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از بروز این عواقب جدی شده اند. یکی از این عواقب جدی ذوب ۸۰ درصد یخچال‌های طبیعی و بالا رفتن سطح آب دریاها است.

یخچال فدچنکو در تاجیکستان که بر اثر تغییرات اقلیمی در معرض نابودی است ــ عکس: ویکیپدیا، Jaan Künnap 1982

بیش از ۱۰۰ پژوهشگر پنل بینادولتی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی در جدیدترین گزارش خود (۲۵ سپتامبر) با ارزیابی بیش از هفت هزار پژوهش علمی نسبت به پیامدهای وخیم گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی حاصل از آن، از جمله نسبت به شتاب‌گرفتن سرعت ذوب شدن یخ‌ها هشدار داده اند.

اگر نرخ کنونی انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، تا پایان قرن بیست و یکم یخچال‌های طبیعی جهان بیش از چهار پنجم حجم‌شان را از دست خواهند داد.

همچنین بر اساس این گزارش، ذوب یخ‌ها از جمله یخ‌های قطبی می‌تواند سطح آب دریاها را تا سال ۲۱۰۰ بین ۶۰ تا ۱۱۰ سانتیمتر افزایش دهد.

رهبران جهان این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل بر سر تغییرات اقلیمی رایزنی کردند. پیش از آن میلیون‌ها معترض برای واداشتن دولت‌ها به اقدام جدی در این باره دست به اعتصاب اقلیمی زدند.

اجلاس «اقدام برای حفاظت از محیط زیست» سازمان ملل دوشنبه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر برگزار شد. سازمان ملل می‌گوید پیامدهای تغییرات اقلیمی تشدید شده اما می‌توان با اقداماتی سریع افزایش دمای زمین را به ۱,۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر ازدوران ماقبل صنعتی محدود نگاه داشت و از این پیامدها جلوگیری کرد.

قبل از برگزاری اجلاس اقلیمی سازمان ملل و آغاز سخنرانی‌های رهبران و سران کشورهای شرکت‌کننده، کشور شیلی که میزبان اجلاس بعدی اقلیمی در دسامبر سال جاری است، گزارشی از تحولات پیش روی ارائه داد.

بر اساس این گزارش ۶۹ کشور جهان تا آخر سال آینده پایبندی خود را به اهداف اجلاس پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اعلام خواهند کرد. ۶۵ کشور جهان نیز برنامه‌ای برای به صفر رساندن انتشار کربن طرح خواهند کرد.  ۲۸ شرکت چند ملیتی نیز متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را در تولید محصولات خود به صفر نزدیک کنند.

اگر متوسط دمای جهان بیش از ۱,۵ درجه نسبت به سطح پیشاصنعتی افزایش یابد، برای مثال مالدیو و بخش‌های بزرگی از بنگلادش زیر آب خواهند رفت.

کشورهای جهان بر اساس توافق اقلیمی پاریس تعهد کرده اند که افزایش دما را زیر ۲ درجه کنترل کنند.

گزارش جدید متخصصان اقلیمی سازمان ملل ــ که سومین گزارش در یک سال اخیر درباره عواقب تغییرات اقلیمی است ــ اما جای امید باقی گذاشته:‌ به گفته آنها، اگر دولت‌های جهان تا پایان ۲۰۳۰ با سیاست‌های تأثیرگذار انتشار کربن را ۴۵ درصد کاهش دهند، احتمال بروز بدترین سناریوها کاهش خواهد یافت.

۱۸ اوت سال جاری مراسم یادبود برای نخستین یخچال طبیعی ذوب‌شده بر اثر گرمایش زمین در ایسلند برگزار شد. بر لوح یادبود تهیه‌شده برای این مراسم «نامه‌ای خطاب به آیندگان» نوشتند: «ما می‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه باید کرد. تنها شما خواهید دانست که ما کاری کردیم یا نه.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی حیدزی

    پول نمی گذارد کسی درباره ی آب و هوا کاری کند