ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس: ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفته است که ایران نسبت به آن‌چه قبلاً اعلام کرده بود شمار بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز و سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را هم نصب کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رویترز، پنج‌شنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر گزارش داد که نسخه‌ای از گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دست آورده که در آن آمده است: «روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ (چهارشنبه ۳ مهر)، آژانس تأیید کرد که تمامی آبشارهای نصب شده در خطوط دو و سه تحقیقات و توسعه در نطنز، در حال انباشت اورانیوم غنی‌شده‌ هستند و یا انباشت آن‌ها قرار است آغاز شود.»

در این گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که ایران قصد دارد نسبت به آن‌چه پیش از این اعلام کرده بود شمار بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «این نهاد بین‌المللی صرفاً به راستی‌آزمایی و انعکاس واقعیت‌های فنی می‌پردازد و قضاوت و پیش‌داوری نمی‌کند.»

پیش از این در ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر، همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کورنل فروتا، سرپرست موقت آژانس نصب نسل‌های پیشرفته‌تر سانتریفیوژ در ایران را تأیید کرده بود.

او در گزارش خود به شورای حکام گفته بود که ایران «۲۲ سانتریفیوژ آی‌آر۴، یک سانتریفیوژ آی‌آر۵، سی سانتریفیوژ آی‌آر۶ و سه سانتریفیوژ آی‌آر۶اس نصب کرده یا در حال نصب آن‌ها بوده است و همه سانتریفیوژهای نصب‌شده برای تست با گاز یواف۶ (هگزافلوراید اورانیوم) آماده شده‌اند.»

ایران پیش از این از طرف اروپایی توافق هسته‌ای خواسته بود فروش نفت و انتقال منابع مالی به ایران را تضمین کند. کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای طی ماه‌های گذشته برای ایجاد سازوکار تبادل مالی (اینستکس) با ایران به توافق رسیدند اما اجرایی شدن این سازوکار مورد رضایت تهران نبوده است.

از این رو ایران در سه گام تعهدات برجامی خود را کاهش داد. گام نخست عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳,۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام شد. گام دوم نیز افزایش سطح غنی‌سازی از ۳,۶۷ درصد بود که ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه اجرا شد.

ایران ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر به‌صورت رسمی اعلام کرد گام سوم کاهش تعهدات برجامی را با فعالیت ۲۰ سانتریفیوژ آی‌آر۶ آغاز می‌کند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هدف از این اقدام ایران را نشان دادن «جدیت» ایران در مقابل طرف اروپایی عنوان کرد و گفت: تهران انتظار دارد «آن‌ها (کشورهای اروپایی) تردیدهای خود را کنار بگذارند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.