ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان انتخابات افغانستان، آغاز شمارش آرا

گزارش‌ها از مناطق مختلف افغانستان حاکی از آن است که حضور مردم پای صندوق‌ها کمرنگ بوده است.

چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت هفت صبح ششم مهر/ ۲۸ سپتامبر آغاز شده بود، پس از آنکه تا ساعت پنج بعدازظهر تمدید شد، به پایان رسید و اکنون شمارش آرا آغاز شده است. بیش از ۹,۵ میلیون نفر پیش از این برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. از میان ۵‌ هزار و ۳۷۳ مرکز رای‌دهی، ۴۴۵ مرکز به دلیل تهدیدهای امنیتی به ویژه از سوی طالبان بسته ماند و مردم در ۴ هزار و ۹۳۲ مرکز دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند. گزارش‌ها از مناطق مختلف افغانستان حاکی از آن است که حضور مردم پای صندوق‌ها کمرنگ است.

انتخابات افغانستان

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد نتایج انتخابات امروز سه هفته دیگر اعلام خواهد شد. هنوز اطلاعات دقیقی از میزان مشارکت مردم در دست نیست.

زمان رای‌دهی هم تا ساعت ۵ عصر امروز شنبه تمدید شده بود. عبدالعزیز ابراهیمی، از معاونان کمیسیون مستقل انتخابات در گفت‌وگو با روزنامه ۸‌صبح، این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را تایید کرده بود.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله/ کشور افغانستان، صبح امروز در یک نشست خبری در کابل گفت امنیت مراکز و محل‌های رای‌دهی از سوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در تمام مراکز و محل‌های رای‌گیری تامین است و تاکنون هیچ رویداد امنیتی‌ای که باعث مختل شدن روند رای گیری شود، گزارش نشده است.

او گفت مردم بدون هیج‌گونه نگرانی به پای صندوق‌های رای رفته و به نامزد دلخواه خود‌ رای دهند و هر گونه تهدید امنیتی را به نیروهای امنیتی گزارش دهند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز از آمادگی ارتش برای تامین امنیت انتخابات خبر داد.

با این حال گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی شرکت‌کنندگان در انتخابات به دلیل پیدا نشدن نامشان در فهرست‌های مراکز رای‌دهی و درست کار نکردن دستگاه‌های بیومتریک، موفق به رای دادن نشده‌‌اند.

در میان گزارش‌های رسیده از افغانستان آمده که گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با «تذکره‌ بدون استیکر» رای داده است. او رایش را در دبیرستان حبیبیه در شهر کابل به صندوق انداخته و گفته است که استیکر زمینه‌ تقلب را فراهم می‌کند.

او به اعضای خانواده‌اش نیز گفته است بدون استیکر رأی بدهند. اما کمیسیون مستقل انتخابات گفته شناسنامه‌ گلبدین حکمتیار دارای استیکر است. این در حالی است که شماره‌ (۱۵۶۷۲۴۰۳) را که کمیسیون مستقل انتخابات به نام شماره‌ی استیکر شناسنامه آقای حکمتیار ارائه کرد، در چک‌لیست آنلاین این کمیسیون وجود ندارد.

بر اساس شیوه‌ انتخاباتی در افغانستان، کسانی که شناسنامه‌ (تذکره‌)هایشان استیکر ندارد، نمی‌توانند از حق خود برای رای‌دهی استفاده کنند.

گلبدین حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته که رهبران حکومت وحدت ملی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز هستند، در صدد تقلب در انتخابات هستند. به گفته او، این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دلیل این‌که ادر مناطق امن رأی ندارند، این مناطق را ناامن می‌کنند. حکمتیار گفته بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است، پی برده که تقلب گسترده در جریان است.

برگزاری انتخابات افغانستان ۱۴۹ میلیون دلار هزینه در بر داشته است. این انتخابات در ۳۴ ولایت افغانستان برگزار می‌شود. ۲۰۶ نهاد داخلی و خارجی بر این انتخابات نظارت می‌کنند. تعداد ناظران این انتخابات به بیش از ۱۶۰ هزار نفر می‌رسد. ۷۲ هزار سرباز هم تامین امنیت این انتخابات را بر عهده دارند.

در این انتخابات ۱۸ نفر برای احزار مقام ریاست جمهوری افغانستان نامزد شدند اما با کنار رفتن ۵ تن از نامزدان، رقابت میان ۱۳ نامزد برگزار می‌شود.

طالبان که اکنون تقریبا نیمی از کشور را تحت کنترل خود دارند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرده‌اند. آن‌ها به حدود ۹,۵ میلیون رأی‌دهنده واجد شرایط هشدار داده‌اند که در انتخابات شرکت نکنند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.