ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شرایط حساس کشور» فضای هنر را امنیتی‌تر کرده است؟

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت گروه‌های هنری و هنرمندان برای همکاری با گروه‌های خارجی باید از وزارتخانه «استعلام بگیرند» و «شرایط حساس» را رعایت کنند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بدون اینکه در باره وضعیت ارس امیری و نوشین جعفری توضیحی ارائه کند، مدعی شد که این دو قوانین کشور را رعایت نکرده‌اند و از «هنرمندان» خواست تا برای همکاری با پروژه‌های فرهنگی با کشورهای خارجی «استعلام بگیرند» و «شرایط حساس را مراعات کنند».

مجید حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

فضای تئاتر، سینما و موسیقی ایران «امنیتی» است. هنرمندان این عرصه با دستورالعمل‌های نانوشته از کار منع یا به مراجع امنیتی احضار و بازجویی می‌شوند. برخی از آنان هم به دلایل اعلام شده و اعلام نشده بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

ارس امیری، دانشجوی دانشگاه کینگستون بریتانیا است که از شهریور سال گذشته بازداشت و به اتهام «نفوذ فرهنگی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه فاش کرد دلیل محکومیتش نپذیرفتن پیشنهاد «جاسوسی» برای جمهوری اسلامی است.

نوشین جعفری، عکاس و روزنامه‌‌نگار که ارتباط نزدیکی با بازیگران سینما و تئاتر دارد هم تابستان امسال بازداشت شد و در زندان نگهداری می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در یکی از نشست‌های خبری خود اتهام او را توهین به مقدسات و امام سوم شیعیان عنوان کرد اما جزییات بیشتری در باره این موضوع و نحوه و چگونگی انجام این عمل ارائه نکرد.

علاوه بر این طی چند ماه گذشته چند تن از بازیگران و کارگردانان سینما و تئاتر به مراجع امنیتی احضار و برخی از آنان «تا اطلاع ثانوی» ممنوع‌التصویر شدند.

مجید حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یک‌شنبه ۷ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، بدون اینکه در باره فضای امنیتی ایجاد شده توضیحی ارائه کند، بازداشت شدگان را به «مراعات نکردن حساسیت‌های کشور» متهم کرد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر منع هنرمندان از همکاری با پروژه‌های مشترک با فرانسه و انگلیس، به صورت تلویحی این موضوع را تائید کرد، اما گفت:

«وزارت ارشاد تعیین کننده نیست با چه کشورهایی رابطه داشته و با چه کشورهایی در ارتباط نباشیم.»

حسینی بدون بیان جزئیات و پاسخ مشخص در این باره، سیاست‌های کلان نظام را «تعیین کننده» خواند و گفت:

«بالاخره سیاست‌های کلان ابلاغ و دستگاه‌های اجرایی مکلف به عمل به آنها هستند. ممکن است علاقه‌مند نباشیم به لحاظ دیپلماتیک با کشوری ارتباط داشته باشیم یا با کشورهایی بخواهیم استقلال‌مان را حفظ کنیم و ارتباط داشته باشیم و در مورد کشورهایی هم با سهولت بیشتری ارتباط برقرار کنیم. این در تمام کشورها و در تمام عرصه‌ها رخ می‌دهد. بسته به شرایط حساسی است که در کشور به وجود می‌آید یا نوع رفتارهای ما که گاهی ممکن است خیلی ساده با پدیده‌ها برخورد کنیم یا نه.»

او با بیان اینکه «ارتباط‌هایی که در چهارچوب قانونی است، منعی ندارد»، ورود گروه‌های هنری خارجی به ایران یا همکاری مشترک میان گروه‌های هنری ایرانی با کشورهای خارجی را مشروط به «استعلام گرفتن» از وزارتخانه دانست.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.