ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهرزاد ایزدی: زندانی شدن همسرم در ایران برای اعمال فشار و مذاکره با بریتانیاست

شهرزاد ایزدی بهنام تمامی ادعاهای دستگاه قضایی و نهاد‌های امنیتی ایران علیه همسرش انوشه آشوری را غیر منطقی دانسته و اتهامات مطرح شده در مورد جاسوسی او برای اسرائیل را دروغ خوانده است.

شهرزاد ایزدی بهنام، همسر انوشه آشوری، مهندس دو تابعیتی ۶۵ ساله که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است، باور دارد که جمهوری اسلامی از «اتهامات ساختگی» که به همسرش نسبت داده‌، به عنوان وسیله‌ای برای مذاکره با بریتانیا استفاده می‌کند.

انوشه آشوری و همسرش شهرزاد ایزدی بهنام

شهرزاد ایزدی بهنام به تازگی کارزاری اینترنتی برای آزادی همسر خود از زندان به راه انداخته است.

در متن این کارزار، گفته شده است که انوشه آشوری در ماه اوت سال ۲۰۱۷ برای دیدار با مادر ۸۶ ساله خود به ایران رفته بوده اما به دست مقامات ایرانی بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایزدی بهنام تمامی ادعاهای دستگاه قضایی و نهاد‌های امنیتی ایران علیه همسرش را غیر منطقی خوانده و اتهامات مطرح شده در مورد جاسوسی همسرش برای اسرائیل را دروغ خوانده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه پنجم شهریور در یک نشست خبری برای اولین بار از انوشه آشوری که حکم ۱۰ سال حبس تعزیری برایش صادر شده است، نام برد.

به گفته اسماعیلی، اتهام آشوری جاسوسی برای موساد است.

آشوری علاوه بر اتهام جاسوسی به دریافت غیرقانونی پول هم متهم شده که به خاطر این اتهام به دو سال زندان و پرداخت ۲۹ هزار و ۸۵۰ پوند محکوم شده است.

بر اساس قرائن و شواهد و نظر به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، به نظر می‌رسد انوشه آشوری همچون ارس امیری در دام حکومت ایران برای فشار بر دوتابعیتی‌ها افتاده است.

شهرزاد ایزدی بهنام چندی پیش در نامه‌ای از دولت بریتانیا خواسته بود برای آزادی همسرش دست به اقدامی بزند.

دختر انوشه آشوری به نام الیکا هم که بازیگر و کارآفرین است، پیش از این به روزنامه بریتانیایی تایمز گفته است فکر می‌کند پدرش را به خاطر تابعیت دوگانه دستگیر کرده‌اند.

او اتهامات وارد شده به پدرش را «خنده‌دار» توصیف کرده و گفته است پدرش تقاضای تجدید‌نظر داده اما این تقاضا تغییری در حکم او ایجاد نکرده است.

الیکا گفته است پدرش قادر نبوده با وکیل دیدار کند یا مدارکی دال بر اتهاماتی که علیه او اعلام شده را مشاهده کند.

او گفته است:

«جاسوس خواندن او (انوشه) مضحک است.»

گفته می‌شود که آشوری در حال حاضر هر روز با خانواده‌اش تماس می‌گیرد، اما خانواده معتقدند که او قادر نیست همه چیز را بگوید.

خانواده آشوری همچنین تاکید کرده‌اند که او فردی سیاسی نبوده است. ظاهراً به همین علت هم آنها پس از بازداشت او با رسانه‌ها درباره این دستگیری صحبتی نکرده بودند.

الیکا آشوری در این باره گفته است:

«وضعیت آسان نیست چون ما یک خانواده عادی هستیم. سیاسی نیستیم و پدر من هیچ ربطی به سیاست ندارد و از ما خواست وارد سیاست نشویم. او یک فرد آرام و ساده است که خیلی چشم‌انتظار بازنشستگی‌اش بود تا برود و سوار کشتی‌های کروز شود. نمی‌دانیم چرا [حکم را] اعلام کردند. [انگار] یک بازی شطرنج است و آنها تصمیم گرفتند که یک مهره را تکان دهند.»

انوشه آشوری یکی از حداقل چهار ایرانی‌ـ‌بریتانیایی است که در بازداشت جمهوری اسلامی‌ست.

دستگیری دوتابعیتی‌ها در ایران از سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته گفت که جاسوسان غربی به کشور نفوذ کرده‌اند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در آخرین گزارش خود نسبت در باره زندانیان دوتابعیتی در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است حکومت ایران از این زندانیان به عنوان اهرم فشار در سیاست‌های خارجی خود استفاده می‌کند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.