ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نزار زکا: حزب‌الله لبنان در آزادی من نقش نداشت

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم ایالات متحده آمریکا که پیش‌تر در ایران زندانی بود گفته آزادی‌اش به دلیل مذاکره واشنگتن با تهران بوده. او ژوییه امسال بعد از چهار سال حبس آزاد شد.

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا که پیش‌تر در ایران زندانی بود، گفته حزب‌الله لبنان در آزادی‌‌اش نقشی نداشته و این اتفاق به دلیل مذاکره واشنگتن با تهران بوده. نزار زکا ژوییه امسال بعد از چهار سال آزاد شد و پس از آزادی در جمع خبرنگاران بازداشت‌ خود را «آدم‌ربایی» خواند.

نزار زکا

زکا که تابعیت آمریکایی‌ دارد، گفته است مقام‌های جمهوری اسلامی او را پس از آزادی تحویل حزب‌الله و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان دادند تا با سرپوش گذاشتن بر قبول تقاضای آمریکا از سوی ایران، «حفظ آبرو» کنند.

زکا اعلام کرده است:

«آزادی من حاصل تلاش‌های آمریکا بود. پنج آمریکایی در زندان‌های ایران در بازداشت بودند. ایران مرا بر اثر فشار آمریکا آزاد کرد و قصه تلاش‌های حسن نصرالله را درست کرد و اعلام کرد من چون لبنانی‌ام آزاد شده‌ام. این موضوع برای این بود که ایران بگوید در برابر فشار آمریکا تسلیم نشده است.»

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد اما سه روز بعد در فرودگاه بازداشت شد.

زکا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر هم اوایل مرداد ۹۶ این حکم را تأیید کرد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران ساعتی پس از آزادی نزار زکا و بازگشت او به بیروت به تأکید گفت که کشور سومی در این پرونده نقش نداشت.

کیوان خسروی گفت این اقدام «در چارچوب همکاری دو جانبه با لبنان، اظهار حسن نیت و تقویت پیوندها میان دو ملت» و صرفاً «بنا بر درخواست میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و با وساطت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام گرفت.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضاییه هم روز سه‌شنبه ۲۱ خرداد در نشست خبری خود درباره آزادی نزار زاکا، شهروند لبنانی گفته بود:

«هم خود محکوم تقاضای آزادی مشروط داشت و هم رئیس جمهوری لبنان مکاتبه‌ای انجام داده و تقاضای مساعدت در ارتباط با این شهروند و تبعه کشور خود را داشتند.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.